Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw in de ligfietswereld: even voorstellen en HELP
#3
Toen ik in 1995 mijn eerste ligfiets kocht had ik dezelfde ideeen, onderstuur is vast comfortabel, snelheid is niet zo belangrijk en helemaal vlak liggen, liever niet. Met wat ervaring ging ik er toch anders over denken.

Hoe langer je reisafstand, hoe meer het belang van snelheid toch gaat wegen. Met deze modellen rijdt je iets onder de snelheden die je met de racefiets rijdt, vermoedelijk. Zo rond de 20-25 km/h ofzo.
Op het Duitse forum heeft iemand de redelijk vlotte HP Speedmachine vergeleken met de M5 carbon highracer. Bij 40 km/h was dat 300 watt op de Speedmachine en 220 op de highracer. dat is zo'n 37% procent verschil.

Ik merk wat tegenstrijdigheid, aan de ene kant een wat voorzichtig budget, prima, om eens te proberen of het wat voor je is. Aan de andere kant de wens om er zo'n 10.000 km per jaar op te rijden. Dat laatste gaat namelijk niet zo goed lukken met een tweedehandsje in deze prijsklasse. Waarschijnlijk kun je met dit budget wel een fietsje vinden waarmee je het zo'n 2000 km kunt proberen, misschien moet je een paar bandjes of kabeltjes kopen, een nieuwe ketting en cassette of iets dergelijks. Na enige tijd en 2000 km verder weet je wel of het wat is of niet. Is het wel wat, dan loont zich naar mijn idee een verdere investering. Ofwel in het upgraden van de ligfiets die je gekocht hebt, vervangen van diverse ingrijpendere slijtage en minpuntjes, of een iets duurdere ligfiets die dan beter aansluit bij wat je met je opgedane ervaring zoekt.

Kun je zelf aan je fiets knutselen dan blijven de kosten binnen de perken. Moet je voor een nieuwe remkabel de fietsenmaker al om hulp vragen, dan kan er nog wel wat bijkomen aan kosten.

Na die eerste ligfiets volgden er bij mij nog diverse. Een stuk of 15 ofzo. Nooit meer 1 met onderstuur. Als je ligfiets omvalt, vangt het onderstuur de klap, met een dikke winterjas aan zat het nooit echt lekker. Met een smal onderstuur kom je snel tegen je lijf in scherpe bochten, met een brede tegen hekjes en dergelijke.
Het vangt meer wind en is gewoon langzamer. Ik ontdekte al snel dat ik snelheid( efficientie) belangrijk vond. Niet dat ik nu zo'n atleet ben die heel hard fietst, maar omdat ik het belangrijk vindt dat ik met beperkte energie toch een heel eind kan komen.

Schijfremmen kunnen goed remmen. Bij ligfietsen zijn vaak geen topmodellen gemonteerd, vaak ook nog mechanisch en niet hydraulisch. Ze hebben zo hun voor en nadelen. V brakes remmen bijna net zo goed, als het nat is wat minder, maar dan heb je ook minder grip op de weg. V brakes blokjes slijten, ook je velgen slijten.

Die combi naafjes van Sram hebben geen fantastische reputatie, en onderdelen zijn niet meer te krijgen. Als ze werken, dan gaat het prima. Voordeel is dat je ook terug kunt schakelen als je stil staat. Ik zou een fijne fiets er niet voor laten staan, maar er zeker geen fiets op uitzoeken.

Een 20 inch achterwiel heb ik ook liever niet, de derailleur zit precies in de sproeizone van je achterwiel, ik fiets het hele jaar door, ook bij minder mooi weer. Ook wel eens op een zand of gravel paadje of een stukje bos ofzo. Dan is een groter achterwiel toch prettiger, vind ik. Met twee kleine wieltjes is de fiets wel iets korter, wat zijn voordelen kan hebben bij het stallen of transport op een fietsenrek ofzo.

Alle drie de fietsen zitten in de categorie gemoedelijke redelijk zware toerfietsen.

Een poosje uitproberen, mogelijk na hier of daar wat opknappen zal wel lukken. Zoek je een fiets waarmee je zonder verdere kosten of ingrijpend onderhoud 15.000 km vooruit kan, dan vrees ik dat dit( voor dit budget) niet gaat lukken.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Nieuw in de ligfietswereld: even voorstellen en HELP - door Jeroen S - 07-Sep-2021, 06:38 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM