Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bikepacking op de open ligger
#5
Ik was vandaag een stuk aan het fietsen op de hoge ligger en dan dwalen de gedachten wel eens af. Terug naar dit onderwerp.

Op de klassieke rechtop randonneur; twee voortassen 2x 10 liter, twee achtertassen 2x 20 liter, dan nog en stuurtasje, 10 liter. ( samen al 70 liter) de tent en het matje zonodig los achterop.

De bikepacker; stuurrol 10-15 liter, zadeltas ( op zijn duits Arschrakete, maar dat mag u zelf vertalen) 15 liter. Zo'n frame tasje is dan nog ongeveer 4-5 liter. Zit echt de hele driehoek vol, misschien 8 liter. Bovenbuis tasjes zijn echt klein, eventueel nog een stuurtasje op de voorste rol. Dat is dan zo'n 35-40 liter.
En hooguit de teenslippers en de regenjas in het elastiekje op de zadeltas ofzo.

Kortom de bikepacker gaat met zo'n 30 liter minder op pad en knupt dan ook geen losse dingen op zijn drager, want die heeft ie niet. Dit is niet mogelijk als ie net zo veel mee wil nemen als de randonneur, ook niet als de spullen net zo groot zijn. De bikepacker let dus niet alleen op gewicht maar ook op volume en zal daarvoor een aantal compromissen moeten doen. Stoeltje, tafeltje, lekker ruime 3 persoons tent voor jezelf, dat zit er dan effe niet in. Die slaapzak die net in een vuilniszak gepropt kan worden zal ook niet passen.

Kun je je als ligfietser ook redden met zo weinig ruimte, dan zijn er heel veel opties te verzinnen. Bij Radical Design hebben ze heel veel soorten ligfietstassen.

Een waterdichte drybag, is de verzamelnaam voor die dikke ronde rollen. Die heb je van 2 tot 100 liter ofzo. Afhankelijk van je type ligfiets en of er en drager opzit kun je ook een kleine rugzak achterop meenemen, een setje gewone fietstassen of creatief worden met andere tassen. Zoals de pouches e.d waarna ik in mijn eerdere post verwijs.

Ben al eens met een Baron een nachtje op pad geweest, tentje, brander, matje, slaapzak en een setje voor de nacht en wat droge kleren voor als ik nat gezweet aankom. ( het was 30 graden) daarnaast nog wat hygiene spul, handdoekje e.d. prima voor 1-2 nachtjes.

Tent en matje in een 10 liter voortas, slaapzak en wat de kleren in de andere, en het kleine gefrutsel zoals telefoon, gereedschap, reservebandjes, bidon, tentstokken in twee 5 liter pouches, met een touwtje over de stoel gegooid. Voor reserve een trui in een 10 liter drybag bovenop. Je wil je avondeten en ontbijt ook ergens kwijt als je de winkel uitloopt en nog even naar de camping moet fietsen. Dus niet alles helemaal volstoppen.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
bikepacking op de open ligger - door blokdoorn - 23-Aug-2022, 02:52 PM
RE: bikepacking op de open ligger - door Bacchus - 23-Aug-2022, 04:01 PM
RE: bikepacking op de open ligger - door PietV* - 23-Aug-2022, 04:08 PM
RE: bikepacking op de open ligger - door Jeroen S - 23-Aug-2022, 09:22 PM
RE: bikepacking op de open ligger - door Jeroen S - 28-Aug-2022, 09:12 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is wel een behoo...365cycle — 01:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al de...Hardloper — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze s...Hardloper — 11:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM