Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Windgeruis - Ervaring met noise canceling?
#19
(31-Jan-2023, 03:03 PM)Joop99 schreef: DJ's erg doof zijn. Ze hebben geen benul van het aantal dB op hun oren. Door het "middengebied" extra te versterken lopen ze ernstig risico ook in deze frequentieband gehoorschade op te lopen. Het is een feit dat DJ's de muziek veel te hard hebben staan, vaak boven de 100dBSPL en in die omgeving mag je maar een paar minuten in bivakkeren, is het langer dan loop je gehoorschade op. Maar ja, eigenwijs, flauwekul en ik heb nergens last van  commentaar, maar dat laatste komt pas na jaren en is blijvend. En je bent kennelijk pas een goede DJ als je erg hard draait Doh .
Om hier nog even op terug te komen: Ik kreeg vanavond een DJ-set van VTSS doorgestuurd van een bekende die het tof vond (ik iets minder, niet mijn stijl, maar da's niet relevant). Ik zag wel iets gebeuren dat mij erg bekend voorkomt, en één van de redenen is dat ik tijdens het DJ'en begonnen ben met oordoppen dragen onder de koptelefoon.

Het gaat om dit stukje van de DJ-set, maar ik zal eerst even de situatie schetsen:

De futuristische speakers links en rechts van de DJ zijn "monitoren" (mocht je ze er ook fraai uit vinden zien: Ze werken ook fijn, zoek op Funktion One Big Grin ). Die monitoren gebruikt een DJ om twee redenen:
- Je kan daarmee meeluisteren met de zaal, en dus bepalen of wat ze horen naar wens is (geluid dat uit een zaal een kleine DJ-booth in komt is vaak sterk vervormd);
- Je hebt het geluid dat de zaal hoort zo dichtbij dat de vertraging door de snelheid van het geluid verwaarloosbaar is.
Dit laatste moet ik misschien even uitleggen; een traditionele DJ brengt eerst de plaat die opgezet gaat worden op hetzelfde tempo als de plaat die de zaal hoort. Daarvoor is de snelheid van het geluid niet relevant, want vertraagd geluid hoor je op hetzelfde tempo zolang het niet naar je toe of van je vandaan beweegt. Vervolgens moet je de "nieuwe" plaat echter op precies het juiste moment instarten zodat ze gelijk lopen, alleen dan gaat de ene plaat naadloos over in de andere. Stel dat het hoofdgeluidssysteem 33 meter verderop staat, dan heb je dus met een vertraging van ongeveer 1/10e seconde te maken, en hoewel het me weleens gelukt is zonder monitoren te mixen door de vertraging in te schatten, maakt het het DJ'en heel veel complexer.
Vervolgens zet je de koptelefoon op één oorschelp, speel je op die koptelefoon de plaat die de zaal nog niet hoort af en zo kan je de twee nummers dan synchroniseren.

Met andere woorden: Met die monitoren wil je dicht zitten bij de geluidsdruk die uit de zaal komt, anders hoor je ze gewoon niet. De praktijk leert echter dat zelfs een gesloten koptelefoon onvoldoende afsluit om het geluid van de monitoren écht buiten te houden, en in de praktijk zie je dus dat die koptelefoon vaak nog wat meer geluidsdruk levert dan de monitoren (ok, in absolute zin is het natuurlijk een fractie, maar hij zit óp je oor ipv op anderhalve meter afstand).

Draai je nu zonder oordoppen, dan kom je dus ruim boven de 100 dB die Joop ook al noemt. En dan treedt er een opvallend verschijnsel op; na ongeveer een halfuur wordt het steeds moeilijker om de koptelefoon en de monitoren uit elkaar te houden. Je hoort de geluiden wel, maar een geluid isoleren en dat aan de juiste plaat koppelen is niet meer mogelijk. Het klinkt heel gek; je hoort dan wél dat de twee platen die je hoort niet gelijk lopen, maar je hoort niet meer of die op de koptelefoon of die op de monitoren sneller loopt, en het is ineens ook ontzettend lastig om te horen of ze alleen niet synchroon lopen of dat ook het tempo minimaal verschilt.
Als je nu de bovenstaande link aanklikt, dan zie je dat je ergens rond de 42 minuten uitkomt, en zie je precies dát gebeuren. Ze remt de (voor haar) rechtse speler meerdere malen af (door de draaischijf naar zich toe te halen - juiste correctie alleen niet voldoende). Daarna zie je haar juist een wat onzeker zwieper vooruit geven om 'm te versnellen, dan weer andersom etcetera. Het blijft er nét naast lopen.

Ik hoop dat VTSS wijs is en oordoppen gaat bestellen; als je het volume maar laag genoeg houdt krijg je dit probleem niet, en wordt het begin van gehoorschade in ieder geval niet doorgezet  Wink Sowieso fijner voor lange sets - als je na drie kwartier al vermoeide oren hebt en je moet een allnighter van zes of zeven uur neerzetten wordt het een vervelende set Big Grin 

En om na een lange omweg weer ontopic te komen: die vermoeide oren kan je dus inderdaad óók krijgen van velomobiel rijden. We kunnen hard met zo'n ding, en afhankelijk van de situatie komt er veel wind langs waaien (in m'n DF gek genoeg veel meer dan in de Milan-achtigen). Klinkt alles een beetje "dof" na een lange rit? Blijft dat ook nádat je je oren uitgespoeld hebt onder de douche? Ga dan inderdaad kijken voor een setje goede oordoppen!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie


Berichten in dit topic
RE: Windgeruis - Ervaring met noise canceling? - door 365cycle - 03-Feb-2023, 12:43 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
montage standaard
ik heb houten balken...Veloquest — 01:19 AM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag tussen Goe...LigZeeuw — 10:10 PM
montage standaard
Ik heb twee touwtjes...Merijn — 09:55 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat een wachtlijst v...Hardloper — 09:28 PM
montage standaard
Ik zet mijn fiets va...Martin van Mourik — 09:25 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik maak toch wel ger...Atrike — 08:59 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... het best lekke...Wim -de roetsende — 08:52 PM
Een nieuwe Velonout
Welkom! In het mid...LowJob — 08:44 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik probeer bij echt ...Jeroen S — 08:41 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik heb 100km terug n...Gideonaut — 06:58 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik heb gister een mo...Veloquest — 06:56 PM
Een nieuwe Velonout
Ja, klopt. Een bek...365cycle — 06:53 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik vind dit topic zi...365cycle — 06:50 PM
montage standaard
Houten balk via de b...martinus — 05:56 PM
Een nieuwe Velonout
Welkom! In het midde...JanBurp — 03:28 PM
montage standaard
Ik heb ook zo'n take...Josligfiets — 03:17 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Al eens eerder gemel...Josligfiets — 03:15 PM