Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Different en verwante fiets ideeën.
#15
De geschiedenis herhaalt zich. Net als ik ooit in Sittensen de Velayo mocht proefrijden, mocht ik bij Cycle Vision vorige zomer even in het open prototype rijden van de Different, maar er zat zoveel speling in de draaipunten en vooral de houten panelen dat ik er niet kon opmaken of het echt fijn zou gaan fietsen in de uiteindelijke vorm van een carbon velomobiel. Een stijve constructie maakt nu eenmaal veel verschil.

Voor wat het waard is, de bouwer van de Velayo, Markus heeft het concept van zijn specifieke achterwielbesturing wel overtuigend bewezen vind ik. Bij een 3-uurs wedstrijd in Duitsland ging hij overtuigend snel door de bochten en hij wist zelfs sneller te rijden dan ik met een Mango met racekap. De meeste voordeel haalde hij juist door harder dan ik door de bochten te gaan (nee, dat zat me zeker niet lekker). Zo hoog als ie ook zat, door de breedte was hij toch heel stabiel. De goede aerodynamische vorm maakte het grote frontaal oppervlak deels goed.
De Velayo is dan ook niet mislukt vanwege de achterwielbesturing, maar door het veel te grote en brede formaat en het ontbreken van vering (op framevering na), wat hem ongeschikt maakt op fietspaden en tja, een fiets met het formaat van een kleine auto is gewoon niet zo handig qua stalling, parkeren en noem maar op? Markus' visie was duidelijk een andere dan bij de andere velomobielbouwers die steeds compactere, smallere en lagere velomobielen bouwden en de stabiliteit halen uit een zeer lage zit en comfort uit redelijke vering. Het nadeel van minder goed overzicht achter heggen en hoog gras wordt voor lief genomen.

De Different van Piet ziet er uit als een moderne velomobiel en heeft niet de nadelen van de Velayo. Zeker zal deze ook meer plek nodig hebben bij het sturen, maar uiteraard veel minder dan de lange en brede Velayo. Dus, nou ja, ik ben wel benieuwd. En ook als de Different nog niet perfect is, dan betekent het nog niet dat het hele idee van achterwielbesturing in de ijskast kan. De nu op de markt zijnde velomobielen zijn erg ver uitgerijpt inmiddels en een velomobiel met achterwielbesturing zal niet maar zo op dat niveau zijn.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: De Different en verwante fiets ideeën. - door twilwel - 29-Jun-2023, 06:28 PM
RE: De Waterlandse Liggers - door 365cycle - 25-Jun-2023, 11:34 AM
RE: De Waterlandse Liggers - door Willeke_IGKT - 25-Jun-2023, 12:00 PM
RE: De Waterlandse Liggers - door Bart Verbeek - 25-Jun-2023, 12:02 PM
RE: De Waterlandse Liggers - door Frutsel - 25-Jun-2023, 12:26 PM
RE: De Waterlandse Liggers - door Wim -de roetsende - 25-Jun-2023, 02:59 PM
RE: De Waterlandse Liggers - door 365cycle - 25-Jun-2023, 04:38 PM
RE: De Waterlandse Liggers - door Bart Verbeek - 25-Jun-2023, 05:01 PM
RE: De Waterlandse Liggers - door Roepers - 25-Jun-2023, 06:37 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Reflectie op regelgeving m.b.t. het rij...
Woonerven hebben a...Bacchus — 05:54 PM
Medeliggers onderweg
Ik reed de eerste ...Lopopodium — 05:46 PM
Banden, banden en nog eens banden
Ridenow & BaentArend-Jan — 02:32 PM
Medeliggers onderweg
Ik kwam vandaag een ...Wim -de roetsende — 02:17 PM
Reflectie op regelgeving m.b.t. het rij...
Woonerven hebben all...Willeke_IGKT — 02:08 PM
Banden, banden en nog eens banden
TPU heb ik heel du...Hoekie — 01:49 PM
Reflectie op regelgeving m.b.t. het rij...
Beetje zoals hier in...melle z — 01:41 PM
Banden, banden en nog eens banden
Wie hier heeft er er...LigZeeuw — 01:12 PM
Banden, banden en nog eens banden
je bedoelt nu toch ...Arend-Jan — 11:40 AM
Reflectie op regelgeving m.b.t. het rij...
Beetje zoals hier ...Hardloper — 11:08 AM
Banden, banden en nog eens banden
Hier vindt je nog wa...Jeroen S — 11:07 AM
Banden, banden en nog eens banden
Onderweg een wiel ...Hardloper — 11:06 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 08:59 AM
Medeliggers onderweg
Vrijdag naar Dronten...Willeke_IGKT — 08:49 AM
Bülk 4 more
Laatste nieuws uit D...Willeke_IGKT — 08:31 AM
(Bij)geluiden in mijn VM.
Ik heb het niet aang...Willeke_IGKT — 08:27 AM
Reflectie op regelgeving m.b.t. het rij...
Voor je het weet...Veloquest — 08:24 AM