Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waarom je velomobiel rijden het best mét camera doet
#46
(27-Aug-2022, 10:53 AM)Bob Hagendijk schreef: Ik heb een grote auto, een Ford Galaxy. We zijn met 2 volwassenen, 4 kinderen en een hond. Ik durf wel te zeggen dat ik en mijn auto een minder groot gevaar zijn dan de golfjes die ik soms zie rond scheuren. Ja, als 2 autos tot een botsing komen dan "wint" vaak de zwaarste, maar het menselijk gedrag bepaalt bijna alles.
Geldt voor automobilisten, fietsers en voetgangers trouwens.
Dat is geen correcte manier van vergelijken. Je zou het in een aantal vragen moeten splitsen:
- is Bob Hagendijk in een Ford Galaxy veiliger voor zijn omgeving dan Bob Hagendijk in een VW Golf?
- is Bob in een Ford Galaxy veiliger voor de overige inzittenden van zijn auto dan in een VW Golf?
- is Bob in een Ford Galaxy veiliger voor zichzelf dan in een VW Golf?
En dan nog:
- is Bob in een Ford Galaxy veiliger dan de VW Golf-rijder in een Ford Galaxy?
- is Bob in een VW Golf veiliger dan de VW Golf-rijder in een VW Golf?
Ook die hoort dan eigenlijk weer uitgesplitst te zijn per groep voor een compleet beeld.

(27-Aug-2022, 11:03 AM)Niels van der Wal schreef: Het gevoel van veiligheid is te koop; 
Hier raak je de kern

(27-Aug-2022, 11:03 AM)Niels van der Wal schreef: De bestuurder van de volvo heeft de onveiligheid verlegd naar de minder sterke partij.
En hier niet. Het doel van de vraag die ik eerder aan Piet stelde is juist om aan te tonen dat die veiligheid slechts een gevoel is. Met mijn vroegere Audi A4 heb ik weleens meer dan 230 km/h gereden (volgens GPS, de wijzer stond al op 250), en daarbij voelde ik me in die auto totaal niet onveilig. Weinig trillingen, heel weinig windgeruis, geen geluiden uit het onderstel, heel rustig in de besturing; dat beschrijft die ervaring wel aardig.
In een Opel Speedster beleef je dat heel wat meer, dat kan ik je verzekeren (ervaring mee, en ook weleens echt hard mee gereden). Het voelt véél minder veilig.

Maar laten we dat eens analyseren op basis van de gegevens, en wat we er nu van weten: 
- De Opel weegt slechts 930 kg, de Audi 1455 kg (wat minder is dan op mijn kenteken stond, maar goed). Met name de neus van de Audi "ploegt meer door"
- De Audi heeft meer veiligheidssystemen, zowel om een aanrijding minder heftig te maken voor de inzittenden als om je op de weg te houden
- De Opel trekt veel sneller op, en is daardoor potentieel sneller op een snelheid die problematisch is.
Bekijken we de andere kant even:
- De Audi heeft z'n zware turbodieselmotor in de lengterichting vol op de (denkbeeldige) vooras liggen, het zwaartepunt ligt er zelfs iets voor. De versnellingsbak zit ter hoogte van het schutbord. Het is deze setup die voor de rust in het stuur zorgt; de enorme massa zorgt ervoor dat trillingen van de voorwielen bij de voorwielen blijven, en dus niet doorgegeven worden aan de bestuurder. In de Opel voel je ieder steentje in je billen en in je stuur; dit is niet alleen vermoeiend, je weet daardoor ook precies wat de wielen aan het doen zijn.
- De wegligging van de Opel maakt totaal gehakt van wat de Audi op dat gebied presteert. Alle massa zit in het midden tussen de wielen (motor direct achter je rug), de gewichtsverdeling is perfect, het zwaartepunt superlaag. Bij snelheden waarbij de Audi het in een bocht moeilijk krijgt, voelt het in de Opel nog alsof je "gewoon vlot" een bochtje door gaat. Een ervaren bestuurder plukt daar de vruchten van als het mis dreigt te gaan.
- Doordat je in de Opel álles meekrijgt is het léuk om even hard te rijden; 200 km/h in de Opel is qua snelheidsbeleving als afdalen met 100 km/h met een ligfiets. Het is echter ook heel vermoeiend. Ik reed met de Speedster niet graag op de snelweg, als ik dat al deed reed ik vooral 110 km/h. Met de Audi voelt 130 als onwijs traag. De káns dat iemand op doorgaande routes (lange relatief rechte wegen in de stad, provinciale wegen, de snelweg) te hard rijdt met de Audi is daardoor fors groter.

Je beleeft dus een hele hoop extra veiligheid met de Audi, maar in de werkelijkheid is dat niets meer dan comfort. Het risico op een aanrijding wordt er groter door.
Ook een Audi is namelijk niet bestand tegen een aanrijding met 200+ km/h (beeld is niet voor tere zieltjes)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Waarom je velomobiel rijden het best mét camera doet - door 365cycle - 27-Aug-2022, 11:53 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar haal je die p...Arend-Jan — 06:35 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Dat klopt Melle. Maa...Tom Fekkes — 11:24 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Als je in Ternaard g...melle z — 11:17 PM
Quest xs nr 13
Wat is er intere...Gideonaut — 10:26 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
@arend-jan In de ...Tom Fekkes — 09:59 PM
Quest xs nr 13
Wat is er interess...Hardloper — 09:56 PM
Quest xs nr 13
Wat is er interessan...Tom Fekkes — 09:53 PM
Quest xs nr 13
Het bod is verwijder...Josligfiets — 08:12 PM
Quest xs nr 13
Waar zien jullie t...Willeke_IGKT — 08:09 PM
Quest xs nr 13
Waar zien jullie toc...Wim -de roetsende — 07:57 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar haal je die par...Hardloper — 07:38 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
10 Mei had ik wel me...Arend-Jan — 07:05 PM
wat ze zeggen
Twee hang jongeren...datakneder — 05:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ge...Hardloper — 05:24 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja, inderdaad. Die e...Victor — 05:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heel veel sterkte Bo...Hardloper — 05:21 PM
wat ze zeggen
Twee hang jongeren: ...Hardloper — 05:17 PM