Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spierpijn [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#5
De mens is een complex geheel, die onder omstandigheden diverse aanpassingen pleegt. Spieren die arbeid verrichten verbranden glucose en vetzuren.
Als de inspanning intensief zijn en de zuurstoftoevoer naar die spieren wordt belemmert door over ademen of hijgen vernauwen de bloedvaten zich en wordt glucose anaeroob, zonder zuurstof, als energie gebruikt. Hierdoor wordt melkzuur gevormd. Melkzuur is goed oplosbaar, bevat nog veel energie, maar niet voor de spieren. Melkzuur wordt in de lever omgezet in glucose voor de spieren.
Onvolledige verbranding van glucose is een vorm van energieverspilling, omdat elke omzetting energieverlies geeft. Melkzuur in de spieren is gevoelig tot pijnlijk maar van korte duur.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Melkzuur
Bij lage tot normale inspanning heeft het lijf voldoende energie voor de spieren. Via de spijsvertering, vetten, glycogeen in spieren en lever en voor nood zelfs eiwitten of spierverbranding.

Spierpijn wordt veroorzaakt door te zware of overbelasting van het spierweefsel. De schade in het spierweefsel wordt dagelijks hersteld. Circa 1 tot 1,5% van het spierweefsel wordt dagelijks vervangen. Oud en beschadigd weefsel met voorrang. Een spiercel gaat maar 60 en 90 dagen mee.

Trainen is de beste remedie om spierpijn te voorkomen. Spieren passen zich aan aan het gebruik. Getrainde spieren bevatten ook minder intramusculair vet en kunnen dus meer glycogeen of "spiersuikers" bevatten. Glycogeen is de eerste reservebrandstof voor de spieren. Vetzuren gaan pas werken bij "hongerklop".
Gezonde mensen hebben tussen de 350 en 500 gram glycogeen in spieren en lever. Getrainde sporters meer dan 600 gram. https://nl.wikipedia.org/wiki/Glycogeen

Als je je ademhaling onder controle houdt en de CO2 niveau goed is, dan blijven de gladde spieren in bloedvaten, luchtwegen en darmen maximaal open en is de zuurstof en glucose toevoer naar de spieren optimaal, zonder energieverspilling. Het Bohr-effect.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bohr-effect

Een geoefende fietser kent geen spierpijn.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , PlantageBohémien


Berichten in dit topic
RE: Spierpijn [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door PietV* - 10-Jan-2022, 11:20 AM
RE: Spirituele ervaring - door PlantageBohémien - 18-Jan-2022, 01:02 PM
RE: Spirituele ervaring - door 365cycle - 18-Jan-2022, 02:40 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Gereedschap onderweg
Dit is wat ik aan ge...Joop99 — 02:06 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Dan adviseer ik ...Wim -de roetsende — 01:50 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Mijn A2 was heel fan...Gideonaut — 01:01 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Nou nou, dat is veel...Merijn — 12:39 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Dan adviseer ik al...Hardloper — 12:04 PM
Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk
Volgens mij is er m...datakneder — 12:03 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
 Als ik nu (enkele...Wim -de roetsende — 11:48 AM
Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk
Volgens mij is er ma...Hardloper — 11:31 AM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Mijn allereerste vel...quattrovelootje — 09:02 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Yes vandaag is het z...Veloquest — 08:57 AM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Maar gebeurd dat d...365cycle — 11:12 PM
Wat weegt ie?
Voor of na de period...Coen__ — 11:03 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Wel blij om na een...Coen__ — 11:00 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Lol, volgens mij z...Wim -de roetsende — 10:16 PM
Wat weegt ie?
Ik denk dat terug ga...Willeke_IGKT — 10:09 PM
Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk
IMHO kan je ze wel...365cycle — 10:04 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Lol, volgens mij zie...365cycle — 09:58 PM