Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Is sporten wel zo gezond? [split] Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"?
#10
(13-Jan-2022, 05:11 PM)PietV* schreef: Dat ligfietsers zo ageren tegen e bike rijders snap ik niet. Als je een beetje lef hebt in je donder ga je echt fietsen. Rechtop, met je kop in de wind. Kies je voor een normale tweewieler zonder stroomlijn.
Over ongezond sporten gesproken... 

Resultaat van 10 seconden Googlen:
Pijn door fietszadels: 'Vrouwen durven geen seks te hebben omdat het er zo heftig uitziet'
Lage rugklachten tijdens wielrennen
Wielrennen is slecht voor het zaad

Een kleine quote uit dat laatste artikel:
Vaamonde schreef:Vaamonde ziet drie oorzaken. Ten eerste kan de druk van het zadel op het kruis microtrauma's veroorzaken in de teelballen. Een tweede oorzaak ligt bij de nauw aansluitende kleding die wielrenners dragen. Die doet de lichaamstemperatuur stijgen, wat slecht is voor het zaad. De stress die hoort bij intensieve trainingen zou ook een negatieve invloed hebben op het sperma.
Geen van die oorzaken snijden hout, gezien vanuit het perspectief van de ligfiets. 
1: Er is geen druk van het zadel op mijn kruis, ik heb dus ook geen last van microtrauma's.
2: Kan goed kloppen; de kleding drukt de teelballen tegen het lichaam aan, waar ze normaal gesproken vrijer kunnen "bungelen" (en wat ook gebeurt als het warm is). Dit geldt echter ook voor de gemiddelde Speedo of wetsuit, de vaak gebruikte tight (als hardloopbroek) en de gemiddelde skinny jeans op warmere dagen. Dit terwijl het in een velomobiel ook prima mogelijk is om een ruime kortebroek te dragen. Of gewoon geen broek, als je Daniel Fenn heet. En nu ik daar toch aan denk: Als je nog kinderen wil krijgen én velomobiel wil rijden, koop een DF. Er is geen fiets waarin ik in de winter koudere ballen kreeg dan in dat ding  - wat een wind uit die luchtpijp! Big Grin 
3: Zal vast kloppen, maar ook dat geldt voor alle vormen van sport. Onderstreept hooguit jouw standpunt dat sport niet gezond is, maar dan alleen als je kinderen wil. Even enkel rustige duurtrainingen doen is als je kids wil dus blijkbaar de moeite ;-) 

(13-Jan-2022, 05:11 PM)PietV* schreef: Dat is een van de reden waarom ligfietsen voor een bepaalde groep luie rijders blijft. Vooral rijders die blijven verkondigen dat ligfietsen iets bijzonder is. Opnieuw leren fietsen, ligfietsspieren kweken, altijd een natte rug, gevaarlijk in de stad, omdat ze je niet zien etc.
"Omdat ze je niet zien" - jammer hoor Piet. Jij als ligfietser zou toch moeten weten dat niet gezien worden in de stad vooral met snelheid te maken heeft; automobilisten "houden rekening" met de niet E-bikende scholier die met een cadans van 40 op z'n mobiele telefoon kijkend een kruising over komt. Zelfs met de gemiddelde E-bike in standje haas (of in mijn geval, ik op de niet ondersteunde bakfiets.nl) veroorzaak je al regelmatig een schrikreactie bij automobilisten uit een zijstraat als je gewoon met voorrang over een fietspad rijdt, en laten we maar helemaal niet beginnen over rotondes.
En verder: Luie rijders? Nee, slimme rijders. Mijn reistijd naar kantoor met de velomobiel is tot op heden veel minder volatiel dan die van mijn collega met zijn auto. Zon, regen, hagel, windkracht 7 mee, windkracht 7 tegen, het maakt niets uit. 
Op dit moment is zijn reistijd fors korter, hij stapt echter 2-3 avonden in de week in de auto om naar de tennisclub te gaan. Buiten dat hij de bespaarde tijd daarmee direct weer weggooit is dat een luxe die ik niet heb; hij heeft tieners thuis zitten die je wel een uurtje alleen kan laten. Mijn kind is 5. 
Verder: Eeuwig respect voor de fietser die mijn 53 km woon-werk met een gewone fiets doet. Behalve dat het afzien is, denk ik dat een racefietser of zelfs Speed Pedelec rijder die met windkracht 7 op de neus ook nog 36 km/h gemiddeld neer weet te zetten direct mag tekenen bij het kruisje op briefpapier van JumboVisma of AlpecinFenix.

Je weet het leuk te brengen, maar erg realistisch is het allemaal niet (tenzij je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebt, en zowel weinig woonlasten als geen kleine kinderen hebt, misschien). Dat wat ik zeg - bijvoorbeeld regelmatig 500-600 km wegtikken in een week - met een velomobiel wél realistisch is, toon ik simpelweg aan door het te doen.

Goed, ik ga even 53 km fietsen. Fijne avond  Wink
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Blijft de ligfiets beperkt tot een "niche"? - door 365cycle - 13-Jan-2022, 08:14 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM