23-Nov-2021, 09:52 AM
Het is al jaren bewezen dat fietspaden de verkeersveiligheid vergroten. Bij diverse onderzoeken van de SWOV, het Fietsberaad en het CROW blijkt dat scheiding van voertuigen met grote snelheidsverschillen en massa's leidt tot meer verkeersveiligheid.
Dan het advies van het CROW, voorheen Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek. Die pleit voor alle fietsers binnen de bebouwde kom op rotondes met fietspaden: Fietsers in de voorrang. Wordt er wat langzamer gereden door het autoverkeer en wordt de fietser gebruikt als snelheidsremmer voor de bestuurders van motorvoertuigen. Maar eenheid geeft duidelijkheid. Mensen zijn kuddedieren. Maar fietsers uit de voorrang op rotondes levert minder doden en gewonden fietsers op volgens de SWOV.
https://www.swov.nl/publicatie/rotondes-...r-fietsers
Fietspaden opbreken zou fietsen tot de gevaarlijkste vorm van verkeersdeelneming maken.
Dan het advies van het CROW, voorheen Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek. Die pleit voor alle fietsers binnen de bebouwde kom op rotondes met fietspaden: Fietsers in de voorrang. Wordt er wat langzamer gereden door het autoverkeer en wordt de fietser gebruikt als snelheidsremmer voor de bestuurders van motorvoertuigen. Maar eenheid geeft duidelijkheid. Mensen zijn kuddedieren. Maar fietsers uit de voorrang op rotondes levert minder doden en gewonden fietsers op volgens de SWOV.
https://www.swov.nl/publicatie/rotondes-...r-fietsers
Fietspaden opbreken zou fietsen tot de gevaarlijkste vorm van verkeersdeelneming maken.