Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Politie met hoge snelheid zonder sirenes, wat vinden jullie daarvan?
#16
(30-Mar-2023, 07:00 AM)Willeke_IGKT schreef:
(30-Mar-2023, 06:49 AM)Bob Hagendijk schreef: Dat gezegd hebbende, ik kan het niet met feiten onderbouwen maar ik heb het idee dat zware ongelukken met politievoertuig en vaak gebeuren zonder optische en geluidssignalen. Wat mij betreft mag dat nog wel een keer extra onder de loep worden genomen of dat zo vaak nodig is.

Dat is denk ik het punt waar deze discussie over gaat en moet gaan.  Niet of de agent in kwestie de regels overtrad maar of die regels of het overtreden ervan vaak tot problemen leiden.

Ik denk dat er meerdere discussies mogelijk zijn. Je kunt het hebben over het gedrag van deze agent. Maar ook over het algemene geval of de huidige situatie leidt tot veel problemen. Of dat de regels zo wel moeten zijn.

Ik vind dat iedereen zich aan de regels moet houden. Dus ook deze agent m.b.t. de regels die voor zijn beroep gelden. Zelfs de geringste overtreding moet gevolgen hebben. En ja, ik ben van mening dat als dit tot een onwerkbare situatie zou leiden, de regels aangepast moeten worden en zeker geen gedogen van het overtreden van deze regels omdat ze niet werkbaar zijn.

In Nederland hebben we nogal de neiging om de regels zo te buigen dat het geheel werkbaar wordt, omdat blijkbaar degene die de regels opstellen vaak niet inzien dat deze totaal onwerkbaar zijn. Dat is een falen van de makers van de regels en zou niet opgelost moeten worden door mensen in de praktijk.

Ikzelf zou als agent niet kunnen functioneren. Een simpel voorbeeld: ik zou een oma met een rollator op het trottoir een bekeuring geven omdat ze met een onbespannen wagen op de rijbaan hoort. (Dit is een extreem voorbeeld om mijn punt te maken. Ik weet dat ik hier bij veel mensen geen vrienden maak. En dit wil ik ook best bediscussiëren, maar deze draad gaat over wat anders.)

(30-Mar-2023, 09:22 AM)365cycle schreef: Daar ben ik het juist niet mee eens. De agent moet zich onderweg bezig houden met het verkeer, en zich daar veilig zo snel mogelijk doorheen te bewegen. De meldkamer moet het overzicht bewaren en draagt ook de verantwoording voor de situatie op de bestemming, totdat de agent in kwestie daar is.


Ik had met mijn toemalige vriendin, (lang voor de autonavigatie) de afspraak dat zij ging over de navigatie en ik over het verkeer. Dus als zij zegt hier linkaf en ik rijd rechtdoor, vanwege een inschatting was daar nooit discussie over. De meldkamer kan wel iets weten over de weginrichting, maar bijvoorbeeld niet dat er op dat moment veel auto's onhandig geparkeert staan. Het blijft de bestuurder die uiteindelijke de keuzes moet maken op het wegbeeld.

Ik heb nog wat gezocht naar de situatie en het volgende gevonden:

Het was op de kruising  Van Goghlaan/Friesestraatweg. Fietser uit de Van Goghlaan, auto op de Friesestraatweg. De fietser wordt verweten dat hij geen voorrang gaf. Dat is natuurlijk juist, maar het was 's-avonds (donker) en komende uit de Van Goghlaan zie je slecht naar de linkerkant omdat de bomen tussen het fietspad en de rijbaan een groot deel van je zicht wegnemen. En dan moet de fietser ook nog eens de inschatting maken dat het voertuig met 110 km/h zijn kant opkomt. Persoonlijk vindt ik dat de fietser op dit punt eigenlijk geen blaam treft.

(30-Mar-2023, 10:11 AM)Willeke_IGKT schreef: De wegen in Nederland zijn ingericht dat de maximum snelheid er als de juiste snelheid aanvoeld. En dat veel sneller rijden moeilijke of gevaarlijke situaties geeft.
Een rotonde die gebouwd is op 30 tot 50 km/u geeft het overige verkeer geen kans als er iemand met 100 overheen stormt.

Dus een goed onderzoek, dan goede afspraken hoe snel maximaal en dat met en zonder sirene en zwaailichten apart aangegeven.
Daarna die informatie goed bekend maken bij het publiek zodat wij ook weten dat er een 'normale' auto met X km/u langs kan komen.

Hier ben ik het niet mee eens, omdat dit voor mij een onwerkbare situatie zou zijn. Als ik daar altijd en overal rekening mee zou moeten houden, moet ik er ook van uitgaan dat in een 30 km/h zone met een vrij fietspad waar aansluitingen zijn vanaf links (voor mij als fietser) die door bebouwing moelijk zichbaar zijn, ik elke keer tot stistand moet komen omdat er een mogelijkheid is dat er een auto met 110 km/h aankomt. Bovendien moet ik dan elke automobilist maar voorrang verlenen omdat het een agent in een niet als dienstvoetuig herkenbare auto op weg naar een noodsituatie zou kunnen zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Politie met hoge snelheid zonder sirenes, wat vinden jullie daarvan? - door datakneder - 30-Mar-2023, 11:22 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM