23-Nov-2021, 02:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Nov-2021, 03:03 PM door 365cycle.)
(23-Nov-2021, 02:34 PM)Bacchus schreef: Fietsers en voetgangers kunnen het prima onderling uitzoeken.Dat gaat alleen goed als je met "fietsers" vooral de langzame ("normale") fietsers bedoelt. Het heeft mijns inziens vooral te maken met snelheid. Als die 30, 45, of in geval van een velomobiel misschien zelfs 60 km/h is op een doorgaande weg, moet je de weginrichting dan ook flink aanpassen om te zorgen dat een velonaut of een speedpedelecrijder voldoende afremt.
Moet zeggen dat ik dán wel voorkeur geef aan een rotonde (boven een verkeerslicht), want dan ga ik anticiperen en rem/trap ik me op zo'n moment de rotonde op dat ik zo min mogelijk hoef af te remmen maar ook geen ander verkeer tot last ben.
Overigens geldt voorrang voor fietsers op een redelijk aantal kruispunten al. Op dit kruispunt rijd ik altijd over de rijbaan; hoewel daar met name landbouwvoertuigen rijden krijg je op de rijbaan vaker groen dan op het fietspad, soms wordt de fietscyclus zelfs overgeslagen en zie ik het autoverkeer achter me alweer rijden terwijl de fietsertjes waar ik eerder naast stond (teleurgesteld?) achterblijven.
Hier is het echter andersom. Sowieso een raar punt, maar de fietsers die van rechts naar links (en de andere kant op) oversteken hebben de meeste prioriteit. Je ziet hier dus veel fietsers over de stopstreep rijden, dan linksaf slaan naar het stoplicht, om vanaf daar weer rechtsaf te slaan (dus feitelijk rechtdoor te rijden met een omweg), alleen omdat het stoplicht dan sneller is. Ze krijgen zelfs voorrang op zwaar verkeer dat dezelfde richting in moet en er al stond. Populaire schoolroute misschien ofzo?
Qua wachttijd: Ik heb hier aan de overkant weleens 4 (vier!) minuten staan wachten voor een lege kruising, en dat na een druk op de knop.
(23-Nov-2021, 02:43 PM)Frutsel schreef: Ik rij 100x liever samen met auto's dan dat ik samen met voetgangers wordt gezet. Die houden helemaal NERGENS rekening mee, behalve hun telefoon (En het liefst ook met een koptelefoon op)Dat zeggen zij op hun beurt ook over wielrenners, en misschien over ons
(23-Nov-2021, 01:58 PM)Bart Verbeek schreef: Het ideaal van geen contact tussen automobilist en fietser door fietsbruggen en fietstunnels is helaas maar op weinig plaatsen haalbaar.Misschien is gewoon minder auto(route)s een goed idee...
(23-Nov-2021, 01:35 PM)Hoekie schreef: Eens. De richtlijn van 30 als basis snelheid binnen de bebouwde kom is er al even. Die richtlijn moet alleen nog uitgevoerd worden. Met een VVDér als uitvoeringsverantwoordelijke duurt het helaas veel te lang.Nadeel is dan dat dat dankzij het gebrek aan goede snelfietspaden om die bebouwde kom heen míj (en jou dus ook) tijd kost. Wat dat betreft ben ik soms echt jaloers op de Duitsers. Volg er een paar die regelmatig gemiddeld boven de 50 km/h rijden. Sterke rijders, dat ook, maar ga ik dan naar de kruissnelheden op vlakke weg kijken, dan scheelt het maar een paar kilometer met wat ik zelf kan rijden. Sterker nog: Als ik niet zo vaak opnieuw zou moeten optrekken en meer ruimte zou hebben, zou ik dezelfde snelheid rijden; zij rijden ruim onder de 60 km/h voor >50 gemiddeld, als ik 43 gemiddeld wil rijden moet ik ieder stuk waar ik de ruimte heb (en er geen snelheidslimiet is die het gevaarlijk maakt) 60+ kruisen en dan nog hard optrekken ook. Die mix van op vol vermogen rijden en tientallen keren met hoog koppel+hoog toerental accelereren is echt slopend.
Het lijkt me wel lekker, in een uurtje op m'n werk zijn...