Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het samenspel van VM met racekap, vizier, zweet, bril, kou, regen en zicht
#50
Mijn ervaring met de Fogcity insert en regenwisser bij de terugrit na de LEL wil ik jullie niet onthouden. De lucht was helemaal verzadigd met vocht en eenmaal weer thuis was, hoewel het alleen maar af en toe mistig was, de binnenkant van m'n Bülk helemaal nat. Ondanks geopende nacaduct en gedeeltelijk open ventilatie vanaf de neus via de neusboom. Ik heb even vanaf Strava (hier het hele verhaal: https://www.strava.com/activities/10087182593) het relevante deel gekopieerd hoe dat uitpakte qua zicht:

Wat betreft het rijden in het donker: Ik reed regelmatig voorop omdat delen van de route alleen mij bekend waren. Volgen is gemakkelijker wanneer je slecht nachtzicht hebt. Het regende gelukkig niet, maar we hadden wel te maken met heel hoge luchtvochtigheid en dus mist-flarden en-banken. De zijruitjes besloegen dankzij Klarpilot niet volledig, maar werden wel erg vaag en ik moest soms de kap even oplichten om te controleren op verkeer van opzij. De Fogcity insert op de binnenkant van het motorhelmvizier werkt prima, die besloeg geen moment. Maar het vizier besloeg wél aan de buitenkant en hier kwam de wisser van SH-Velomobile zeer goed van pas. Werd het zicht wat melkig, dan even de wisser erover en ik had weer prima zicht. Wauw. Zonder wisser had ik ongetwijfeld het vizier wat moeten openen om wat te kunnen zien, met als gevolg een beslagen bril en kou in het gezicht. Ik ben er nu helemaal van overtuigd dat het motorhelmvizier voor wintergebruik pas compleet is met Fogcity en wisser.

Tot zover het Strava bericht.
Ik heb met een Sinner kap (op Mango, Hilgo, Quest) in het verleden heel wat forenzen ritten gemaakt, 3 jaar lang zelfs 25.000km/jaar totaal gereden, en hoewel ik echt wel plezier van heb gehad van de kap, die ik echt altijd op had, moest ik met regen en hoge luchtvochtigheid in het donker vaak het vizier wat omhoog doen om genoeg te kunnen zien. Waarna ik constant de bril moest afvegen. Het is echt doodzonde dat in die tijd die vizieren, fog-inserts en wissers nog niet beschikbaar waren. Maar blij dat er na veel experimenteren zulke goede oplossingen gekomen zijn.

Overigens zet ik zodra ik stil sta wel meteen het vizier open, anders beslaat me toch echt de bril.

Ook de verlichting speelt natuurlijk een belangrijke rol. De mistbanken zorgden ervoor dat de lamp bovenop het hoedje een witte muur opleverde. Het is maar goed dat ik eraan gedacht heb een "mistlamp" voorin de neus te laten installeren door de Roemenen. Ik schakelde zonodig tussen de beide lampen: Bij mist alleen de  lamp voorin (op standaardhoogte). Was de mist weer verdwenen dan de lamp bovenop het hoedje aan. Beide tegelijk gaf niet veel voordeel. Het fijne van de lamp bovenop is de heel brede lichtbundel zonder schaduwen. Als het mistig is mag ik al de handen dichtknijpen dat ik überhaupt nog wat zie en valt het nadeel van verwarrende schaduwen door de veel te vlakke lichtbundel niet op. Ik rij dan uiteraard wat langzamer.
Niet iedereen is gecharmeerd van zo'n lamp bovenop omdat de neus beschenen wordt, maar in ieder geval bij de Bülk wordt alleen het voorste gedeelte van de voetenbulten een beetje beschenen en dat hindert me helemaal niet. Lijkt me juist wel goed voor de zichtbaarheid.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Het samenspel van VM met racekap, vizier, zweet, bril, kou, regen en zicht - door twilwel - 23-Oct-2023, 05:32 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM