Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontwikkelingen op de velomobielmarkt [split] BertH stelt zich voor
#42
(05-Jul-2022, 06:35 AM)Wim -de roetsende schreef: 77kg
Oh, ik had gedacht dat je lichter bent Smile

(05-Jul-2022, 06:35 AM)Wim -de roetsende schreef: Is de aandrijflijn niet ook verbeterd t.o.v. jouw Milan MK4?

Ik was een keer bij velomobiel.nl en daar stond ook een MK4 en toen Allert erin ging zitten en druk zette op de pedalen zag ik het crankstel bewegen. Daarheeft mijn Milan echt geen last van.
Nee, daar is niets veranderd... ik heb namelijk geen Mk4, maar een Mk6 (Sept. 2020). De SL is een Mk5 (Dec. 2019). 
Het hangt er overigens echt vanaf hoe hard je trapt. Als ik druk op m'n pedalen zet zie ik de boel ook buigen, en niet zo'n klein beetje ook. Maar dat geldt ook voor de DF, gold voor de QV en zelfs op de CrMo M-Racer was de flex gewoon zichtbaar als ik met maximaal koppel optrok.

(05-Jul-2022, 09:14 AM)pietandringa schreef: Ik weeg 86 kg en kan echt niets merken van een zgn. mindere aandrijflijn van de Milan GT MK7. Vorige week een rondje van 52 km met 41 km/h gemiddeld in de "slappe" GT met Continental Contact Urban banden  Smile.
De slappe niet zo efficiënte aandrijflijn is ook niet iets dat de Milan traag maakt, zeker niet als je naar gemiddeldes kijkt. Afhankelijk van bandenkeuze, route en nog wat variabelen zit je voor 41 km/h gemiddeld vermoedelijk ergens tussen de 180 en 300W gemiddeld vermogen, dan komt een gebrek aan stijfheid nog niet eens zo heel duidelijk aan het licht. Een structureel verlies echter wel; het vermogen dat je op de trappers zet, is dan flink groter dan wat er bij je achterwiel op straat gelegd wordt. In autoland noemt men dit "aandrijfverliezen", en de meeste daarvan hebben hun oorsprong dan in versnellingsbak en differentieel. 

Wat leuk is om te weten, is dat de oorspronkelijke vermogensclaims voor de Milan Mk1 en Mk2 gemeten zijn met een PowerTap vermogensmeter: Een achterwielnaaf die meet hoeveel vermogen er op dat punt afgeleverd wordt. Ik weet niet waarom er nu meer naar pedalen en cranks gegrepen wordt (zijn de PowerTap meters misschien niet compatibel met enkelzijdige wielophanging?), maar appels met peren vergelijken is wel belangrijk. 

Nu kom ik even terug op die 41 km/h gemiddeld: Arjen met de gele DF zie ik ook regelmatig in de 40 gemiddeld rijden, zonder "hosen" en ook op behoorlijke afstanden. Is die dan zoveel sterker dan jij? "Wegberger" (met de oranje DFXL met hosen) zie ik regelmatig in de buurt van de 45 km/h uitkomen op z'n trainingsronde (~50 km), en hij rijdt ook met vermogensmeter. Nu heb ik een stukje van die trainingsronde recent nog gereden toen ik naar een klant ging, natuurlijk vergeleken, en zijn power output was op een kaarsrecht stuk weg lager dan die van mij.

Ga je het onderzoek bekijken dat een paar weken geleden in het vrijdagbericht voorbij kwam, dan zie je een ander beeld: 

[Afbeelding: luftwiderstand.png]

Zelfs de allereerste Milan GT maakt bij 50 km/h al gehakt van een "DF Plus" (mijn oneerbiedige naam voor een Alpha 7), compleet met racekap en hosen. Toch staat de Alpha 7 niet bekend als een traag fietsje, en hetzelfde geldt voor de DF. Sterker nog: met een om de haverklap ernaast vliegende ketting (en alle bijbehorende verliezen) reed ik heel voorzichtig trappend meer dan 35 km/h gemiddeld met m'n DF.

De oorzaak: Luchtweerstand neemt exponentieel toe met de snelheid, rolweerstand is lineair, aandrijfverliezen zijn deels lineair en deels zelfs constant. 
Ik ben ervan overtuigd dat dit is waarom - als er weer eens zo'n discussie over welke velomobiel het snelst is - de Milan-aanhangers, bouwers en ontwerpers met windtunnel- en uitrolproef-voorstellen komen, terwijl Daniel & friends het meestal op "rondje naast elkaar rijden, kijken wat de crank- of trapper-powermeters zeggen" gooien.

Die laatste test is het eerlijkst, mits je ook uiteenlopende routes kiest (door de polder op uiteenlopend wegdek, maar ook door een wat complexere omgeving).
Mochten jullie het leuk vinden: Ik ben best bereid er een keer een dagje aan te besteden en met m'n powermeter + een stapel batterijen (want dat ding vreet ze) een aantal testen te doen. We kunnen dan ook nog wel van powermeter wisselen om variaties op dat gebied uit te bannen. 

Maar ik moet zometeen even naar het centrum, en onafhankelijk van wat hier geparkeerd staat ga ik dan wel met de DF; duidelijk sneller Big Grin 
M'n huidige record voor een ritje náár het centrum reed ik overigens met de M-Racer (gemiddeld 41,4 km/h, topsnelheid 56 km/h). De snelste Milan-rit van het centrum (inclusief een paar km vals plat, omlaag, die ik met de M-Racer dus omhoog reed!) is volgens mij m'n rit @ 40,7 km/h, met een topsnelheid van 75 km/h op dat stuk vals plat omlaag. En dan over een dubbelbaans weg ipv over het fietspad, haha Big Grin 

Ik bedenk net trouwens nog wel een grappig testje: Wat zou sneller zijn, de Milan GT voor de aanhanger en de DF XL erop, of andersom? Ondanks dat de luchtstroom van die bijna zes meter lange combinatie al na een meter verstoord wordt door open voorwielen en daarna door m'n grote hoofd, zet ik m'n geld op andersom Big Grin 

(05-Jul-2022, 08:50 AM)JanBurp schreef: Als ik alle reacties en tips lees vraag ik me vaak af, welke fiets/velomobiel, wat voor gebruik (racen of woon/werk bijvoorbeeld), wat voor soort wegdek gemiddeld, en inderdaad, gewicht wellicht. Dat zijn als ik alles zo nalees best bepalende zaken in de bandenkeus. Zou mooi zijn om dat er bij te vermelden ;-)
Dus dat zal ik dan maar meteen doen: Ik heb net de eerste 1000km op mijn net nieuwe tweedehands Quest gereden. Vooral woon/werk op een route met asfalt, deels stedelijk met allemaal hobbels en oneffenheden door nieuwbouw. Fiets + bagaga + ikzelf zal zo om en nabij de 125kg zitten. Er zitten Marathon Plus banden op, zo gekocht. Fijn want geen lekke banden en betrouwbaar. Maar ik merk al verschil of ze lekker opgepompt zijn of niet. Dus lees deze thread met veel interesse.
Verschil in bandendruk ga je zeker merken, en het verschilt ook nog per band hoeveel je daarvan merkt.
Verder is het inderdaad ook wel belangrijk om te vermelden of je óp of ín je velomobiel zat, want dat heeft behoorlijk wat invloed op de luchtweerstand  Shy
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , pietandringa , Hoekie


Berichten in dit topic
RE: BertH stelt zich voor - door berth9999 - 21-Feb-2022, 11:26 PM
RE: BertH stelt zich voor - door 365cycle - 22-Feb-2022, 01:50 AM
RE: BertH stelt zich voor - door Wim -de roetsende - 22-Feb-2022, 08:53 AM
RE: BertH stelt zich voor - door pietandringa - 22-Feb-2022, 09:16 AM
RE: BertH stelt zich voor - door Hoekie - 22-Feb-2022, 09:44 AM
RE: BertH stelt zich voor - door berth9999 - 22-Feb-2022, 09:58 AM
RE: BertH stelt zich voor - door pietandringa - 22-Feb-2022, 10:10 AM
RE: BertH stelt zich voor - door Hoekie - 22-Feb-2022, 11:02 AM
RE: BertH stelt zich voor - door 365cycle - 22-Feb-2022, 11:13 AM
RE: BertH stelt zich voor - door berth9999 - 22-Feb-2022, 11:23 AM
RE: BertH stelt zich voor - door pietandringa - 22-Feb-2022, 11:44 AM
RE: BertH stelt zich voor - door 365cycle - 22-Feb-2022, 12:51 PM
RE: BertH stelt zich voor - door PietV* - 22-Feb-2022, 03:29 PM
RE: BertH stelt zich voor - door Hoekie - 22-Feb-2022, 03:51 PM
RE: BertH stelt zich voor - door 365cycle - 22-Feb-2022, 04:18 PM
RE: BertH stelt zich voor - door Wim -de roetsende - 22-Feb-2022, 05:23 PM
RE: BertH stelt zich voor - door 365cycle - 23-Feb-2022, 10:38 AM
RE: BertH stelt zich voor - door Wim -de roetsende - 23-Feb-2022, 11:47 AM
RE: BertH stelt zich voor - door ThijsR - 22-Feb-2022, 05:41 PM
RE: Banden, banden en nog eens banden - door JanBurp - 05-Jul-2022, 08:50 AM
RE: Banden, banden en nog eens banden - door 365cycle - 05-Jul-2022, 10:25 AM
RE: Banden, banden en nog eens banden - door JanBurp - 05-Jul-2022, 11:42 AM
RE: Banden, banden en nog eens banden - door 365cycle - 05-Jul-2022, 02:06 PM
RE: Banden, banden en nog eens banden - door 365cycle - 05-Jul-2022, 09:43 PM
RE: Banden, banden en nog eens banden - door 365cycle - 06-Jul-2022, 08:08 AM
RE: Banden, banden en nog eens banden - door berth9999 - 06-Jul-2022, 10:48 AM
RE: Banden, banden en nog eens banden - door 365cycle - 06-Jul-2022, 11:14 AM
RE: Banden, banden en nog eens banden - door berth9999 - 06-Jul-2022, 11:21 AM
RE: Banden, banden en nog eens banden - door PietV* - 06-Jul-2022, 11:27 AM
RE: Banden, banden en nog eens banden - door 365cycle - 06-Jul-2022, 05:02 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
die kabel steekt wel...Gideonaut — 06:21 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel...Hoekie — 05:58 PM
montage standaard
Goedkope snelspanner...melle z — 05:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwe...datakneder — 03:59 PM
montage standaard
Bedankt voor de tip,...blokdoorn — 03:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwen ...Atrike — 03:21 PM
montage standaard
Het werkt top! Je ...Duncan — 02:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM