Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voor welke opeen tweewieler heb jij gekozen en waarom?
#20
Mijn eerste ligfiets was een Nazca Cruiser die ik als student voor een paar honderd euro van Marktplaats haalde. Kort daarvoor had ik al eens 2 verschillende fietsen bij een ligfietswinkel gehuurd, volgens mij was één daarvan een Nazca Gaucho (maar die kon ik toen niet betalen). De Nazca Cruiser was een prima fiets om mee te beginnen. en ik heb er met plezier van 2012 tot 2017 zo'n 12.000 km op gefietst. Laat ik voorop stellen, ik ben vooral een toerfietser. Ik wil wel een beetje snelheid, maar wil dat vooral comfortabel doen en makkelijk bagage meenemen (altijd een toptas L, soms de banana L erbij. Wat mij tegenviel aan de fiets uitte zich vooral bij hellingen. Bij de Cruiser is het trekkende deel van de ketting niet geleidt via een katrol, daardoor veert de achtervering in bij flink aanzetten. Bij hellingen zorgde dat ervoor dat ik op de dooie punten van het trappen dit voor extra vertraging leek te zorgen waardoor ik niet meer in balans kon blijven. Bergaf met 70 km/u voelde wel gewoon stabiel, maar remmen met de v-brakes bij die snelheden weer niet. Bij zanderige paden vond ik dat het 20" voorwiel snel zenuwachtig werd. Wel vond ik het fijn dat ik goed met mijn voeten bij de grond kon.

Toen ik, na een uitstapje op een cross-hybride in de Alpen, in 2020 een nieuwe fiets ging kopen waren dat dus de uitgangspunten om rekening mee te houden. Ik ben toen gaan proefrijden met met opnieuw een Nazca Gaucho en een Challlenge Chamsin. De Gaucho is (net als de Cruiser) van staal en de Chamsin van een aluminium legering. Ik had verwacht dat de laatste minder stijf zou zijn, maar ik merkte bij hard aanzetten dat het frame superstijf was en had juist het idee dat de Chamsin een directere aandrijving had dan de Gaucho. Daarnaast is de fiets wat lichter, wat bij heuvels van voordeel is. Dus uiteindelijk is het de Chamsin die ik gekocht heb.
Omdat ik de fiets het jaar rond voor woon-werkverkeer zou gaan gebruiken wilde ik een onderhoudsvriendelijke afmontage. Daarom koos ik voor:
- spatborden
- bagagedrager
- SRAM BB7 schijfremmen remmen
- KMC ept roestbestendige ketting
- SON dynamo met goede B&M verlichting
- Rohloff 14 versnellingsnaaf
- Schwalbe Marathon Supreme 42-559
- Challenge zitting
- Ventisit kussen
Inmiddels heb ik alweer 16.000 km gefietst en ben ik super tevreden. De onderhoudsvriendelijkheid is goed gelukt. Ik smeer met Squird wax, dan moet wel iedere 100 à 150 km, maar dan gaat de ketting wel 7000 km mee. De remblokken zijn 2x gewisseld en recent is het tandkransje van de achternaaf vervangen. De eerste voorband zit er ook nog steeds op.
De Chamsin klimt uitstekend en fietst heerlijk. Door de open challenge zitting en het ventisit kussen blijf mijn rug redelijk goed gekoeld in de zomer. Ook vol met bagage en de kinderkar erachter gaat het bij 55 km/u bergaf nog superstabiel. Door de instelbare luchtvering kun je de rijeigenschappen bij volle belading goed (en snel) reguleren.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Voor welke opeen tweewieler heb jij gekozen en waarom? - door Raymond - 14-Sep-2023, 09:57 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Kampeer spullen
De sportieve velonau...ZoefZoef — 02:32 PM
nieuwe questpiloot
Mooie kleurcombi. H...ZoefZoef — 02:24 PM
nieuwe questpiloot
Welkom Charles, hier...JanBurp — 02:10 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Nou, kom dan maar ni...Lopopodium — 01:49 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Zo te zien een HP...Hoekie — 01:37 PM
Kampeer spullen
Inderdaad. Biba + bu...Hoekie — 01:36 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Vandaag gespot op nu...Willeke_IGKT — 01:33 PM
nieuwe questpiloot
Charles, welkom. ...Wim -de roetsende — 12:56 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Heel duidelijk en ze...Wim -de roetsende — 12:53 PM
Kampeer spullen
Reserve binnenbandje...Jeroen S — 12:26 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Het heeft wel een gi...Jeroen S — 11:58 AM
nieuwe questpiloot
Welkom Charles, Arnh...Jeroen S — 11:41 AM
nieuwe questpiloot
Welkom hier. Arnhem ...Fietsbennie — 11:41 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb de interne &q...Jeroen S — 11:39 AM
nieuwe questpiloot
Welkom Charles, wij ...Willeke_IGKT — 10:00 AM
nieuwe questpiloot
hoi allemaal, ik be...charhof — 09:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de regen kun je a...Niels van der Wal — 07:48 AM