Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De druppelvorm uitbuiten: "Zeilen" met een velomobiel
#11
(29-Sep-2022, 12:32 PM)Bart Verbeek schreef: Ik kan het wat anders formuleren. Persoonlijk zou ik niet later vertrekken vanwege een te verwachten zeileffect.
Dank voor de opheldering Smile

(29-Sep-2022, 12:32 PM)Bart Verbeek schreef: Het is natuurlijk wel een interessant onderwerp. Een fiets kent vele gebreken, en in de 70-ger jaren had ik ooit een magnus rotor voor op mijn fiets gemonteerd om gebruik te maken van de wind. Ik heb die overigens nooit uit kunnen proberen omdat de stadsreiniging mijn contraptie had losgeknipt van het hek van het Vondelpark.

In deze tijden zou de Whike natuurlijk wat meer antwoord kunnen geven over de hoeken waaronder de wind nog een bijdrage levert. Ik herinner me van het ijszeilen dat het sturen in de richting van de wind behoorlijk vergevingsgezind was.

Hoewel een Whike natuurlijk dezelfde designfout heeft als alle zeilboten: hij gaat schuin hangen zodra het gaat waaien. Maar dat is nu eenmaal de gesel van folklore.
Magnus rotor moest ik even opzoeken. Je fietste vroeger dus al opvallend rond Big Grin
Ik denk dat een Whike juist moeilijk te vergelijken valt met een velomobiel, omdat de rest van de vorm zo anders is. Maar heb er nog nooit mee gereden, dus zal me daar eens aan wagen voor ik verder inhoudelijk commentaar lever Smile

(29-Sep-2022, 03:31 PM)Roepers schreef: Ik herinner mij  een test van de Alleweder A6 in Ligfiets& die niet helemaal positief uitviel omdat die met de tester op de loop ging door het zeileffect. Het woei blijkbaar stevig die dag, maar de tester was klaarblijkelijk niet zo'n zeileffect gewend. Ik concludeerde daaruit dat de A6 het zeileffect van de andere toenmalig gangbare velomobielen (Quest en Mango) overtrof door  de grootte. Ik verwacht daarom dat de Milan minder zeileffect heeft dan de Quest en dat de Velayo de kampioen zeilen onder de velomobielen moet zijn.
Formaat zal zéker wat uitmaken, maar de vorm is toch ook wel belangrijk. En het wordt nog wel interessanter: Ik had de indruk dat de Milan GT sneller wordt van een wind onder een fikse hoek, maar dat de Milan SL bij kleinere hoeken in het voordeel is. Je voelt het best goed aan een Milan of de wind van recht voor of recht achter komt; ik vond de achterkant er wat onrustig door aanvoelen. Alsof de druk aan de linker- en rechterflank continu vrij heftig wisselt (wat op zich niet onlogisch is).
Vermoed overigens dat de Leitra nog wat beter zeilt dan de Velayo, want hoger = meer wind! Big Grin 

(29-Sep-2022, 07:52 PM)Wim -de roetsende schreef: Het zeileffect van de XS vond ik het grootst.

Die vm was de kleinste die ik heb gehad.
De Quest zeilt sowieso ontzettend goed. Zoals ik het zie is de Quest nog steeds de velomobiel die op alle wegen en onder alle omstandigheden even hard gaat. M'n Milan GT zat erbij in de buurt, maar heeft twee "minpunten" waardoor hij de Quest op dat gebied niet voorbij gaat:
1. Er passen geen GoCycles onder, en die liepen in de winter onvoorstelbaar hard t.o.v. al het andere dat ik geprobeerd heb;
2. De Milan GT is onder bijna alle omstandigheden een beetje sneller, maar onder de juiste omstandigheden véél sneller dan de Quest. Is dus alleen een nadeel als je niet graag hard gaat Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: De druppelvorm uitbuiten: "Zeilen" met een velomobiel - door 365cycle - 29-Sep-2022, 09:26 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM