Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing
#26
(17-Aug-2022, 11:04 PM)mvdriel schreef: Het zou inderdaad logisch zijn als hij hetzelfde zou zeggen over de Alpha7 en DF aangezien die vrijwel hetzelfde zijn. Jij beweert alleen wel dat hij het over uitspoor heeft en waar ik naar verwijs, gaat het over toespoor. Dit is waarom ik altijd zo voorzichtig ben met mondelinge via-via verhalen zonder dat deze bij de bron geverifiëerd zijn.
Het is niet zo maar een verhaal. Op de site van Intercitybike kun je naar "smaak" de sporing instellen tot 2 mm uitspoor. Dat geeft een "flitsend" stuurkarakter. Die 2 mm is uiteraard vóór en achterop de velg gemeten. Omgerekend in graden/minuten bij een 406 mm velgdiameter is dat maar 0,5 mm uitspoor per wiel of circa 0°09'. Dat kan fijn sturen zijn in een stad met wat krappere bochten. Het is een keuze. Lees het laatste deel hiervan.
https://www.intercitybike.nl/nieuws/58-r...voor-de-df

Je hebt met 2 grootheden te maken. Rolweerstand en koersvastheid. Voor de rolweerstand is parallel sporing ideaal. Voor het stuurkarakter kun je kiezen uit toe- of uitspoor. Daarmee neemt de rolweerstand in geringe mate toe. Ik rij met circa 1 mm toespoor.

(17-Aug-2022, 01:14 PM)PietV* schreef: Voor extra speling tussen rollen en met aandrijvend achterwiel is zeer gering of te verwaarlozen. Vele velomobielen hebben een ongelijkzijdige vierhoek in de onderste wielophanging. Met een virtueel draaipunt. Ik heb lasermetingen gedaan, waarbij ik de voorwielen met spanbanden naar achteren heb getrokken tijdens de statische metingen om de extra kracht door aandrijving te simuleren. Ik zag geen verschil. Waarschijnlijk wordt die kracht gecompenseerd door de voorste diagonale wieldraagarmen. Die trekken de wielen naar toespoor i.p.v. uitspoor.
(17-Aug-2022, 11:04 PM)mvdriel schreef: Zoals jij ook in het artikel in Ligfiets& beschreef vormen de stangen en stuurplaat volgens mij samen een virtueel draaipunt. Dit virtuele draaipunt bepaalt of het wiel tijdens het rijden naar toespoor of naar uitspoor wordt getrokken. Wat een individuele stang doet is niet interessant aangezien dit al is meegenomen in de positie van het virtuele draaipunt.
Het virtueel draaipunt wordt bereikt vanaf de bovenste bevestiging van de veerpoot, door het gespaakte wiel heen, buiten de ongelijkzijdige vierhoek van de wielophanging. Aangezien je geen veerpoot door een draaiend gespaakt wiel krijgt is door Bart Verhees, van de Alleweder, gekozen voor die wielophanging.

Het stuur, met aan de onderzijde de stuurarm, moet zoveel mogelijk recht staan. Anders krijgt het velomobiel en wisselend stuurkarakter links en rechts insturend. De stuurarm heeft de beide spoorstangen op afzonderlijke kogels zitten. Met het draaien van de stuurarm, links of rechts, worden de stoorstangen naar elkaar toegetrokken en wordt de afstand tussen de linker- en rechterspoorstangarm korter. Dat is het Ackermann principe voor in de bochten. Een scheef stuur levert altijd een foute spoormeting op. Bij een rechtstaand stuur heb je het grootste toespoor. Met dank aan Bart Verhees.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing - door PietV* - 18-Aug-2022, 08:26 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
die kabel steekt wel...Gideonaut — 06:21 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel...Hoekie — 05:58 PM
montage standaard
Goedkope snelspanner...melle z — 05:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwe...datakneder — 03:59 PM
montage standaard
Bedankt voor de tip,...blokdoorn — 03:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwen ...Atrike — 03:21 PM
montage standaard
Het werkt top! Je ...Duncan — 02:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM