Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vering, demping en stabilisatorstang [split] Ervaringen met de Milan
#40
(18-Feb-2022, 05:51 PM)Wim -de roetsende schreef: Ervaring in een vm begint bij 10.000km PietV (zo nu ben ik ook een keer heel stellig). Heb je die afstanden afgelegd in een Quest en Strada?

In vroegere dagen werd zelfs gesteld dat je pas een ervaren velonaut was als je de 100K had aangetikt.
Oeps, ik heb er pas zo'n 25K op zitten Big Grin 

(18-Feb-2022, 05:51 PM)Wim -de roetsende schreef: Neem bijvoorbeeld dat doorslippen van het achterwiel. Is mij in de DF en de XS en de Mango nog nooit gelukt. Bij de Milan wel. Geen idee waar dit gunstig of negatief voor is, maar blijkbaar zijn er verschillen en is 1+1 niet altijd 2.
Twee dingen die wel veel invloed hebben.

De eerste moest ik even tekenen, en gaat met name over het moment dát je gaat kantelen. Neem voor deze even aan dat jouw Milan SL precies dezelfde spoorbreedte en wielbasis heeft als je Mango, XS en DF hadden, en dat het zwaartepunt ook op dezelfde hoogte ligt. Alleen dat achterwiel slipt sneller door, als gevolg van het feit dat jij verder naar voren in je fiets zit (wat ook komt doordat je vlakker ligt). Dat verplaatst je zwaartepunt dus ook naar de voorkant van de fiets. Nu m'n zeer professionele tekening:
[Afbeelding: vergelijking.png]
De wielen hebben iets uitspoor, dat was handig omdat ik dan het midden makkelijk kon bepalen. Ook het achterwiel zit er iets scheef in Big Grin Het groene punt is het zwaartepunt van de Mango/XS/DF, het blauwe punt is het zwaartepunt van de Milan (overdreven hoor, maar toch). De rode dunne lijnen zijn de kantellijnen.
Als het zwaartepunt van het geheel voorbij die lijn kiept ben je verloren, dan ga je gewoon omver. Tot dat punt bereikt is valt er wat te corrigeren (door te remmen, de voorwielen recht te zetten of beide). Je ziet het in het plaatje al: Als je in de Mango/XS/DF voorbij het "point of no return" bent, kan je in de Milan nog wel een stukje verder kiepen. Ja, die pijltjes zijn écht even lang; de bovenste is een kopie van de onderste, en ik heb de zwarte hulplijn gebruikt om ze gelijk te plaatsen Smile 

Punt twee wat invloed heeft is een ontwerpfout die de Alleweder A2 nog wel had, en die Allert Jacobs goed opgelost heeft in de eerste Quest. Ik kan daar best leuk over vertellen, maar Allert en Theo doen het echt beter. Gezien Piet z'n ervaring met onderstellen zou het me echter niet verbazen als zijn Alleweder op dit punt al wat modificaties heeft.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus


Berichten in dit topic
RE: Vering, demping en stabilisatorstang [split] Ervaringen met de Milan - door 365cycle - 18-Feb-2022, 06:59 PM
RE: Ervaringen met de Milan - door PietV* - 15-Feb-2022, 10:43 AM
RE: Ervaringen met de Milan - door pietandringa - 15-Feb-2022, 11:19 AM
RE: Ervaringen met de Milan - door PietV* - 15-Feb-2022, 12:34 PM
RE: Ervaringen met de Milan - door ekleiberg - 18-Feb-2022, 11:31 AM
RE: Ervaringen met de Milan - door 365cycle - 15-Feb-2022, 12:40 PM
RE: Ervaringen met de Milan - door ThijsR - 15-Feb-2022, 12:53 PM
RE: Ervaringen met de Milan - door PietV* - 15-Feb-2022, 03:40 PM
RE: Ervaringen met de Milan - door 365cycle - 15-Feb-2022, 04:17 PM
RE: Ervaringen met de Milan - door ThijsR - 15-Feb-2022, 04:38 PM
RE: Ervaringen met de Milan - door 365cycle - 15-Feb-2022, 05:00 PM
RE: Ervaringen met de Milan - door PietV* - 15-Feb-2022, 09:41 PM
RE: Ervaringen met de Milan - door ThijsR - 16-Feb-2022, 11:14 AM
RE: Ervaringen met de Milan - door 365cycle - 16-Feb-2022, 11:50 AM
RE: Ervaringen met de Milan - door PietV* - 16-Feb-2022, 12:50 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...365cycle — 01:41 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Die man tilt gewoo...365cycle — 01:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Anatoly even langs...Wim -de roetsende — 01:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieu...Wim -de roetsende — 12:45 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Als hij iets voor de...365cycle — 12:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieuw ...Hardloper — 12:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die aut...365cycle — 11:57 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik had een gymleraar...Atrike — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik liet mijn velo zi...Hardloper — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die a...Wim -de roetsende — 09:58 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM