25-Nov-2021, 12:57 AM
(25-Nov-2021, 12:06 AM)PietV* schreef: Circa 95% van de ongevallen is te wijten aan menselijk falen. Dat geldt ook voor fietsers, die gauw geneigd zijn de infrastructuur de schuld te geven. Nederlanders hebben de pest of schurft aan regels en maken zelf wel uit wat goed voor ze is. Ik merk dat het verkeersgedrag van fietsers eerder slechter dan beter wordt. Verplichte verkeerseducatie voor de toekomst?Akkoord, zeker met dat eerste. Nederlanders lijken me een enorm moeilijk volkje om aan te sturen. Zelfs Fransozen zijn makkelijker: Ze protesteren om iedere scheet, maar houden zich daarna wel gewoon redelijk aan de regels.
Ben met je eens dat een betere infrastructuur zeker zal bijdragen aan minder ongevallen. Maar dat worden dure oplossingen als ongelijkvloerse kruisingen en ruimere bochten in fietspaden. Maar voor dat alles moet wel voldoende ruimte zijn, dat zelden aanwezig is in oudere delen van steden en dorpen. Maar als een betere infrastructuur leidt tot hogere snelheden, zullen het aantal ongevallen eerder meer dan minder worden.
Nog altijd geldt de regel: De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij of zij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Ruimte in de stad? Vaak is die er genoeg. De Coolsingel is er qua veiligheid bijvoorbeeld flink op vooruit gegaan ten opzichte van vroeger: Ten tijde van dat vroeger-plaatje was ik hier bijna dagelijks met de auto (ja, toen was ik nog te lui om 2x11 km te fietsen, en vond ik de metro irritant), en was ik dus ook bijna dagelijks bezig met deels op de spiegels deels op de gok het totaal niet fatsoenlijk overzichtelijke fietspad over te steken. Is nooit helemaal mis gegaan, maar ik gok dat de keren dat het bijna mis ging niet op één hand te tellen zijn, en dan heb ik het alléén nog over de gevallen waarbij ik de bestuurder met het bijna-ongeluk was.
Grappig genoeg hoor ik van mensen die nu nog steeds in het pand in kwestie werken dat de doorstroming niet eens verslechterd is, ondanks dat de helft van het aantal banen is weggehaald. Daarbij is oversteken nu een peuleschil, ik heb het laatst toevallig zelf geprobeerd: Je slaat af, en staat direct haaks op het fietspad dat nu niet alleen in twee richtingen gebruikt wordt, maar ook daadwerkelijk twee richtingen ís.
Overigens geldt voor infra ook regelmatig dat ruimere oplossingen de situatie níet verbeteren. De oplossing is vaak kinderlijk eenvoudig, zoals in mijn voorlaatste voorbeeld: er is al grof geld geïnvesteerd om daar een VRI te plaatsen, dat het fietspad daar niet op aansluit is in mijn ogen echt van de pot gerukt. Het geeft de automobilist namelijk het gevoel van een vrije, veilige afslag, terwijl de fietser het gevoel heeft vrij en veilig door te kunnen rijden. Een oranje knipperend waarschuwingslicht voor fietsers is het minste dat ze daar neer hadden kunnen zetten.
Ik kon die kruising dus ook goed overzien, maar het feit dat ik vaak "extreem" hard fiets is het enige dat ervoor zorgt dat ik tot op heden nog geen aanrijding met de bakfiets heb gehad. Defensief rijgedrag en anticiperen terwijl de snelheid lager ligt dan ik gewend ben is écht een lifesaver.