Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mango/Quest in Groningen eo gezocht om eens te bekijken
#21
Een hoop input weer! Dank allen! Ik ben echt dol op fora met liefhebbers waar veel kennis en enthousiasme zit! En uiteraard haal ik er voor mezelf uit wat ik belangrijk vind in de overwegingen :-)

Deze week ga ik bij forumlid De Boer op de koffie om zijn Mango eens te bewonderen en ik ga hopelijk komend weekend richting Twente om de 2 Mango's te bekijken.

(18-Sep-2022, 01:24 PM)365cycle schreef: Theo z'n ervaring is op zich zeker waardevol, maar de 5 km/h zou ik met een korrel zout nemen. Niet omdat Theo fabels vertelt, maar omdat we niet genoeg informatie hebben. Want bij welke snelheid trad die 5 km/h verschil op?........

Dank voor deze nuance! Ik heb de hele toelichting 2x gelezen en snap dat het verschil tussen 25 en 30 heel anders is dan tussen 55 en 60 (ondanks mijn talent voor talen en iets minder voor natuurkunde ;-) Daarom is het fijn als mensen dat een beetje uittypen :-) )

(18-Sep-2022, 01:56 PM)TheoZw schreef: Hou het maar op dat ik normaal toer met 30 km/u met de Tour, en 35 km/u met de Classic. Allebeide met dezelfde type Marathons.
Ja, dat was niet erg duidelijk van mij.
En met de Milan GT? Weer 5 km sneller. (Goed het mag ook 4 km zijn, in ieder geval sneller).

Ik hoop na de gewenningsperiode de langere stukken op of liever nog iets boven de 30 km/u gemiddeld te komen. Kruissnelheid moet dan logischerwijs daar een stuk boven. Ik reed op de Furai als ik beetje mijn best deed zo'n 27 km/u gemiddeld over dik 30 km. Wind mee wat daarboven, wind tegen eronder. Met een km of 5 stadsverkeer.

Ik ben van plan 1 dag in de week een opleidingsdag van 54km enkele reis met de VM te fietsen, naast kortere woon-werk stukken en vrijetijdstochtjes. Die langere route loopt veel door (winderige) polders en weinig door bebouwde kom, dus ik denk daar wel wat snelheid te kunnen maken.

(18-Sep-2022, 08:04 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik zou sowieso nooit meer een vm met een tussenas willen.

Ik had één van de allereerste Mango's. Misschien dat nieuwere versies minder geluid maken.

Later kocht ik een XS. Ik vond het geluidsverschil echt extreem.

De Mango is ook super windgevoelig. Is wat mij betreft een nog groter minpunt dan de herrie.


Misschien iets langer sparen voor een moderne vm.

Zo! Die is niet zo'n fan van de Mango ;-)

Trek ik de analogie even kort naar auto's: ik zou nu mijn eerste auto van dik 20 jaar geleden ook een lawaaiig, traag en oncomfortabel brik vinden omdat ik steeds een stapje beter ben gaan rijden en daarmee vergelijk. Als ik jouw posts lees heb jij met VMs diezelfde stappen al ruimschoots genomen. Daarmee wil ik niet zeggen dat die Mango geen lawaai maakt of geen last van wind zou hebben, ik wil alleen maar zeggen dat de Mango als eerste VM voor mij misschien wel zou kunnen. Omdat ik niet beter weet, omdat ik misschien lawaai niet erg vind, noem maar op. En zonder er al teveel over uit te wijden want dat is persoonlijk, maar 'even' een paar duizend euro bijsparen is voor mij niet zo makkelijk. De versnelde aanschaf zou juist zijn om maandkosten te besparen van OV/auto...

(18-Sep-2022, 10:58 PM)Jeroen S schreef: 5km/h was bij mij ongeveer het verschil tussen een optimaal ingestelde sporing en twee draaitjes van een kogelkop de verkeerde kant op.

Deze opmerking versterkt mijn al bestaande overtuiging om deze eerste VM bij een expert als Peter de Rond te kopen, zodat die goed opgeleverd wordt en ik rustig met een goede basis de techniek kan leren kennen.

(18-Sep-2022, 09:42 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik had de uitvoering met die een beetje samengeknepen achterkant. Is dat de Sport?

De Sport is in vorm gelijk aan de door velomobiel.nl gebouwde eerste versie van de Mango, die met die smalle achterkant met vouw. De + of Tour is wat ronder achter, zonder vouw (meer bagageruimte, waar ik wel waarde aan hecht). Zou het trouwens kunnen dat die extra ronding nog een gunstig/ongunstig effect heeft op de windgevoeligheid?
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Mango/Quest in Groningen eo gezocht om eens te bekijken - door TimSch - 19-Sep-2022, 09:17 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Helemaal mee eens. E...Tom Fekkes — 07:12 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Oh niet Lilo?Kijk! K...PieterTrapt — 07:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Wat voor bootloade...Hardloper — 06:42 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Sorry :) Ber...PieterTrapt — 04:17 PM
Quest xs nr 13
Al is het nog stee...365cycle — 02:42 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Sorry :) Beroepsdefo...365cycle — 01:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Grrr.... m'n fiets...LigZeeuw — 12:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Grrr.... m'n fietsco...365cycle — 12:52 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar haal je die p...365cycle — 11:47 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Nou ze waren iets gr...Hardloper — 11:28 AM
wat ze zeggen
"er moet een vl...365cycle — 11:24 AM
Quest xs nr 13
 Al is het nog ste...Merijn — 11:15 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Had hagel en regen...365cycle — 10:10 AM
Spezi 2024
Beide zaken in Dront...Willeke_IGKT — 10:04 AM
Spezi 2024
Lijkt me leuk om een...Hardloper — 09:06 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ah dan kan ik ze mul...Hardloper — 09:05 AM
Spezi 2024
Zijn er toevallig...Hoekie — 09:00 AM