Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing
#8
(16-Aug-2022, 06:37 PM)mvdriel schreef:
(16-Aug-2022, 04:18 PM)PietV* schreef: Ik vind het een teken aan de wand dat die vm bouwers niet het hele verhaal vertellen. Als de afwijking van 1 spoed of omwenteling niet uitkomt tussen b.v. de 1 en 2 mm toespoor, wordt door het bijstellen van de M8 dwarse wieldraagarmen met een spoed van 1,25 mm de zaak gecorrigeerd. Bijvoorbeeld 2 keer een kwart van 1,25 = 0,625 mm t.o.v.; de spoorstang of een verschil van 2,7 mm in sporing op de velgen gemeten.
Dat is een interessante truc!
Ik vrees alleen dat menig velomobiel monteur dit niet weet (of doet), laat staan de gemiddelde velonaut.
Het is geen truc maar een simpele correctie als een redelijke toespoor niet lukt zonder zonder een fijnafsteller. Velomobiel bouwers kennen dat en passen het zo nodig toe.
Heb uitgebreid geschreven in het verenigingsblad Ligfiets&. Dat artikel is voor het plaatsen in het blad voorgelegd aan alle informanten, waaronder 4 vm bouwers. In mijn artikel de volgende over fijnafstemming:
Fijnafstelling sporing
"Bij mijn Alleweder, met spoorstangarmen van 100 mm en een velgmaat 406 mm, heb ik de keus om als fijn afstelling één volle draai aan een van de spoorstangen te geven. Dus één spoed van een M6 draad maakt 1 mm verschil op de spoorstangarmen en maakt dus 4 mm verschil in sporing vóór en achter gemeten op de 406 mm velgen. Bij langere spoorstangarmen van circa 135 mm en een velgmaat 406 mm, is het verschil nog altijd 3 mm per volle draai of spoed van de M6 spoorstang.
Om nog fijner te kunnen afstellen heb ik gekozen voor een fijn-afstelling met een spoorstangdeel van “De Rond Velomobiel Service Twente” met linkse- en rechtse draad. Dit is ook gebruikelijk in de autowereld, zie figuur 4. Hiermee kun je traploos gewenst toespoor op de mm nauwkeurig instellen op de spoorstangen.
Velomobielfabrikanten geven aan dat zij deze fijnafstelling in de praktijk niet nodig vinden. Omdat fietsbanden een smal loopvlak hebben zal 1 mm uitspoor tot 3 mm toespoor, vóór en achter op de velg gemeten, slechts een geringe toename van de rolweerstand opleveren."

Niet nodig vinden is niet gelijk aan onzin.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , 365cycle


Berichten in dit topic
RE: Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing - door PietV* - 16-Aug-2022, 10:23 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
die kabel steekt wel...Gideonaut — 06:21 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel...Hoekie — 05:58 PM
montage standaard
Goedkope snelspanner...melle z — 05:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwe...datakneder — 03:59 PM
montage standaard
Bedankt voor de tip,...blokdoorn — 03:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwen ...Atrike — 03:21 PM
montage standaard
Het werkt top! Je ...Duncan — 02:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM