Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pontjes en andere manieren om water over te steken.
#1
Ik woon vlak bij een kanaal en een fietstocht naar het zuiden begint (en bij terugkomst eindigt) met een pont.
Dit is een pont die 24/7 vaart, tenminste elke 20 minuten tot wel na middernacht, alleen in de kleine uurtjes varen ze, in praktijk, minder vaak, is mij verteld.

De enige vaste oever verbinding voor fietsen en wandelaars over mijn eind van het Noordzeekanaal is jarenlang afgesloten geweest en is nu nog steeds niet gegarandeerd open, maar dat is alleen een probleem met stakingen en erg slecht weer. En daar ik niet het water over hoef voor werk is dat voor mij nog nooit een probleem gebleken.

Ik hou van pontjes maar in lange fietsroutes probeer ik ze te vermijden daar je vaak niet veel gegevens kan vinden over vaartijden, laatste pont van de dag, maanden uit de vaart in winter of met laag/hoog water.
En soms zijn pontjes echt voet veren waar je met een grote fiets niet op past of niet mee mag. Of doe-het-zelf pontjes die je niet vast kan leggen om aan boord te gaan of waar je die optie gewoon niet weet terwijl het er wel is.

De planner van de fietsersbond geeft de optie om pontjes te vermijden maar ik zou liever willen weten welke pontjes veilig zijn en welke wel vermeden moeten worden.

Misschien kunnen we hier informatie delen over ponten en pontjes, welke leuk zijn, welke lastig, welke er nu wel of juist niet varen.
Niet als een naslagwerk dat bijgehouden wordt maar als een leuke leesplek waar je inspiratie op kunt doen.

Laat me beginnen met mijn lokale pont.
Het veer Velsen-Noord Velsen-Zuid. (Soms IJmuiden ipv Velsen-Zuid.) 
Over het Noordzeekanaal, elke 20 minuten en overdag op werkdagen 10 minuten, gratis voor verkeer dat niet door de tunnels mag, dus inclusief alle fietsen.
De andere veren over het kanaal volgen hetzelfde patroon, hoewel elke de extra pont (dus de 10 minuten dienst regeling) niet voor alle ponten geld.

Aan beide einden van het kanaal zijn er sluisen waar je, in theorie, met de fiets over kunt en bij die in Amsterdam is ook een brug over het water.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: =oNNo=


Berichten in dit topic
Pontjes en andere manieren om water over te steken. - door Willeke_IGKT - 30-Sep-2022, 10:04 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM