Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spierpijn [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#10
(10-Jan-2022, 11:40 AM)365cycle schreef:
(10-Jan-2022, 11:20 AM)PietV* schreef: Een geoefende fietser kent geen spierpijn.
Kan je die verder toelichten?
>> In de laatste week van het oude jaar heb ik zo'n 600 km gefietst, maar alles op "duurstand", dus zonder langdurig op hoog vermogen te rijden (max 200W) en zonder sprintwerk, op de laatste dag na; toen had ik in het laatste stuk nog wat over, en heb ik iets van 15x boven de 1000W gezeten in de laatste 20 km. Daar houd ik dan geen spierpijn aan over. 

Doe ik echter een interval training, dan voel ik het de volgende dag flink. Echter zijn het juist wel die intervaltrainingen waardoor m'n duurvermogen het afgelopen jaar omhoog is gegaan; in 2020 "deed ik maar wat" en bleef het duurvermogen ongeveer gelijk.

Mijn indruk is altijd geweest dat juist het trainen en zo nu en dan hebben van spierpijn is wat je sterker maakt. Sterker ( Big Grin ) nog: ik heb de indruk dat m'n "agressieve" acceleraties tijdens plezierritjes met vrienden er voor gezorgd hebben dat ik nu in een rit van 100 km nog gewoon 15x boven de 1000W kan pieken zonder dat ik er de volgende dag last van heb.

Ik ben geen inspanningsfysioloog, maar een hobbyist die lang getobd heeft met pernicieuze anemie of ziekelijke bloedarmoede. Kon nog met moeite de trap oplopen en sliep 16 uur per dag. Moet sinds 2003 regelmatig vitamine B12 spuiten en heb nu een hoge hematocriet waarde. Dat zette mij 18 jaar geleden aan het denken. Ben overgestapt op een gezonde leefwijze en gaan ontdekken hoe zo lang mogelijk gezond ouder te worden.

Geen mens is hetzelfde en het menselijke systemen complex. Ben dagelijks uren in beweging en doe niet aan sporten of het verbeteren van prestaties. Omdat de mens is gemaakt om te bewegen en niet om te sporten. Laat staan topsport.
Doe dagelijks ademhalings- en koudwatertraining.

Spieren passen zich snel aan aan de beweging en de inspanning die ze verrichten. Maar neemt de inspanning meer toe dan normaal dan is een lichte spierpijn gewoon. Waarom soms bij intervaltraining meer spierpijn optreedt weet ik niet en waarom later geen spierpijn optreedt kan te maken hebben met aanpassing door training.

Omgekeerd vindt ook plaats. Spieren die dagelijks te weinig worden gebruikt passen zich ook aan. Die spiermassa verdwijnt. De leeftijd van een spiercel is 60 tot 90 dagen. Spiercellen worden afgebroken tot aminozuren als bouwstof voor nieuwe. Of bij zware inspanning gebruikt als brandstof. Of bij mij door het ouder worden. Bewegen is de enige oplossing voor spierbehoud. Wink
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , PlantageBohémien


Berichten in dit topic
RE: Spierpijn [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door PietV* - 10-Jan-2022, 12:49 PM
RE: Spirituele ervaring - door PlantageBohémien - 18-Jan-2022, 01:02 PM
RE: Spirituele ervaring - door 365cycle - 18-Jan-2022, 02:40 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
De Alleweder zal waa...Hardloper — 04:21 PM
Quest "opbokken"
Ik verbaas me er eig...ZoefZoef — 04:01 PM
Quest "opbokken"
...dat duurde langer...=oNNo= — 03:50 PM
Te koop optima dingo ligfiets
Ik zou nog best ...metro2005 — 03:43 PM
Gereedschap onderweg
Dit is wat ik aan ge...Joop99 — 02:06 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Dan adviseer ik ...Wim -de roetsende — 01:50 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Mijn A2 was heel fan...Gideonaut — 01:01 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Nou nou, dat is veel...Merijn — 12:39 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Dan adviseer ik al...Hardloper — 12:04 PM
Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk
Volgens mij is er m...datakneder — 12:03 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
 Als ik nu (enkele...Wim -de roetsende — 11:48 AM
Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk
Volgens mij is er ma...Hardloper — 11:31 AM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Mijn allereerste vel...quattrovelootje — 09:02 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Yes vandaag is het z...Veloquest — 08:57 AM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Maar gebeurd dat d...365cycle — 11:12 PM
Wat weegt ie?
Voor of na de period...Coen__ — 11:03 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Wel blij om na een...Coen__ — 11:00 PM