Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing
#28
Licht uitspoor, parallelspoor en toespoor. Ik heb daar grafieken en tabellen over. maar die krijg ik niet netjes op dit forum.
Samenvattend. Als je een lichte rijder over lange afstanden dan kan fijnafstemming een je snelheid iets verhogen. Je kunt ook een halve km/h rustiger rijden.
Heb je een kogel met vaste schroefdraad, dat kun je niet anders afstellen dan een volle draai of circa 4 mm verschil op een 406 velg vóórop en achterop gemeten. Vindje de stap te groot, dan kun je kiezen om het camber of wielvlucht in zeer geringe mate aan te passen en de dwarse wieldraagarmen maximaal een kwart slag langer of korter te maken. Dus een fijnafsteller is wel prettig en gemakkelijk als je er bij kunt, maar nooit noodzaak. Dat is ook de mening van Allert van velomobiel.nl

Heb je kogels met losse bout, dan levert een halve draai met 2 mm verschil op vóórop en achterop die velg gemeten. Dit verschil is zo klein dat een fijnafsteller overbodig is.

Uit het blad Ligfiets& 2021 – 1
We hebben meestal over mm toespoor. Maar die milimters zijn niet voor alle wieldiameters gelijk. Wat wel gelijk is is de wielstand in het aantal graden over delen ervan in minuten.

Voor de berekening graden naar millimeters voor de hoek van sporing, toe- of uitspoor, het volgende. Omtrek cirkel is π (3,14) x diameter velg. Gedeeld door 360˚ krijg je de lengte van 1˚ van de sector boog in een cirkel. 1 graad is onderverdeeld in 60 seconden. Dat is voor een ligfiets meer dan nauwkeurig genoeg. De sectorboog is wat langer dan een rechte lijn, maar met velgrand mee heeft de velg een grotere diameter (418 mm) dan de ERTRO maat van 406 in het velgbed.
Voor achterwiel aangedreven motorvoertuigen is tegenwoordig voor beide voorwielen een totaal toespoor van circa 0˚10´ (0 graden – 10 minuten) vaak de norm, met een tolerantie van +/- 0˚05´ en voor sommige merken een tolerantie tot wel +/- 0˚10´. Ook in de -automobielwereld streeft men dynamisch naar parallel sporing. Ook voor 140 pk of 103.040 Watt. Een mens levert circa 150 Watt.

Heb een tabel gemaakt voor verschillende velgdiameter. Voor 406 velgen is totaal 2 mm toespoor, op de vóór en achterzijde van de velg gemeten, voldoende om speling op de bevestigingen, draaipunten en wiellagers te corrigeren door de rolweerstand.
Van 0,0 mm tot 1,18 mm toespoor, vanaf de as gemeten tot de voorzijde velgen, is meestal voldoende om teveel uitspoor door rolweerstand op te vangen en de sporing nagenoeg parallel te krijgen.

Uit de tabel gelicht. Ik hoop dat het duidelijk is.
ERTRO velg 406 mm
20 inch wiel
omtrek velg 1275 mm
1˚ = 3,54 mm
0˚10´= 0,167˚ = 0,59 mm
totaal incl. maximum tolerantie +/- 0˚10´ = 0,0 mm – 1,18 mm
verschil vóór en achter op velg gemeten = 0,0 mm – 2,36 mm

Volgens de tabel bij 406 velgen tussen de 0,0 mm tot 2,36 mm verschil in toespoor of uitspoor gemeten tussen de vóór en achterzijde op de velg, waarbij in toespoor de achterzijde van de velg gelijk of ruimer staat dan de voorzijde of andersom bij uitspoor.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing - door PietV* - 18-Aug-2022, 09:37 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
Eerste dag al veel...Raymond — 07:48 PM
montage standaard
Ik ben afgelopen vri...LigZeeuw — 07:45 PM
Spezi 2024
die kabel steekt wel...Gideonaut — 06:21 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel...Hoekie — 05:58 PM
montage standaard
Goedkope snelspanner...melle z — 05:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwe...datakneder — 03:59 PM
montage standaard
Bedankt voor de tip,...blokdoorn — 03:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwen ...Atrike — 03:21 PM
montage standaard
Het werkt top! Je ...Duncan — 02:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM