Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spierpijn [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#18
(11-Jan-2022, 11:33 AM)PietV* schreef: Specifiek vermogen komt vooral uit de autowereld. Topvermogen gedeeld door de kilogrammen ledige massa van de auto. Voor de liefhebbers van acceleratie.
Helemaal niet. Specifiek vermogen komt uit de wereld van de UCI, waarvoor het ook belangrijk is: 
Profwielrenners rijden zelden in het vlakke Nederland. Als je een berg op moet, kost iedere kilo die je mee moet nemen je weer wat snelheid; Mathieu van der Poel is bijvoorbeeld een extreem sterke fietser (tenminste, ruim 6 uur lang tegen de 400W vind ik vrij extreem Big Grin ), maar ik denk dat het feit dat hij zijn meerdere moet erkennen in Chris Froome omdat die laatste net zo lang is, maar ook een extreem kippenborstje heeft en meer dan 10 kilo lichter is. Op een helling van 10% scheelt dat bij hetzelfde vermogen meer dan 2 km/h. Again, in Nederland is het niet interessant, daarom hebben we hier ook het fenomeen dat we in ons groepje "polderstoempers" noemen (weet niet hoe ingeburgerd die term is). Soms kom je zo'n wielrenner tegen die groot is en fijn gebouwd is, veel power kan leveren en dus gewoon knetterhard rijdt. Een paar weken geleden kwam ik er nog één tegen; een lange vent op een mooie lichtblauw/groene Bianchi, die met winterweer, weinig wind en solo de teller op 40-41 km/h wist te houden - respect hoor Big Grin 
Maar als je de Galibier op moet, ben je dus gewoon 30 kilometer aan het klimmen. Dan is die 10 kilo ineens het verschil tussen achteraan in het peloton, en vooraan losbreken om de winst te pakken.

Juist dat klimmen vroeg PlantageBohémien naar, en dat heeft vooral heel veel te maken met techniek en doseren. Rustig ademhalen en je hartslag laag houden is leuk, maar daarmee kom je er niet tenzij je een driewieler hebt; op diezelfde 10% helling uit mijn voorbeeld rijd je met 90 kg totaalmassa (wat voor een niet al te grote man met een ligfiets en wat bagage geen onrealistisch gewicht is) nog maar aan 7.5 km/h met 200 watt input. Bij dat soort snelheden gaat evenwicht je ook gewoon wat concentratie en kracht kosten. En dan snap ik dat veel fietsers afstappen en gaan lopen. Zo heel veel langzamer gaat dat dan ook niet (tenzij je met SPD of Keo pedalen rijdt  Shy ) 

PS: Je bent 74, toch? Als we de gangbare formule erbij pakken, dan is je maximumhartslag vermoedelijk zo'n 146 bpm. Mijn maximum is 193 bpm; Dan is jouw 120 bpm dus ongeveer vergelijkbaar met mijn 159 bpm.
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien


Berichten in dit topic
RE: Spierpijn [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door 365cycle - 11-Jan-2022, 12:07 PM
RE: Spirituele ervaring - door PlantageBohémien - 18-Jan-2022, 01:02 PM
RE: Spirituele ervaring - door 365cycle - 18-Jan-2022, 02:40 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Mijn allereerste vel...quattrovelootje — 09:02 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Yes vandaag is het z...Veloquest — 08:57 AM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Maar gebeurd dat d...365cycle — 11:12 PM
Wat weegt ie?
Voor of na de period...Coen__ — 11:03 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Wel blij om na een...Coen__ — 11:00 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Lol, volgens mij z...Wim -de roetsende — 10:16 PM
Wat weegt ie?
Ik denk dat terug ga...Willeke_IGKT — 10:09 PM
Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk
IMHO kan je ze wel...365cycle — 10:04 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Lol, volgens mij zie...365cycle — 09:58 PM
Wat weegt ie?
Het wordt wel een ...datakneder — 09:55 PM
Wat weegt ie?
Maar dan zou "...Wim -de roetsende — 09:43 PM
Te koop optima dingo ligfiets
Hier nog eentje:Lopopodium — 09:20 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Wie beetje handig is...Hardloper — 09:12 PM
Wat weegt ie?
En ANS is heel pre...datakneder — 08:30 PM
Medeliggers onderweg
Volgens mij kwam...Geboelders — 06:18 PM
Leve de ligsport
Ik weet geen ander...Hoekie — 05:34 PM
Wat weegt ie?
Wat zou dit net we...Bart Verbeek — 04:57 PM