23-Nov-2021, 02:34 PM
(23-Nov-2021, 01:58 PM)Bart Verbeek schreef: Geef een kruising een dubbelfunctie. Op het ene moment mogen er alleen fietsers gebruik maken van het kruispunt, op het andere moment alleen auto's. Dit kan aangeven worden door een duidelijke indicatie. De tijdsduur dat het kruispunt fungeert als autokruispunt en de tijdsduur dat het fungeert als fietskruispunt is afhankelijk van het aantal auto's en het aantal fietsen ter plaatse. Dit wordt realtime geteld.
De automobilisten en de fietsers zijn nog steeds gescheiden, maar dan in de tijd.
Noemen we dat geen verkeersregelinstallatie? (verkeerslichten in de volksmond)
Jammer dat die meestal volledig uit het oogpunt van autoverkeer zijn ingericht. Dat is soort van begrijpelijk, want waar geen auto's* zijn, zijn verkeerslichten ook niet nodig. Maar dan kun je toch ook per cyclus op een kruising al het andere verkeer gewoon één à twee minuten vrij over de kruising laten, in plaats van over die "auto-gedachte"-kunstmatige banen die je nu ziet? Fietsers en voetgangers kunnen het prima onderling uitzoeken.
* ok: kruisende treinen en vliegtuigen wil je ook met minstens een lampje aangeven.