Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rolweerstand, luchtweerstand en zithoek bij ligfietsen
#20
(23-Jan-2022, 12:29 PM)Jeroen S schreef: Bij de meetfiets test zit het onderstuur toch nog aan plus 6%. Daarbij moet je dan wel weten dat het M5 onderstuur een zeer smalle versie is, met de stuureinden omhoog. Als je het stuur vast hebt en je duim naar binnen uitsteekt, dan zit je ongeveer aan je been. Bij een onderstuur wat zo'n 60 cm breed is wordt het denk ik een heel ander verhaal.

Tijdens een andere meting met Bert Hoge hebben we indertijd verschillende 2x20 inch fietsjes getest, waaronder een m5 20-20. Daarop zat zo'n breed m5 bovenstuur. Het verschil tussen het stuurtje in het midden pakken en aan de buitenzijde was fors, in het midden was duidelijk beter.
Dat is herkenbaar, maar dan met een onderstuur. Bij de Challenge Focus die ik heb merk ik op snelle segmenten duidelijk dat er nog een beetje vaart bij komt als ik m'n handen onder me wegstop (dus weg van de remmen en versnellingen, op het onderste deel van het onderstuur). Tegen de 40 km/h is het verschil dusdanig dat ik tegenwoordig eerst een versnelling opschakel en dan m'n handen pas onder me doe. Dat dus alleen op overzichtelijke stukken zonder zijstraten etc. Nu staat het stuur op die fiets wel breed, aangezien het m'n stadsfiets is en ik er dus goed mee wil kunnen manoeuvreren.

(23-Jan-2022, 12:29 PM)Jeroen S schreef: Ervaringswaarden met een grote stroomlijnpunt, die van M5 en de Henry Barth Optima punt ( waarvan de Novosport Racefairing een kopie is) komt wel overeen met die 10%. Dat ga je pas boven ongeveer 30 km/h merken. Hoe harder je gaat, hoe meer je het verschil tussen met en zonder punt merkt.
Bij zo'n punt stop je je schouders in de punt, daarom zitten die bobbels aan de bovenzijde. Je onderste ribben passen dan weer prima in het smallere deel. Dat moet allemaal netjes aansluiten. Afhankelijk van het gat wat je voor het frame in de punt zaagt, en hoe je de punt aan je stoetje maakt, kun je daar wat mee spelen.
De M5 low racer had een behoorlijk voordeel van z'n staartpunt, het werd daar echt een enorm snelle fiets van.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Rolweerstand, luchtweerstand en zithoek bij ligfietsen - door 365cycle - 23-Jan-2022, 01:06 PM
RE: Nieuwe Quest 3.0 - door Jeroen S - 21-Jan-2022, 07:20 PM
RE: Nieuwe Quest 3.0 - door 365cycle - 21-Jan-2022, 09:06 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Te koop optima dingo ligfiets
Te koop optima dingo...metro2005 — 07:15 PM
Quest xs nr 13
Na eerst te koop heb...Josligfiets — 06:59 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat een wachtlijst...Atrike — 01:53 PM
montage standaard
ik heb houten balken...Veloquest — 01:19 AM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag tussen Goe...LigZeeuw — 10:10 PM
montage standaard
Ik heb twee touwtjes...Merijn — 09:55 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat een wachtlijst v...Hardloper — 09:28 PM
montage standaard
Ik zet mijn fiets va...Martin van Mourik — 09:25 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik maak toch wel ger...Atrike — 08:59 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... het best lekke...Wim -de roetsende — 08:52 PM
Een nieuwe Velonout
Welkom! In het mid...LowJob — 08:44 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik probeer bij echt ...Jeroen S — 08:41 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik heb 100km terug n...Gideonaut — 06:58 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik heb gister een mo...Veloquest — 06:56 PM
Een nieuwe Velonout
Ja, klopt. Een bek...365cycle — 06:53 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik vind dit topic zi...365cycle — 06:50 PM
montage standaard
Houten balk via de b...martinus — 05:56 PM