25-Nov-2021, 06:39 PM
We kunnen wel zeggen dat de Nederlandse fietspaden niet ideaal zijn, en dat is ook wel zo.
Maar als we de Nederlandse situatie vergelijken met die van alle andere landen is het hier toch veel beter.
Ons probleem is een luxe probleem, te veel verschillende snelheden op de fietspaden en over het algemeen te veel mensen op de fietspaden in de drukkere periodes.
Er zijn knelpunten waar de fietspaden verbeterd moeten worden, kruispunten en rotondes waar het niet veilig is.
Maar in de meeste andere landen zijn de fietsers altijd in gevaar op (bijna) ieder kruispunt. En op de meeste wegen, in de goot met de glas scherven of op de rijbaan waar de auto's normaal 100 km/h (or meer) gaan.
En waar fietsers een uitzondering zijn, en automobilisten ze daarom niet verwachten en de fietsers daarom erg vaak in gevaar zijn.
Snelle fietsers de optie geven om op de (auto) rijbaan te rijden is waarschijnlijk een goede optie op veel wegen. Extra fietspaden aanleggen, zodat er een langzame en een snelle baan voor fietsers is misschien ook.
Auto's verbieden en iedereen openbaar vervoer of een eigen fiets laten gebruiken misschien de echte oplossing maar ook onhaalbaar.
Maar fietspaden gewoon maar verwijderen en de fietsers maar laten vechten met auto's om hun plekje op de weg is de klok 60 jaar terug zetten.
Maar als we de Nederlandse situatie vergelijken met die van alle andere landen is het hier toch veel beter.
Ons probleem is een luxe probleem, te veel verschillende snelheden op de fietspaden en over het algemeen te veel mensen op de fietspaden in de drukkere periodes.
Er zijn knelpunten waar de fietspaden verbeterd moeten worden, kruispunten en rotondes waar het niet veilig is.
Maar in de meeste andere landen zijn de fietsers altijd in gevaar op (bijna) ieder kruispunt. En op de meeste wegen, in de goot met de glas scherven of op de rijbaan waar de auto's normaal 100 km/h (or meer) gaan.
En waar fietsers een uitzondering zijn, en automobilisten ze daarom niet verwachten en de fietsers daarom erg vaak in gevaar zijn.
Snelle fietsers de optie geven om op de (auto) rijbaan te rijden is waarschijnlijk een goede optie op veel wegen. Extra fietspaden aanleggen, zodat er een langzame en een snelle baan voor fietsers is misschien ook.
Auto's verbieden en iedereen openbaar vervoer of een eigen fiets laten gebruiken misschien de echte oplossing maar ook onhaalbaar.
Maar fietspaden gewoon maar verwijderen en de fietsers maar laten vechten met auto's om hun plekje op de weg is de klok 60 jaar terug zetten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)