Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietstechniek of techniek van het fietsen
#43
(19-Feb-2022, 12:53 AM)365cycle schreef: Afhankelijk van de zithouding gebeurt dit automatisch. Als je je Hurri op de hoogste stand hebt staan, is jezelf in de stoel duwen en een stroeve stoelzitting hebben denk ik effectiever.
Ik heb de zitting zo ver mogelijk achterover staan als instelbaar is. Dat is bij mijn fiets een hoek van ongeveer 30 graden t.o.v. horizontaal.
Als ik bij stevig trappen niets doe om mijn lijf op zijn plek te houden, dan duw ik mezelf steeds een paar centimeter omhoog, om tussen twee pedaalslagen in weer terug te zakken. Dat voelt inefficient, en daarom probeer ik mijn lijf te fixeren.
Ik heb er nog eens op gelet, en ik denk dat ik ook een beetje druk op mijn been houd als het pedaal op zijn verste punt is, om het terugzakken tegen te gaan.



(19-Feb-2022, 12:53 AM)365cycle schreef: Ben eigenlijk wel benieuwd of dat ook uit de verf komt als je je vermogen gaat meten. Veel meer dan 80-85% van m'n FTP kan ik niet langer dan een paar minuten trappen als ik m'n bovenlijf aanspan.
Ik ben niet zo van het kwantificeren. Ik heb nog nooit mijn vermogen gemeten, en ik denk niet dat ik ooit spullen zou aanschaffen om dit te doen. Er zat een simpele snelheid- en afstandsmeter op mijn fiets toen ik deze 2ehands kocht. Die heb ik na een paar dagen verwijderd. Ik werd er bloednerveus van om de hele tijd van die cijfers voor mijn neus te hebben.
FTP kende ik alleen als het File Transfer Protocol, maar er is klaarblijkelijk ook een maat voor lichamelijke prestaties waarvoor deze afkorting gebruikt wordt Wink .

(19-Feb-2022, 12:53 AM)365cycle schreef: Klinkt alsof je echt flink kracht moet zetten. Wat voor cadans rijd je als je een flink duurvermogen probeert neer te zetten?
Ik heb om toch met wat cijfers te kunnen reageren mijn cadans met de stopwatch gemeten toen ik deze zaterdag naar Utrecht op en neer reed. Zowel op de heenweg als op de terugweg heb ik een stuk of tien metingen gedaan. Twintig keer de trappers helemaal ronddraaien doe ik steeds in 16 tot 18 seconden. Als ik echt rustig aan doe (dat komt niet zo veel voor) dan trap ik denk ik nog wat trager, en soms trap ik wel eens wat sneller, bijvoorbeeld bij een korte afdaling in een tunnel waarin je wat extra vaart maakt om vlot weer boven te komen, of bij een wat een langere afdaling waarbij je geen hoger verzet meer hebt. Mijn cadans zit dus doorgaans tussen 20/18 * 60 en 20/16 * 60 = 66,6 tot 75, of als je het per been rekent tussen de 133,3 en 150.

(19-Feb-2022, 12:53 AM)365cycle schreef: Ik heb ook een Hurri, die is sowieso niet ideaal voor sprintjes idd ...  M'n M5 is m'n snelst accelererende fiets ...

Mijn hurri is het allerzwaarste logge bakbeest van een fiets dat ik ooit gehad heb. Toch maak ik met deze fiets meer meters met minder moeite dan met alle andere fietsen waar ik ooit op heb gereden. Ik vermoed dat die M5 de lichtste ligfiets is die je hebt.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Berichten in dit topic
RE: Fietstechniek of techniek van het fietsen - door Martin van Mourik - 21-Feb-2022, 02:24 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
VeloCam in Bülky
Kan je met de camera...365cycle — 10:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Dat vroeg ik me bij ...365cycle — 10:47 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Nummer 2 is meer een...Gideonaut — 10:04 PM
Performer Highracer?
De kettinglijn is du...Jeroen S — 09:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Al bijna 6 uur bez...Tom Fekkes — 09:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Sterkte, en velomobi...Jeroen S — 09:42 PM
RDW baan Lelystad 1997
Ik was er ook, heb b...Jeroen S — 09:39 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Al bijna 6 uur bezig...Gideonaut — 08:38 PM
Laka verzekering
Net even premie bere...Hoekie — 06:54 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Kosten naar aanleidi...365cycle — 06:52 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 109...Lopopodium — 04:27 PM
RDW baan Lelystad 1997
In 1994 werd in een ...Tom Fekkes — 03:40 PM
RDW baan Lelystad 1997
Pas bij de finish va...datakneder — 03:27 PM
VeloCam in Bülky
Henning vertelde...twilwel — 03:19 PM
RDW baan Lelystad 1997
Ik kwam dit filmpje ...GHOOGEN — 02:21 PM
Laka verzekering
Op een WhatsApp groe...Willeke_IGKT — 02:13 PM
Performer Highracer?
Kijk eens goed naa...Bob Hagendijk — 01:56 PM