Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe een velomobiel aan te passen voor een oudere markt?
#44
(21-Feb-2022, 03:16 PM)PietV* schreef: Speedpedelecs (bromfiets 45 km/h) vallen onder de regels van de Verordening (EU) 168/2013. Het maximale motorvermogen is 4.000 Watt. De verhouding ondersteuning motor en trappen is 80 / 20. Kun je in een sprint 1.000 Watt trappen, dan kun je aan een maximum totaal van 5.000 Watt vermogen aan de trapas komen. Meer dan voldoende om een velomobiel vlot naar 45 km/h te brengen. Big Grin
Boven de 45 km/h moet de ondersteuning wettelijk stoppen.
Dacht dat het 75/25 was, maar 80/20? Ook goed. Verandert de kern van mijn bovenstaande verhaal niet echt. 

5000 watt in een velomobiel... Als je al ziet wat 4000 watt doet met een mountainbike-achtige, denk ik dat 5000 in een velomobiel een beetje eng is.
Filmpje van bovengenoemde mountainbike

(21-Feb-2022, 03:16 PM)PietV* schreef: Maar redelijk wat speedpedelecs hebben maar een motor van 350 Watt. Voor een vlotte fietser is 90 Watt trappen ruim voldoende om het maximum motorvermogen te benutten. Wil je sneller mag je altijd de rest erbij trappen. Wink
Ik zie toch al wel vaak 500 watt voorbij komen hoor, en als je iets tegenkomt waar "Stromer" op staat is het minimaal 670 en maximaal 850... waarbij ze ook nog aan de lage kant schijnen te blijven met hun opgave.

(21-Feb-2022, 03:49 PM)PietV* schreef: De aanschaf van een brommobiel is veel eenvoudiger. Maar daar mag ik niet meet over schrijven.
Je zou eigenlijk moeten vergelijken met de productie of zelfbouw van een brommobiel. Dan snijdt het wel hout  Wink

(21-Feb-2022, 05:44 PM)Bart Verbeek schreef: Dat is wel maf. Een Carver van €11.000 vind ik wel meevallen,  terwijl ik een QV van €9.500 erg duur vind.
Dat vind ik inderdaad ook maf. Het zal met ons verschil in gezondheid te maken hebben, maar ik heb het eerder andersom: Bij een Carver ben je van allerlei externe factoren afhankelijk om je voort te kunnen bewegen. Het ding moet verzekerd zijn, er moet stroom in zitten, en je kan lang niet overal rijden. Met die QV... als er enigszins onderhoud aan gepleegd is brengt ie je op een paar boterhammen met pindakaas waar je wil zijn.

(21-Feb-2022, 05:44 PM)Bart Verbeek schreef: Hetgeen mij overigens op een nieuw verkoopargument voor senioren brengt: de mogelijkheid een passagier mee te nemen.
Zelfs dat kan met de QV. Mits die passagier niet groter is dan ongeveer 1.30m tenminste Big Grin 
Een Milan 4.2 (waar blijven ze nou...  Cry ) zou hier wel een alternatief zijn.

(21-Feb-2022, 06:17 PM)pietandringa schreef: De Carver S [80 km/h] kost kaal 14.500 euro. Voor dat geld koop ik liever een tweedehands elektrische auto. Dat heb ik een jaar geleden gedaan. Een Hyundai Ioniq van 2.5 jaar oud en 26.500 km, eigenlijk als nieuw en nauwelijks duurder dan de Carver S na aftrek van 2.000 euro subsidie. Nou zijn tweedehands auto's incl. elektrische - het afgelopen jaar duurder geworden, maar toch. Ik zal mij nu weer beperken tot HPV's, excuus, kon het niet laten Smile
Ook dat is wel een leuk vergelijk. Die Hyundai is weer een flinke klap duurder in gebruik, dan de Carver. Daarbij ben je beperkt tot plaatsen waar je kan parkeren, dus gaat de Hyundai je net als de Carver ook een stuk tijd kosten. Afhankelijk van waar je rijdt kost een auto meer of minder tijd dan een Carver, maar met de Milan ben ik in Nederland vrijwel zonder uitzondering sneller dan een 45 km/h Carver kan zijn.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Hoe een velomobiel aan te passen voor een oudere markt? - door 365cycle - 21-Feb-2022, 06:27 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
De kruisingen hier i...datakneder — 07:06 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
... er een breuk z...365cycle — 04:47 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
Het eerste bericht w...Willeke_IGKT — 03:42 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
Vraag je ook aan elk...Frutsel — 03:11 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
Klopt. Fietsendief...melle z — 02:55 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
De eigenaar vroe...ZoefZoef — 02:32 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
De eigenaar vroeg ...melle z — 02:28 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
Het is dan wel gee...ZoefZoef — 02:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Bij de (voormalige) ...Lopopodium — 12:44 PM
Medeliggers onderweg
Nou, ik was er als z...LigfietsWilsum — 12:39 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
... er een breuk zit...Boyd Maduro — 12:37 PM
Medeliggers onderweg
Niet op de wielerb...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Niet op de wielerbaa...LigfietsWilsum — 12:19 PM
Medeliggers onderweg
Zaterdag, Marloes ...365cycle — 12:07 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen ...
Het is dan wel geen ...Hardloper — 10:09 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Duitser vertelde l...PieterTrapt — 10:07 AM
Medeliggers onderweg
Zaterdag, Marloes en...LigfietsWilsum — 09:41 AM