Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
#27
(05-Sep-2018, 11:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Achterband vervangen gaat hetzelfde als de voorband. Vooral bij een Quest.

Dacht dat ik daar de hele achtervelg eruit moest halen, inclusief de as en dat dat niet zo makkelijk is eigenlijk?
Bij de voorbanden is dat niet nodig omdat die enkelzijdige ophanging hebben..
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Achterwiel in een Quest is ook eenzijdig opgehangen, net als de voorwielen. Je legt de Quest op de rechterzijkant (bij voorkeur in het gras oid zodat je gelcoat niet beschadigt) en dan trek je de band aan de linkerkant af van de velg af.
Als je het nog nooit gedaan heb, dan zou ik het thuis een keer oefenen. Beter op je gemakje bij daglicht onder een lekker zonnetje uitvinden hoe het in elkaar steekt, dan dat je dat op een verlaten landweggetje in het donker in de regen moet doen.

Overigens is mijn ervaring dat je met een vm zelden achter lek rijdt. Het zijn bijna altijd de voorbanden die lek gaan.
Groet,
Johan
huidige fietsen: Intercitybike dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Dacht echt dat die as niet enkelzijdig was, maar daar nooit naar gekeken. Zal dr eens naar kijken dan. Maakt het wel makkelijker Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#30
(06-Sep-2018, 04:13 PM)ZoefZoef schreef: Dacht echt dat die as niet enkelzijdig was, maar daar nooit naar gekeken. Zal dr eens naar kijken dan. Maakt het wel makkelijker Smile

Achter wisselde ik bij sneeuw naar grof-profielband. Is makkelijk door de enkelvoudige ophanging bij een Quest. Cool Nog niet gekeken naar de ophanging achter bij de bestelde DF. Vind bij de DF het loshalen van de voorwielen bij lek een uitkomst.

Niels, en profiel, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#31
De ophanging van de DF is gelijk aan die van de Quest in de zin dat die eenzijdig is (technisch zit het wel iets anders in elkaar). Echter je hebt veel minder ruimte in de wielkast waardoor achterband wisselen op de DF toch net even lastiger is in vergelijking met de Quest.
Groet,
Johan
huidige fietsen: Intercitybike dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger
Antwoord }
Bedankt door:
#32
(06-Sep-2018, 07:30 PM)Johan. schreef: De ophanging van de DF is gelijk aan die van de Quest in de zin dat die eenzijdig is (technisch zit het wel iets anders in elkaar). Echter je hebt veel minder ruimte in de wielkast waardoor achterband wisselen op de DF toch net even lastiger is in vergelijking met de Quest.

Daarom heb ik toch besloten tot een smalle 28mm achterband.

Nadat Ymte ruim 5 minuten bezig was om een 40mm achterband in de wielkast te proppen en er nog steeds meer dan 50% van die buitenband buiten de wielkast uitstak, leek mij een band van 28mm opeens extreem comfortabel  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike - Carbon DF 121 - Challenge Taifun 20" 

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Moet die quest toch een keer op zn kant leggen. Afgelopen week even de bandjes opgepomt en toen voelde ik dat er aardig wat zand/aarde/modder in de wielkast aanwezig was. Dus ik mag die wel een keertje schoonmaken.

Ben alleen bang dat als ik die band wil vervangen, ik enorm moet kloten. Ik krijg vrijwel nooit de buitenband er op zonder problemen. Als ik dan met de quest moet kloten, wordt ik daar echt niet blij van.
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(06-Sep-2018, 08:46 PM)Wim -de roetsende schreef:
(06-Sep-2018, 07:30 PM)Johan. schreef: De ophanging van de DF is gelijk aan die van de Quest in de zin dat die eenzijdig is (technisch zit het wel iets anders in elkaar). Echter je hebt veel minder ruimte in de wielkast waardoor achterband wisselen op de DF toch net even lastiger is in vergelijking met de Quest.

Daarom heb ik toch besloten tot een smalle 28mm achterband.

Nadat Ymte ruim 5 minuten bezig was om een 40mm achterband in de wielkast te proppen en er nog steeds meer dan 50% van die buitenband buiten de wielkast uitstak, leek mij een band van 28mm opeens extreem comfortabel  Big Grin

Dus als je te hard door de bocht gaat of speling op het lager hebt vreet je ook de wielkast op?

Afgelopen weekend een 1mm speling tussen lager en naaf opgevuld met Loctite 660. Had voor hetzelfde geld ook een nieuwe naaf kunnen kopen, maar had geen zin in spaken. Hoop wel dat die Loctite wat langer goed blijft Tongue

(07-Sep-2018, 12:08 AM)ZoefZoef schreef: Moet die quest toch een keer op zn kant leggen. Afgelopen week even de bandjes opgepomt en toen voelde ik dat er aardig wat zand/aarde/modder in de wielkast aanwezig was. Dus ik mag die wel een keertje schoonmaken.

Ben alleen bang dat als ik die band wil vervangen, ik enorm moet kloten. Ik krijg vrijwel nooit de buitenband er op zonder problemen. Als ik dan met de quest moet kloten, wordt ik daar echt niet blij van.

Gewoon goed leeg laten lopen, driekwartrond goed in de velg duwen en dan kun je hem er zo op / af doen. Zelfs met Marathon draadbanden.

Eventueel gebruik je nog van dat glijmiddel bij het omleggen; Schwalbe Easyfit

Valt allemaal wel mee met de moeilijkheid. Voorwielen Quest zijn denk ik moeilijker.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(07-Sep-2018, 12:08 AM)ZoefZoef schreef: Moet die quest toch een keer op zn kant leggen. Afgelopen week even de bandjes opgepomt en toen voelde ik dat er aardig wat zand/aarde/modder in de wielkast aanwezig was. Dus ik mag die wel een keertje schoonmaken.

Schoonmaken van de wielkasten is simpel: de tuinslang er op zetten! Gebruik geen hogedrukspuit; je kan dan water in de lagers spuiten en dat gaat daar roesten.
En als je hem leeghaalt kun je de hele velomobiel schoonspuiten; maak hem alvast winterklaar.

Niels, waterrat, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#36
(05-Sep-2018, 11:18 PM)ZoefZoef schreef: Hier moet ik ook een keertje naar kijken voor mn quest. Die vind ik ietwat tegenvallen qua snelheid eigenlijk en dat zou best weleens aan de banden kunnen liggen.

Voor liggen er schwalbe marathons op. Mogelijk marathon plus (weet ik zo 123 niet zeker).  Achter ook marathon, mogelijk de Plus, de versie geschikt voor e-bikes.

Naar aanleiding van de pendeltest, overweeg ik over te stappen op Almotions en de F-lites/Gocycles.
Ben alleen wel benieuwd naar de lekbestendigheid daarvan en -een van de redenen dat ik ze nog niet heb gekocht- hoe makkelijk het is om de achterband te vervangen :/  Dat is allemaal nieuw voor mij bij een quest.

Sowieso zijn Gocycles veel soepeler dan de banden die je er nu op hebt liggen. Die wisselen is echt een fluitje van een cent. Achterband is altijd even kijken hoe het past. De ene Strada/Quest past een almotion zo in zonder problemen en de andere moet je minimaal iets van de band afschuren (met een schuurpapiertje) het blijft toch handwerk he. Wel de beste keuze achterband, ik heb na 20.000 km mn eerste lekke band ermee gehad, en nu ligt er weer een nieuwe op (omdat ik het lek niet kon vinden bij de eerste en er blijkbaar nog iets in zat, waarschijnlijk een super subtiel iets want de binnenband liep bij beide keren bijna niet leeg en was een echt inimini gaatje). Maar normaliter kan je er zo'n 40.000 km mee rijden en ik hoor ook niet dat ze vaak lek gaan of iets. Het profiel zat er namelijk nog gewoon op. Het is wel handig om de wielkast even uit te spoelen als je een nieuwe achterband erop gaat leggen, anders heb je kans dat er gelijk zand in de buitenband komt en dat wil je niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
(07-Sep-2018, 02:28 AM)Coen__ schreef: Dus als je te hard door de bocht gaat of speling op het lager hebt vreet je ook de wielkast op?

Ik ga denk ik redelijk hard door de bocht (met enige regelmaat op 2 wielen), maar heb nog nooit mijn achterband horen aanlopen. Ik rijd met een 35mm Kojak.
Groet,
Johan
huidige fietsen: Intercitybike dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger
Antwoord }
Bedankt door:
#38
(07-Sep-2018, 08:00 AM)Niels van der Wal schreef:
(07-Sep-2018, 12:08 AM)ZoefZoef schreef: Moet die quest toch een keer op zn kant leggen. Afgelopen week even de bandjes opgepomt en toen voelde ik dat er aardig wat zand/aarde/modder in de wielkast aanwezig was. Dus ik mag die wel een keertje schoonmaken.

Schoonmaken van de wielkasten is simpel: de tuinslang er op zetten! Gebruik geen hogedrukspuit; je kan dan water in de lagers spuiten en dat gaat daar roesten.
En als je hem leeghaalt kun je de hele velomobiel schoonspuiten; maak hem alvast winterklaar.

Niels, waterrat, van der Wal
Winterklaar maken, wat moet ik me daarbij voorstellen?

Is een leuke trouwens. Heb de quest nu 3.5 maand en nog geen idee hoe ik het ding de winter doorkrijg. Staat buiten gestald op straat en ik heb geen tuin of plaats waar ie overdekt kan/mag staan. Enkel bij hagel/storm zet ik m weleens ter overnachtinng in de parkeergarage van de supermarkt 200m verderop.

Nu wil ik m gewoon blijven rijden, maar ik heb geen idee hoe ik 'm moet stallen en wat ik moet doen voor de winter. Kan de gelcoat bijv. tegen sneeuw? Moet er een zeiltje over? Enz.

Wil m wel blijven rijden trouwens, zolang dat veilig is.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Radical maakt een parkeerhoes. Misschien is dat een idee om hem buiten te kunnen stallen.
Antwoord }
Bedankt door:
#40
er staat een 2ehands op ligfiets.net: https://www.ligfiets.net/advertisement/1...rhoes.html

-edit-
oh: mijn oog valt opeens op het zinnetje: is op maat gemaakt voor en mango, past niet op een Quest....
Groet,
Johan
huidige fietsen: Intercitybike dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger
Antwoord }
Bedankt door:
#41
Heb die hoes gezien. Als ie voor een quest had geweest, had ik m wellicht gekocht. Moet nog even kijken of een motorhoes erop past, daar heb ik dr wel eentje van liggen.

Kan de gelcoat tegen een sneeuwlaag en winterkoude? Dat zijn vragen die ik nu even afvraag..
Antwoord }
Bedankt door:
#42
(08-Sep-2018, 01:16 AM)ZoefZoef schreef: Heb die hoes gezien. Als ie voor een quest had geweest, had ik m wellicht gekocht.  Moet nog even kijken of een motorhoes erop past, daar heb ik dr wel eentje van liggen.

Kan de gelcoat tegen een sneeuwlaag en winterkoude? Dat zijn vragen die ik nu even afvraag..

Daar kan de gelcoat wel tegen, maar die wordt er niet mooier op. Dof/vaal worden veel vm-en met een gelcoat na verloop van tijd. Vooral rode.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike - Carbon DF 121 - Challenge Taifun 20" 

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#43
Waw heeft een hoes die past op de Quest
http://www.fietser.be/Home/velocatessen
Goedkoper alternatief voor de hoes van radical
Maar een motorhoes kan ook een oplossing zijn als deze tenminste niet gaat fladderen bij flinke wind
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Wie is online?
Momenteel 5 bezoekers online. [Complete Lijst]
» 1 leden | 4 Gasten
Avatar

Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
...wat verdwaalde ...ErikvanD — 08:53 AM
Medeliggers onderweg
Nee, ik ben geen f...Fietsbennie — 10:26 PM
Medeliggers onderweg
Mijn dochter kwam v...Wim -de roetsende — 08:35 AM
Medeliggers onderweg
Alleen als je vand...Johan. — 07:29 AM
Medeliggers onderweg
Ja, dat pontje is er...ErikvanD — 05:52 AM
Medeliggers onderweg
Nee, dat was gelukki...Lopopodium — 11:22 PM
Medeliggers onderweg
Die brug in Strijens...ErikvanD — 10:51 PM
Medeliggers onderweg
Als ik het maar niet...Lopopodium — 10:38 PM
Medeliggers onderweg
Mijn dochter kwam va...ErikvanD — 10:37 PM
Medeliggers onderweg
In een rondje van 16...Lopopodium — 08:30 PM
Appelflappentocht
Leuk om de verhalen ...elnuar — 11:56 AM
Appelflappentocht
Mijn verslagje sta...Wim -de roetsende — 10:10 AM
Appelflappentocht
Mijn verslagje staat...ErikvanD — 09:51 AM
Appelflappentocht
Ja, was leuke en g...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Inloggen
Er zit wat vertrag...guidok — 09:38 AM
Appelflappentocht
Ja, was leuke en gez...guidok — 09:10 AM
Appelflappentocht
Was een topdag! Mooi...ErikvanD — 11:00 PM