Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw in de ligfietswereld: even voorstellen en HELP
#12
Fijn zeg, al die verschillende reacties! Dank!

Fijn te horen dat ligfietsen redelijk waardevast zijn. Dat maakt het plan om wat te proberen een overzichtelijk financieel risico (tenzij ik natuurlijk verslingerd raak aan ligfietsen en er binnen de kortste keren 10 in de schuur staan, want schuurruimte heb ik genoeg ;-))

Ik heb inmiddels van alle modellen die hier genoemd worden de aanbiedingen bekeken en de reviews op ligfiets.net gelezen. Ik blijf wat huiverig als ik lees over tandgeklapper, aftrillende brillen etc bij (veelal ongeveerde) lage modellen als de Optima Baron en die paarse Taifun. Ik ben in geen enkel opzicht een racer namelijk, rijd rustig in alle vervoersmiddelen die ik heb. Ik geniet van rondkijken tijdens mijn woon-werk tochten, roofvogels, dauw op de akkers. Ik denk simpelweg dat de gemoedelijke fietsen die ik al bekeek bij mijn karakter passen. Of ik ze naar mijn smaak ook snel genoeg van A naar B gepedaald krijg, zal ik dan moeten gaan ervaren. Streven is een gemiddelde snelheid van minimaal 25 km/u voor mijn 30km woon-werk afstand. Op mijn oude (>30 jaar) racefietsje redde ik dat ook al...

Boven- vs onderstuur probeer ik neutraal in te blijven, maar dat lukt me maar matig ;-) Esthetisch vind ik onder mooier, en het lijkt me meer ontspannen. Maar dat het minder snel is, snap ik ook wel weer. Ik heb wel het geluk dat in de Groningse polder de fietspaden en b-wegen rijkelijk voorzien, niet overdreven druk en breed zijn. :-)

Tips zoals de velgremmen op kleine wielen neem ik mee. Gevoelsmatig wilde ik liever al schijfremmen, al heb ik geen ervaring met de mechanische varianten, alleen met hydraulische op mijn laatste speed pedelec. Ik denk dat ik sowieso de voorkeur geef aan een 26/20 fiets t.o.v. een 20/20. Ik vind het ook mooier. (en dat is toch wel een argument las ik al :-D). Maar ik kan met mijn beperkte budget wellicht niet alles op mijn wensenlijstje afstrepen...

Ik heb nu deze shortlist in de Marktplaats favorieten staan, op volgorde van gevoelsmatige voorkeur:

- Nazca Explorer: https://link.marktplaats.nl/m1731511335
Als ik de reviews mag geloven een goedmoedige, onverwoestbare lobbes ;-) Ik vermoed dat dit wel een vriendelijke 'oefen' ligfiets kan zijn. Erg netjes en ook in de buurt. Hier zal ik geen toptijden mee noteren. Maar na enige oefening moet de gewenste 25 km/u gemiddeld toch wel lukken?

- Challenge Hurricane: https://link.marktplaats.nl/m1728960265
Onderstuur Hurricane. Beetje onvriendelijke advertentie (alleen proefrijden als je op de instelling van 1.98m past en ligfiets ervaring hebt?) maar ogenschijnlijk een mooie, complete fiets met schijfremmen. Wel 20/20 wielen. En ver rijden (al moet ik er toevallig volgende week in de buurt zijn ;-)). Zouden jullie dit evt. zonder proefrijden aandurven? Ik lees dat het een veel geroemde ligfiets is...

En een gedeelde derde plek:
- Als enige bovenstuur in mijn lijstje deze M5 Shockproof: https://link.marktplaats.nl/m1740946608. Weliswaar 20/20 wielen en velgremmen, maar deze schijnt wel snel te zijn met enig comfort. Dat bovenstuur schijn je in verschillende lengtes te kunnen krijgen, dus moet beetje geluk zijn of deze mij past dan? Ik moet voor deze ook wel redelijk ver rijden. Leuk detail trouwens: ik ben in Middelburg geboren en getogen. Ik weet nog dat het pand van M5 nieuw gebouwd werd, ik fietste er vaak langs ;-)
- En als laatste de eerder aangedragen 'goedmoedige' Sinner Spirit: https://link.marktplaats.nl/m1745948018 - Voorvering niet goed meer, deze voorkeur ligt erg aan wat ze ervoor willen hebben, wat ze niet prijs willen geven vooralsnog. Ook de vraag of ik hier de 25 km/u mee haal? Deze staat bovendien lekker dicht bij huis ;-)

Leuk man, deze zoektocht! Ik hoop binnen niet al te lange tijd te kunnen delen dat ik iets gevonden heb ;-) Meningen over mijn lijstje en overwegingen blijven meer dan welkom!
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Nieuw in de ligfietswereld: even voorstellen en HELP - door TimSch - 09-Sep-2021, 09:24 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM