Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Different en verwante fiets ideeën.
#7
(25-Jun-2023, 12:00 PM)Willeke_IGKT schreef: Hoe het rijdt weet ik niet maar het ziet er mooi uit.
En de andere technologie staat andere oplossingen toe zoals een aangedreven wiel dat met het loshalen van een bout uit te nemen is voor een bandenwissel.
In principe geldt dat voor onze velomobielen ook. Het achterwiel kan je eruit halen door een (lange) "bout" uit te nemen (de achteras), hoewel in de fiets vervangen meestal eenvoudiger is. De voorwielen van een DF of Alpha 7 kan je afnemen door één boutje los te draaien; er zijn diverse rijders die een lekke band oplossen met een reservewiel. De voorwielen van een After 7/Alpha 9 serie kan je op bijna dezelfde manier los halen, er zit alleen een klepje in de weg.

(25-Jun-2023, 10:41 AM)Bart Verbeek schreef: Deze mannen worden gedreven door logica. Als je de grote draaicirkel van een vm als een designfout ziet, dan ga je logischerwijze eens kijken naar achterwielbesturing. Waarschijnlijk is dat ook niks, maar als je daardoor vrede vindt en plotseling wel de grote draaicirkel van een vm kunt accepteren dan vind ik dat mooi. Als je de weerstand in de aandrijflijn wilt verminderen, dan is het logisch naar voorwielaandrijving te kijken. Daar levert het een stuurprobleem op, dat je ook weer kunt oplossen door achterwielbesturing. Leidt het tot een nieuwe oplossing? Waarschijnlijk komen er weer andere problemen aan het licht die nog weer grotere nadelen met zich meebrengen. Is dat erg? Helemaal niet! Ik vind dat mooi.
Ik heb ook weleens van die ideeën. Meestal bespreek ik die in de Rotte Rijders groep. Daar zit wat werkbouwtuig en een persoon met een M.Sc. in industrieel ontwerp die dan met kritiek komen; in veel gevallen kan het idee dan in de prullenbak, in een enkel geval worden we allemaal enthousiast en wordt er iets mee gedaan. Is het écht een supergoed idee, dan brengen we het naar Dronten.
Een kritische blik enerzijds en onderzoek van wat anderen al gebouwd en geprobeerd hebben anderzijds zorgt er vaak voor dat je niet hoeft te proberen om te weten wat de uitkomst gaat zijn. Met het risico dat hier een discussie ontstaat waar de honden geen brood van lusten, en daarom het uitdrukkelijke verzoek om hier niet verder in te gaan op het specifieke onderwerp van deze video wil ik je aanraden deze eens te kijken: Lad Bible - Flat Earther vs Scientist

(25-Jun-2023, 10:41 AM)Bart Verbeek schreef: Uiteindelijk denk ik dat de meeste ligfietsers gecharmeerd zijn van de elegantie van het idee van minder weerstand door minder frontaal oppervlak. Daarmee nemen ze de bijbehorende nadelen voor lief.
Uiteraard. Ik weet dat het je stopwoord is, maar als jij "designfout" typt lees ik tegenwoordig "compromis"; "Designfout" is mijns inziens niet echt respectvol op de manier waarop jij het gebruikt. En dat terwijl geen enkele ontwerper beledigd zou (mogen) zijn als iemand zijn/haar ontwerp probeert te verbeteren.
Je kan echter niet alles hebben. Ik zou bijvoorbeeld heel graag airconditioning in mijn velomobiel hebben, zodat de temperatuur en luchtvochtigheid in mijn fiets niet alleen lager zijn, maar vooral ook beter verdeeld. Helaas hebben we nog geen manier gevonden die met meer dan 100% rendement vocht onttrekt aan de lucht, en gezien onze lichamen maar zo'n 25% rendement leveren is het onmogelijk om onszelf op eigen kracht te koelen. En nee, na 100 km 300 watt trappen op een open ligger of een wielrenfiets ruik ik ook niet fris.

(25-Jun-2023, 12:26 PM)Frutsel schreef: Achterwielbesturing is leuk, maar met hoge(re) snelheid erg gevaarlijk bij plotselinge stuuruitslagen. Je wil niet ingehaald worden door de achterkant...
Precies. Gevolg is dus dat je om achterwielbesturing lekker rijdend te krijgen je die altijd uit moet rusten met "tools" om de stuurbeweging te beperken, en die stuurhulp mechanisch correct kalibreren voor alle snelheden is nagenoeg onmogelijk.

(25-Jun-2023, 12:26 PM)Frutsel schreef: Wat ik nog kan accepteren is een combinatie van voor- en achterwielbesturing, waar het achterwiel een beperkte uitslag heeft ten opzichte van de voorwielen.
Dat werkt zeker. Ik heb twee auto's gehad met vierwielsturing en beide hadden een voorbeeldige wegligging:
- Honda Prelude 2.0i 16V 4WS
- Citroën Xsara
Er zaten wat essentiële verschillen in de implementatie van die vierwielsturing en bij de Xsara was het primitiever dan bij de Honda. Het was ook geen idee van Peugeot/Citroën, het ontwerp van de Weissach as werd simpelweg gebietst van de Porsche 928, en terecht, want veel oudere compactere en sportieve Citroëns (AX, Visa) en Peugeots (106, 205, 309, 405) staan bekend om hun kwispelneigingen.
Bij de Honda was het vooral een zwaar mechanisch systeem (lange as naar achteren die de stuuruitslag overbracht, met als ik het me goed herinner een ovale bus die kon verschuiven om de gewenste stuurhoek bij de gewenste stuuruitslag en snelheid te bereiken), maar op zich wel een mooie implementatie gezien de tijd (eind jaren '80); bij lage snelheden sturen de achterwielen tegen, bij hogere snelheden sturen de achterwielen mee. Het zal aan mijn destijds nog beperkte rij-ervaring gelegen hebben, maar ik vond de Honda listig en onvoorspelbaar; een vriend kocht 'm van me voor circuitgebruik en hij was er juist ontzettend blij mee.
Tegenwoordig komt vierwielsturing bij heel veel auto's voor, volgens mij zonder uitzondering geregeld met computers. Ik denk dat je alleen daarmee de wegligging onder alle omstandigheden gewenst en voorspelbaar kan krijgen.

(25-Jun-2023, 12:26 PM)Frutsel schreef: Neemt niet weg dat als je iets in je hoofd hebt zitten, en je hebt de mogelijkheid om het te bouwen, je het vooral moet doen. Zonder uitproberen leer je niets
Oneens. Studie kan ook voldoende zijn. Neemt niet weg dat wij er allemaal van kunnen leren en door geïnspireerd kunnen raken als iemand zo'n Different bouwt. En daarom vind ik het wél leuk, en zou ik er zeker ook wel in stappen als ik een keer de kans zou krijgen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper


Berichten in dit topic
RE: De Waterlandse Liggers - door 365cycle - 25-Jun-2023, 11:34 AM
RE: De Waterlandse Liggers - door Willeke_IGKT - 25-Jun-2023, 12:00 PM
RE: De Waterlandse Liggers - door Bart Verbeek - 25-Jun-2023, 12:02 PM
RE: De Waterlandse Liggers - door Frutsel - 25-Jun-2023, 12:26 PM
RE: De Waterlandse Liggers - door Wim -de roetsende - 25-Jun-2023, 02:59 PM
RE: De Waterlandse Liggers - door 365cycle - 25-Jun-2023, 04:38 PM
RE: De Waterlandse Liggers - door Bart Verbeek - 25-Jun-2023, 05:01 PM
RE: De Waterlandse Liggers - door Roepers - 25-Jun-2023, 06:37 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Verschillen challenge hurricane
Bij het vergelijken ...Boyd Maduro — 01:25 AM
Banden, banden en nog eens banden
De Schwalbe sv6 en...Boyd Maduro — 12:26 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat de fiets die i...Boyd Maduro — 12:16 AM
Reflectie op regelgeving m.b.t. het rij...
Precies. Zolang het ...Jeroen S — 10:49 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Voor mij is de rit n...Jeroen S — 10:22 PM
Banden, banden en nog eens banden
Wat ik erg vind ...Wim -de roetsende — 10:08 PM
Banden, banden en nog eens banden
Heeft iemand eigen...Hoekie — 09:55 PM
Banden, banden en nog eens banden
Latex scheelt iets i...Jeroen S — 09:55 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ik heb al wel eens e...Jeroen S — 09:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik in mijn eer...Merijn — 09:40 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ik draag ook hardl...Bacchus — 08:58 PM
Banden, banden en nog eens banden
Heeft iemand eigenli...bucovaina — 08:52 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Ergens anders al...Bacchus — 08:52 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
De meeste hardloopbr...Wim -de roetsende — 08:04 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
@ Wim -de roetsende ...Hardloper — 07:56 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Hardloop shirts, d...Wim -de roetsende — 07:52 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
En wat is het kw...Veloquest — 06:35 PM