Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing
#25
(17-Aug-2022, 09:05 PM)Wim -de roetsende schreef:
(17-Aug-2022, 09:54 AM)mvdriel schreef:
(17-Aug-2022, 08:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Daniël Fenn blijft trouwens, volgens de laatste berichten die ik heb gehoord, nog steeds beweren dat 2 mm uitspoor voor de DF het beste is.

@Wim -de roetsende Kan je een linkje toevoegen naar deze bewering?

Vooralsnog heb ik van Daniel Fenn alleen iets kunnen vinden over het optimaliseren van een Alpha 7, waarbij hij deze afstelt op een toespoor van 2-3 mm (bron: velomobilforum.de).

Van iets dat ik gehoord heb, kan ik helaas geen linkje toevoegen.
Wat hij over de Alpha7 zegt, zegt hij dus blijkbaar ook over de DF.

Het zou inderdaad logisch zijn als hij hetzelfde zou zeggen over de Alpha7 en DF aangezien die vrijwel hetzelfde zijn. Jij beweert alleen wel dat hij het over uitspoor heeft en waar ik naar verwijs, gaat het over toespoor. Dit is waarom ik altijd zo voorzichtig ben met mondelinge via-via verhalen zonder dat deze bij de bron geverifiëerd zijn.


(17-Aug-2022, 09:05 PM)Wim -de roetsende schreef: Is het mogelijk om de fijnafstelling te monteren zonder gat te zagen?

Dit is mogelijk. Het gat lijkt mij alleen sowieso erg praktisch. Hoe ga je anders bijvoorbeeld je stuur recht zetten als dit een keer scheef staat?

Volgens de inspection file (met dank aan berth9999) zou een Milan dit gat (onder een sticker) standaard moeten hebben. Weet jij zeker dat je dit gat niet hebt?

(17-Aug-2022, 09:05 PM)Wim -de roetsende schreef: Nog even over de gewone afstelling.
De Milan is mijn 4e vm en bij alle vm-en had ik bij de afstelling de keus uit 2mm toe- of uitspoor.
Bij jouw DF lukte dit dus niet. Blijkbaar worden ze niet op dezelfde manier afgeleverd en heb ik totnutoe gewoon geluk gehad.

Mijn DF had bij oplevering minimaal uitspoor (tussen 0 en 1 mm).

(17-Aug-2022, 01:14 PM)PietV* schreef: Voor extra speling tussen rollen en met aandrijvend achterwiel is zeer gering of te verwaarlozen. Vele velomobielen hebben een ongelijkzijdige vierhoek in de onderste wielophanging. Met een virtueel draaipunt. Ik heb lasermetingen gedaan, waarbij ik de voorwielen met spanbanden naar achteren heb getrokken tijdens de statische metingen om de extra kracht door aandrijving te simuleren. Ik zag geen verschil. Waarschijnlijk wordt die kracht gecompenseerd door de voorste diagonale wieldraagarmen. Die trekken de wielen naar toespoor i.p.v. uitspoor.

Zoals jij ook in het artikel in Ligfiets& beschreef vormen de stangen en stuurplaat volgens mij samen een virtueel draaipunt. Dit virtuele draaipunt bepaalt of het wiel tijdens het rijden naar toespoor of naar uitspoor wordt getrokken. Wat een individuele stang doet is niet interessant aangezien dit al is meegenomen in de positie van het virtuele draaipunt.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing - door mvdriel - 17-Aug-2022, 11:04 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM