Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zijn flink minder gaan bewegen
#52
(26-Mar-2024, 07:30 AM)Wim -de roetsende schreef: Het is wel fietsgerelateerd. Kijk maar naar die topsprinters die hebben echt mega bovenbenen.
Klopt, bij sommige is het echt belachelijk. Bij Robert Förstemann bijvoorbeeld, ik geloof dat hij 86cm bovenbeenomtrek heeft.

(26-Mar-2024, 07:30 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind het nog wel een interessant topic. 

Je sprinttopsnelheid t.o.v. de omvang van je bovenbenen.
Ik vind het minder interessant, want voor ons is het een stuk minder relevant dan voor een rennen op een TT- of baanfiets. Gezien de luchtweerstand echt een enorm deel van de totale weerstand gaat bepalen op het moment dat je op een rechtopfiets zit, moet je absolute vermogen ronduit enorm zijn om een hoge topsnelheid te kunnen realiseren. 

Als je puur naar een plotselinge krachtsexplosie kijkt kan ik veel renners - ook profrenners die Tour de France rijden - denk ik wel verslaan, maar in het dagelijks verkeer gebruik ik dat type kracht eigenlijk alleen om plotseling heel fel te accelereren, en dan duurt het maar een paar seconden. De laatste keer dat ik >1800W in m'n data had zitten was dat om vanuit stilstand voor een stinkscootertje te kunnen schieten.

Wil je in een velomobiel een hoge sprinttopsnelheid hebben, dan moet je vooral heel goed kunnen timen en láng een vrij stevig vermogen trappen om vooral te blijven versnellen. Dit filmpje vind ik daarvan nog altijd een prachtig voorbeeld:



Pas tegen de 70 km/h gaat het vermogen een keer over de 300W, en daarna pas tegen de 80 naar 600W. Wat ik er vooral indrukwekkend aan vind is hoe lang hij een behoorlijk hoog vermogen vast weet te houden - dik 450W aan 30 seconden vind ik niet zo heel indrukwekkend, maar waarschijnlijk reed hij ruim voor de laatste 30 seconden al flink in het rood.
En als je Sven Kroll z'n bovenbenen dan bekijkt... ik denk dat ik de beachcontest wel van 'm ga winnen Tongue

Dat wat hier zichtbaar is, is maar heel weinig explosief vermogen en vooral heel veel duur-power. Korte duur, maar geen typische super fast twitch. 
Het type spier waar je benen heel dik van worden zie je namelijk hier in actie. 
En zomaar even tussendoor: Zowel Tom Aspinall als Eddie Hall vind ik hele toffe lui. Echte sportmannen die zichzelf niet al te serieus nemen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , DanceRaven


Berichten in dit topic
RE: RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zijn flink minder gaan bewegen - door 365cycle - 26-Mar-2024, 01:35 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Volgens mij begreep ...365cycle — 10:14 PM
nieuwe questpiloot
Heb je toevallige de...Hardloper — 10:09 PM
Uit de media ligfiets nieuws
In aflevering 4 va...quattrovelootje — 09:37 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag kwam ik Br...Hoekie — 09:36 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Informatieve, goed...datakneder — 09:15 PM
nieuwe questpiloot
bedankt voor alle le...charhof — 08:42 PM
nieuwe questpiloot
Welkom Charles! Alv...365cycle — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De lupine accu aange...365cycle — 08:01 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Als voorbeeldje ev...365cycle — 07:55 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Veel mbb fietsen heb...Merijn — 07:44 PM
Uit de media ligfiets nieuws
In aflevering 4 van ...De tovenaar — 06:34 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Mooie aflevering. ...Tom Fekkes — 06:19 PM
Alve's minivizier
Hoekie — 06:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag weer een paa...Gideonaut — 03:35 PM
wat ze zeggen
Gisteren met de CHR....Wim -de roetsende — 03:26 PM
nieuwe questpiloot
Mooie kleurcombi. ...Wim -de roetsende — 03:06 PM
nieuwe questpiloot
Welkom op het forum ...Hardloper — 03:04 PM