Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing
#1
Op mijn DF kwam de lengte van mijn stuurstang nogal rottig uit. Ik kon kiezen tussen licht uitspoor en zo'n 4 mm toespoor. Licht uitspoor maakte hem in mijn beleving gevaarlijk bij zijwind, omdat windvlagen werden verstrekt in plaats van gedempt. Daarom ben ik al snel overgestapt van licht uitspoor naar iets te veel toespoor.

Inmiddels heb ik begrepen dat belast 2 (tot 3) mm toespoor op de band gemeten ideaal is. Dus de hoogste tijd om naar een nauwkeurigere afstelling te kijken. Aanvankelijk had ik die van Velomobiel Service Twente op het oog (ondanks dat ik had gehoord dat ze niet van RVS zijn en dus na verloop van tijd niet meer te verstellen zijn), tot een vriend me vertelde dat die spanners vrij standaard onderdelen bij een boot zijn.

Niets leukers dan het zelf "uitvinden" van zoiets, dus met de hulp van de bekende, technische Piet Kunis, tot het volgende boodschappenlijstje gekomen (en voor een paar euro besteld bij rvs-products.nl):
  • 1x Mini-spannerhuis, M6
  • 1x Draadeind met linkse en rechtse draad, M6
  • 1x Borgmoer linkse draad, M6
  • 1x Borgmoer rechtse draad, M6

Voor montage heb ik de rechtse draad van het draadeind ingekort om het geheel zo ver mogelijk buiten de body te hebben.

Wat nog het meeste gedoe was, was het demonteren van de stuurstang door het vrij kleine gat in de bodem van mijn DF. Daarna de stuurstang ingekort en de fijnafstelling eraan gezet. Omdat ook het vastdraaien van de borgmoeren van de stuurstang en fijnafstelling een uitdaging is, heb ik alle borgmoeren van wat Loctite voorzien.

Inmiddels heb ik er zo'n duizend km mee gereden en zit alles nog steeds muurvast en zonder enige speling.

Er zit wel een (klein) nadeel aan deze oplossing (t.o.v. de fijnafstelling van Velomobiel Service Twente), namelijk de lengte van de spanner (6,5 cm), waardoor het wat lastiger is om het borgmoertjes aan de binnenkant goed vast te draaien. Maar ja, hij is dan wel weer van RVS. Wink
Antwoord }


Berichten in dit topic
Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing - door mvdriel - 15-Aug-2022, 03:03 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM