Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruwe zelfbouw uit omafietsen - eenzijdige wielophanging?
#9
Het kon eigenlijk niet uitblijven en ik ben begonnen met bouwen. Als meetkundig en constructief uitgangspunt dient een plaat multiplex van 122x61cm. 61cm is ongeveer de breedte die me wenselijk leek en een referentie om haaks te bouwen. Daarop/onder twee vuren balken van 44x44mm en 210cm lang gelijmd, aan de lange zijde van de plaat en geschroefd, aan een zijde steken ze uit. Daartussen langs de korte kanten dwarsbalken en hoekijzers binnen in dit raamwerk. Dit is vrij stevig en stijf, alhoewel ik toch af en toe een hoek vindt om eraan te sjorren waarbij het onverwacht beweeglijk is. Een volgende versie moet denk ik ook wat dragende 3D structuur om echt stijf te worden.

Inmiddels is er ook een een achtervork afgezaagd en gereduceerd tot de essentie. Die zit nu gemonteerd, op de korte zijde zonder uitstekende balken. Verticaal zit het stevig, daar ben ik wel tevreden mee. Zijwaarts wiebelt het nog behoorlijk. Het lijkt niet zozeer in mijn bevestigingsmethode te zitten, dus ik denk... Dat ik het heb gereduceerd tot minder dan de essentie....

Zo kijkend naar dit frame-met-achterwiel tot nu toe, komt het erg lomp en zwaar over. Dat is denk ik wel verstandig, aangezien ik nog zoekende ben naar wat de krachten zijn en hoe ik die elegant op kan vangen. Ik zit nu (naar schatting) op basis van gebruikt hout op ongeveer 12,5 kilo, daar komt nog wel een en ander aan hout en fietsonderdelen bij. Op zich wegen de omafietsen die ik heb verzaagd zo'n 20 kilo per stuk. Als ik daar in de buurt van kom, dan ben ik daar heel blij mee. Ik verwacht overigens dat ik er flink overheen ga schieten. Een dochter van 7 die een achterbank eist, zodat zij en haar zusje mee kunnen rijden, dat weersta ik natuurlijk niet en daar wordt het ook al niet lichter van.

Ik heb wat buurkinderen met hun skelters zien rijden. De fusees die daarop zitten lijken me niet erg geschikt voor mij, ziet er toch wat popperig uit. Op skeltersnelheid met een kind erop zal het wel goed gaan, ik ben volwassen zwaar en fiets wat harder. Ik ben zelf iets aan het ontwerpen. Hier neemt het project een wat skelter/go-kart-achtige wending. Ik zag een youtube filmpje van een Amerikaan die met deurscharnieren een stuurinrichting voor zijn go-kart maakte. Het ziet er niet uit, maar het werkte prachtig. Ik heb zwaar uitgevoerde scharnieren gekocht, die een zware deur kunnen dragen, we gaan eens kijken of ik daar iets slims mee kan maken.

Ik heb ook een fietskar gekocht voor 25 euro, met quick release assen. Of eigenlijk, een quick release constructie, want in de assen zit alleen een gleufje en in de assen zit een constructie met een soort ijzeren haak met een veertje erop. Standaard trekt de veer de haak in de gleuf, als je op de haak drukt, gaat de haak er uit en kun je de wielen lostrekken. Ik ga kijken of deze geschikt/voldoende draagkrachtig zijn voor de fietsauto.

Eerst maar eens de achterbank en dan de chauffeursstoel maken en de trappers monteren. Als ik de aandrijving werkend krijg, heeft het zin om aan sturen te denken.

Oh, en heeft er wel eens iemand hier industrielagers in een gewoon wiel gemonteerd? Ik heb de conussen en lagers van één wiel verwijderd en daar komt dan een cup (?) achter vandaan waar in principe ook een lager in past. Ik ga op mijn werk weer een ronde weesfietsen verwijderen en er staan er een paar bij met Shimano versnellingsnaven met zeven versnellingen, en voorwielen met Shimano rollerbrakes. In principe zoek ik een nuttige/liefdadige/ecologisch verantwoorde bestemming voor deze fietsen, maar met deze fietsen is vaak toch heel wat mis en in de praktijk neemt de kringloop bijvoorbeeld ze dan al niet mee. Ik zou die voorwielen met een stevige quick release as wel willen gebruiken als voorwielen, maar dan moet ik van de bestaande as met cup en konus af natuurlijk.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Ruwe zelfbouw uit omafietsen - eenzijdige wielophanging? - door OmaMorgan - 27-Sep-2021, 03:04 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tip met koud weer: ...Dharm2004 — 09:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden...ZoefZoef — 09:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goede tip Niels,beda...martinus — 09:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Niels van der Wal — 09:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heeft een tweewieler...PieterTrapt — 09:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden t...365cycle — 08:50 PM