Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spierpijn [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#14
(10-Jan-2022, 09:04 PM)PlantageBohémien schreef: Interessant wat hier allemaal geschreven wordt,  daar is mijn kennis beperkt, dus ik hou het maar bij 'boeren verstand'.
Bij mij gaat het om leeftijd, 70 + , en bergen,  de krachtexplosie die nodig zijn om naar boven te fietsen, is veel hoger, als tussensprints op het vlakke land, op een  zeker moment blijft alleen lopen als optie, er is hier een helling van drie kilometer lang,  tussen 8 en 12 % , daar heb ik al vaak geprobeerd fietsend boven te komen, maar verder als 1500 / 2000 meter kom ik niet, dan is niet alleen de spieren een probleem, maar ook mijn rikketik, ik heb daar geen groot probleem, maar die wil ik ook niet hebben, misschien is het zo dat oudere mensen niet zover kunnen gaan dat je spieren in grote problemen komen, en daarom minder spierpijn ontstaat ?
Kijk maar naar het professionele wielrennen, de één heeft talent, een ander kan jaren trainen zonder zich verder te ontwikkelen.

Verder heb ik zo mijn gedachten, wat er gaat gebeuren als ik drie verschillende soorten fietsen door elkaar  ga gebruiken, een trekkingfiets, een chopper waar de trapas ver naar voren staat, en dan een ligfiets /trike , dan gebruik ik iedere keer andere spieren, en verwacht ik meer spierpijn, ook omdat ik altijd langere ritten maak, altijd meer dan 60 km
Als ik zo vrij mag zijn om niet zozeer vanuit theorie te spreken, maar vanuit bevindingen en metingen over mijn eigen lichaam, dan zou ik je willen adviseren eens met een vermogensmeter te gaan rijden. Het is namelijk best interessant wat het menselijk lijf dan doet. 

Gemeten vermogen (op de trappers) is het eenvoudigst uit te drukken in W(att), maar de eenheid die het het makkelijkst maakt te vergelijken met anderen is W/kg, waarbij kg het lichaamsgewicht van de atleet is. Het is vrij eenvoudig om te meten wat goed vol te houden is gedurende periode x. In het begin lees je dan veel over Functional Threshold Power; de analysetool die ik een tijd gebruikt heb deed dat juist niet, maar maakte gebruik van een grafiek, en dat lijkt voor mij beter te werken. 

Voor mij komt het grof gezegd neer op:
- gedurende 5 seconden kan ik net boven de 20 W/kg trappen; als ik écht in een benarde positie zit is het weleens handig. Vermoedelijk is dat overigens een waarde die de komende tientallen jaren gaat dalen - het testosterongehalte dat mijn lijf genereert zal omgekeerd evenredig met mijn leeftijd afnemen en daarmee verdwijnt er ook een stuk spiermassa.
- ik moest het even opzoeken, maar m'n beste prestatie voor 1 minuut ligt op 9,6 W/kg; niet slecht, al zeg ik het zelf, maar al fors minder (minder dan de helft!) dan wat ik 5 seconden vol kan houden. Ook dit is volgens mij nog wel kenmerkend voor een sprintlijf;
- voor 5 minuten zit ik op 4,8 W/kg; hoef me daar denk ik niet voor te schamen, maar ik denk dat er best veel amateurwielrenners zijn die op of boven die waarde zitten;
- voor 20 minuten blijft er van dat alles nog 3,1 W/kg over. Denk dat veel amateurs hun neus daarvoor ophalen, maar m'n ligfietsen zijn efficiënt dus vaak ben ik toch sneller  Big Grin 

In de bergen ben ik echter fiks in het nadeel. Als je langzaam rijdt heb je namelijk weinig koeling (in mijn geval verlies ik daarmee in de zomer zo'n 5-10% aan vermogen, iets minder wanneer ik een gladgeschoren hoofd heb en iets meer wanneer ik m'n baard en restant aan kapsel laat staan), en ligfietsen zijn over het algemeen niet de lichtste apparaten. 

Wat moeten we nou met al die informatie? Nou... plannen! Als ik een route met flinke heuvels plan zie ik ook hoeveel hoogtemeters ik op die route ga maken en wat het gemiddelde stijgingspercentage is. Het is een beetje rommelen om een goede inschatting te maken, maar op basis van dat stijgingspercentage weet ik dan ook hoe snel ik ongeveer kan klimmen met een bepaald vermogen, en dus hoe lang ik moet klimmen, en of ik dus meer tijd nodig heb (dus minder vermogen dus nóg iets extra tijd), of dat ik met minder vermogen kan rijden. Ik wil er nog steeds een keer software voor schrijven; een programma waar ik gewoon een .GPX in kan gooien (of die ik zelfs kan synchroniseren met Komoot), en die me dan vertelt wat m'n richtvermogen op bepaalde hellingen zou moeten zijn. Maarja, iets met tijd Big Grin 

Ik rijd op dat soort ritten (Duitsland, Ardennen, Frankrijk) dus eigenlijk altijd met een vermogensmeter. Op m'n (Wahoo-)navigatie heb ik een scherm ingesteld waarop ik géén snelheid zie; alleen een stijgingspercentage, m'n hartslag, cadans, het hoogteprofiel en het vermogen dat ik op dat moment aan het trappen ben. Zo houd ik focus op alles wat op dat moment belangrijk is, en ga ik mezelf niet op zitten vreten omdat m'n snelheid 4.8 km/h is ipv 5.2 km/h, wat ik eigenlijk gepland had. Daarbij gebruikte ik dan m'n hartslag als "trage" indicatie (een korte "spike" maakt weinig uit, maar als het langdurig te hoog blijft moet het vermogen omlaag), en het getrapte vermogen om die hartslag mee te besturen (dus hartslag 30 seconden meer dan 2-3 slagen buiten het gewenste bereik = bijvoorbeeld 30W eraf).

De (lomp dure) Whoop-band die ik eerder had was erg prettig voor nog nauwkeuriger analyse; dat apparaatje deed aan de hand van hartslag en "heart rate variance" continu metingen om te checken in hoeverre ik hersteld was van inspanningen van eerdere dagen (dus ook hoe goed m'n slaap was geweest etc.). Op die manier wist ik dan of ik een uur rammen met een hartslag van dik 160 vol ging houden, of dat ik toch maar beter onder de 150 kon blijven. Hoe duur het ding ook was, en hoe vervelend ik dat rode grafiekje ook vond, het ding had wel áltijd gelijk, zelfs als het niet zo voelde. Ik had zo vorig jaar één rit van 80 km waarbij me door de tracker geadviseerd werd het niet te gek te maken waarbij ik me heerlijk voelde en dus lekker aan het rammen was (hard optrekken, hoog vermogen op constante snelheid). Had al zeker een keer of 5 gedacht dat Whoop er toch weleens naast zou zitten, toen ik ineens kramp in m'n ene scheen en m'n andere kuit kreeg, tegelijk  Rolleyes  Nu ken ik mezelf inmiddels goed genoeg, misschien dat ik over een paar jaar weer eens een abonnementje neem om te kijken wat voor invloed een paar jaar trainen en ouder worden heeft gehad.

Goed, gezien het antwoord op de volgende vraag voor mij vroeger zeker "JA" was, was dit was een heeeele uitgebreide manier om de volgende vraag te stellen: Misschien ga je er te hard in?

Nog een kleine toevoeging, ik heb de theorie van o.a. Whoop even geprobeerd visueel te maken a.d.h.v. het grafiekje van mijn "vermogensverloop":

[Afbeelding: theorie.png]

In dit geval betreft het dus een rit met zo'n 14 klimminuten: Hiervoor mag mijn vermogen dan niet hoger zijn dan de horizontale lijn in de grafiek. De rest van de tijd moet ik zo'n beetje onder het meest rechtse punt van de grafiek blijven; ga ik meer intensieve stukken opnemen, dan verschuift de verticale groene lijn naar rechts en is het maximum dat ik kan trappen dus lager. De blauwe lijn kan dan dus iets verschuiven, n.a.v. mijn fysieke staat op de dag in kwestie.
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien


Berichten in dit topic
RE: Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door 365cycle - 10-Jan-2022, 10:10 PM
RE: Spirituele ervaring - door PlantageBohémien - 18-Jan-2022, 01:02 PM
RE: Spirituele ervaring - door 365cycle - 18-Jan-2022, 02:40 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Mijn allereerste vel...quattrovelootje — 09:02 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Yes vandaag is het z...Veloquest — 08:57 AM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Maar gebeurd dat d...365cycle — 11:12 PM
Wat weegt ie?
Voor of na de period...Coen__ — 11:03 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Wel blij om na een...Coen__ — 11:00 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Lol, volgens mij z...Wim -de roetsende — 10:16 PM
Wat weegt ie?
Ik denk dat terug ga...Willeke_IGKT — 10:09 PM
Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk
IMHO kan je ze wel...365cycle — 10:04 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Lol, volgens mij zie...365cycle — 09:58 PM
Wat weegt ie?
Het wordt wel een ...datakneder — 09:55 PM
Wat weegt ie?
Maar dan zou "...Wim -de roetsende — 09:43 PM
Te koop optima dingo ligfiets
Hier nog eentje:Lopopodium — 09:20 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Wie beetje handig is...Hardloper — 09:12 PM
Wat weegt ie?
En ANS is heel pre...datakneder — 08:30 PM
Medeliggers onderweg
Volgens mij kwam...Geboelders — 06:18 PM
Leve de ligsport
Ik weet geen ander...Hoekie — 05:34 PM
Wat weegt ie?
Wat zou dit net we...Bart Verbeek — 04:57 PM