Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comfortabel rijden?
#1
Question 
Er is een enorm topic over banden en hun rolweerstand.
Maar wat is nu de juiste bandenspanning voor vlot en comfortabel rijden over het gemiddelde wegdek?

Één van de varianten van mijn woon werk-route gaat over een erg rustige 60-km weg.
Een "landbouwsluis" weert (vracht)auto's van deze route.

Helaas is deze asfalt weg al op leeftijd; het split ontbreekt op heel wat plekken.
Hierdoor stuiter en rammel ik behoorlijk in mijn  Strada.
Omrijden over een bijna nieuw betonnen fietspad lijkt, ondanks het viaduct, minder energie te kosten.

Mijn banden zijn 1.5" (38 mm) breed en opgepompt tot 5 bar.

(Helaas geen algemeen techniek topic gevonden voor alle ligfietsen)
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ideale druk is erg afhankelijk van je gewicht en dus ook wegdek. Volgens mij heeft de CTO van Silca daar ooit op youtube over gepubliceerd (JeroenS, volg jij hem niet?)

Misschien toch tijd om eens GoCycles te proberen Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
De extra-korte-samenvatting van dat vrij lange verhaal van Josh-van-Silca (Youtube: Marginal Gains TV ep0002) is: Zo hard mogelijk zonder te stuiteren. Oftewel, als je stuitert, zijn ze voor dat wegdek te hard. Probeer het eens met een halve bar minder...

Als je er een random tabelletje van het machtige internet bij pakt, zoals deze:

https://flocycling.com/pages/tire-pressure-chart

Lijk je ook iets aan de hoge kant te zitten (OK, 37 mm staat er niet op, een beetje extrapoleren vanaf de 32-35mm, en 70 psi is 4,8 bar. Je systeemgewicht ook corrigeren voor je derde wiel natuurlijk...).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FP Chromo - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Marginal gains inderdaad. Non lineair resistance ook van diezelfde meneer is ook erg interessant. Daarin legt hij uit dat 1 bar te weinig veel minder weerstand oplevert als 1 bar teveel. Het grafiekje knalt omhoog. Je ziet duidelijk de scherpe knik. Bij de grafiek in de film is het nog wat sterker.

Zie ook hier, zonder filmpje;
https://silca.cc/blogs/silca/asymmetric-...e-pressure

Silca heeft ook een calculator. Maar die kan geen 20 inch of driewielers.
https://silca.cc/pages/pro-tire-pressure...yMEALw_wcB

Hij heeft er ook veel over gekletst op het youtube kanaal van Dylan Johnson. https://www.youtube.com/watch?v=ZuxUWFzi...uT&index=6

Ik kom tot de conclusie dat er niet 1 ideale druk is en dat je eigenlijk per wegdek zou moeten aanpassen. dat gaat natuurlijk niemand doen. Maar als je gaat stuiteren is het inderdaad te hard. Het hangt ook erg af van de gekozen banden die je rijdt. De ene band is met 5 bar nog best comfortabel, de andere voelt als een houten hoepel.

Als het een kort stukje is op je route, met zulk slecht wegdek, kun je je afvragen of het de moeite is om daar alles op aan te passen.

Het omrijden kan inderdaad minder energie kosten. Ik rijd op mijn woonwerkroute ook om. Jaren om een stukje vreselijke betonklinkers te vermijden. Daar liggen nu betere in. Soms pak ik nu dan wel dat korte stukje klinkers omdat ik dan langer rechtuit kan knallen op een goed fietspad, waar het geasfalteerde alternatief een lappendeken is met aan het eind of begin een krappe 90 graden bocht waar de snelheid fors terug moet. Ik ben er nog niet uit wat met de Milan nu precies de snelste optie is.

Ik zou inderdaad eens met een halve bar minder proberen, of gewoon een maandje ofzo de druk langzaam later teruglopen en kijken of je dan een moment bereikt waarop het beter dragelijk wordt.

Rijdt je op Schwalbe banden, dan is er waarschijnlijk ook wel winst te halen door om te schakelen naar Conti Contact Urbans. Die rollen beter en ik vind ze veel comfortabeler.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Tijanus , Willeke_IGKT
#5
(16-Mar-2024, 11:13 PM)Jeroen S schreef: Ik kom tot de conclusie dat er niet 1 ideale druk is en dat je eigenlijk per wegdek zou moeten aanpassen. dat gaat natuurlijk niemand doen.
Normale stervelingen idd (nog) niet, maar volgens mij werd dat bij de laatste Parijs-Roubaix juist wél gedaan door een paar teams; ze hadden apparatuur ingebouwd waardoor ze on the fly the banddruk konden wijzigen. Op de kasseien flink zachter, op strak asfalt veel harder.

(16-Mar-2024, 11:13 PM)Jeroen S schreef: Ik ben er nog niet uit wat met de Milan nu precies de snelste optie is. 
Waarschijnlijk het stuk met de minste rempunten en de beste strakke stukken waar je zo lang mogelijk kan vlammen Big Grin 

(16-Mar-2024, 11:13 PM)Jeroen S schreef: Ik zou inderdaad eens met een halve bar minder proberen, of gewoon een maandje ofzo de druk langzaam later teruglopen en kijken of je dan een moment bereikt waarop het beter dragelijk wordt.
...maar laat de druk niet te ver zakken. Als de band stug is, is ie dat ook nog wanneer het zo zacht wordt dat je de velg gaat beschadigen...

(16-Mar-2024, 11:13 PM)Jeroen S schreef: Rijdt je op Schwalbe banden, dan is er waarschijnlijk ook wel winst te halen door om te schakelen naar Conti Contact Urbans. Die rollen beter en ik vind ze veel comfortabeler.
...en een goed voorbeeld van zo'n ellendig stuk rubber vind ik de Continental Contact Speed. Niet echt snel, weinig grip (zeker op nat), en zo stug dat ie niet lekker rijdt én moeilijk te (de-)monteren is. Dat ze ook een topbandje als de Urban kunnen maken was voor mij dé verrassing van vorig jaar.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Jeroen S , Willeke_IGKT
#6
Ja bij het tikken zat ik al te denken of ik nu moest zeggen dat je die vooral niet moet hebben... Maar de speed is er alleen in 32mm. Die is inderdaad beter te mijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Nee, de Speed is er alleen in 28mm, maar dat bedoelde je waarschijnlijk Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(16-Mar-2024, 11:56 PM)365cycle schreef: ...en een goed voorbeeld van zo'n ellendig stuk rubber vind ik de Continental Contact Speed. Niet echt snel, weinig grip (zeker op nat), en zo stug dat ie niet lekker rijdt én moeilijk te (de-)monteren is. Dat ze ook een topbandje als de Urban kunnen maken was voor mij dé verrassing van vorig jaar.

Grappig, ik vond de Speed juist heel makkelijk op en af de velg gaan. Ik rijd nu met Urban.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(17-Mar-2024, 10:28 AM)Wim -de roetsende schreef: Grappig, ik vond de Speed juist heel makkelijk op en af de velg gaan. Ik rijd nu met Urban.
Andere batch, of andere velg?
De Contact Speed heeft samen met de Pro One de twijfelachtige eer om de enige band te zijn waar ik ooit zo mee gevochten heb ik dat ik nog een paar dagen pijnlijke vingers had.
En ik denk dat mvdriel het ook wel met me eens is Tongue
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Systeemgewicht; een carbon Strada + rijder + laptop(workstation) + (kantoorkleding + handdoek + shampoo) + .....
28 + 82 + 5 + 5 + ..... = ~125kg

Huidige banden: de o zo degelijke maar helaas stugge Schwalbe Marathons
(Ze zaten er op en zullen ongetwijfeld heel lang meegaan, maar dat is niet mijn selectiecriterium.)

Valt er hier comfort te winnen door de druk te verlagen, zonder te veel toename aan rolweerstand?

Als een set vlotte, comfortabele, lekbestendige banden het één jaar uithouden ben ik al helemaal tevreden.
(Elk jaar na de zomer verse banden zodat de kans op lekrijden in het koude deel van het jaar laag is.)
Andere banden koop ik niet eerder dan in augustus.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(, 11:13 PM)TvWijk schreef: Huidige banden: de o zo degelijke maar helaas stugge Schwalbe Marathons
(Ze zaten er op en zullen ongetwijfeld heel lang meegaan, maar dat is niet mijn selectiecriterium.)



Valt er hier comfort te winnen door de druk te verlagen, zonder te veel toename aan rolweerstand?



Als een set vlotte, comfortabele, lekbestendige banden het één jaar uithouden ben ik al helemaal tevreden.

(Elk jaar na de zomer verse banden zodat de kans op lekrijden in het koude deel van het jaar laag is.)

Andere banden koop ik niet eerder dan in augustus.


Ik zou er een setje CCU's (Continental Contact Urban) onder leggen. Die zijn een heel stuk vlotter en comfortabeler dan Marathons, en met de lekbestendigheid zit het ook wel goed.
's Winters zijn ze traag, maar nog steeds sneller dan Marathons.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#12
[/quote]


Ik zou er een setje CCU's (Continental Contact Urban) onder leggen. Die zijn een heel stuk vlotter en comfortabeler dan Marathons, en met de lekbestendigheid zit het ook wel goed.

's Winters zijn ze traag, maar nog steeds sneller dan Marathons.

[/quote]


De lek bestendigheid van deze urbans's is zelfs fantastisch; het rubber slijt weg tot op het canvas maar dit canvas houdt bijna alles tegen wat scherp is.
Omdat de voorwielen van een velomobiel schuin staan kun je de buitenbanden een halve slag draaien op de velg, zodat je weer op rubber rijdt. Ik kan er op deze manier zo'n 10.000 km mee rijden. (Veel, maar geen jaar)


Niels, puf, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#13
(3 uren geleden)Niels van der Wal schreef: De lek bestendigheid van deze urbans's is zelfs fantastisch; het rubber slijt weg tot op het canvas maar dit canvas houdt bijna alles tegen wat scherp is.

Omdat de voorwielen van een velomobiel schuin staan kun je de buitenbanden een halve slag draaien op de velg, zodat je weer op rubber rijdt. Ik kan er op deze manier zo'n 10.000 km mee rijden. (Veel, maar geen jaar)


Ik heb begin vorig jaar twee nieuwe Marathon Plus op de voorwielen gelegd en had binnen 1500 km het profiel eraf gereden. Als beginnend velonaut nam ik te enthousiast de bochten. En het profiel eraf houdt in dat er een blauwe streep ontstaat. Met die streep het hele jaar gereden en dan is ook de Marathon plus een snelle band. Ze hebben het tot december gehouden. Nu zit er nog steeds profiel op, omdat ik niet meer zo onstuimig rijd.

Ik heb vorig jaar ongeveer 8500 gereden, dus klinkt het dat de Marathons zonder profiel ongeveer gelijk zijn aan Urbans zonder profiel. Dit is mijn ervaring, maar ik weet dat veel leden erg afgeven op Marathons. En misschien wel terecht, maar ik heb nog nooit iets anders gereden en ben wel zeer tevreden met de lekbestendigheid.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(3 uren geleden)Niels van der Wal schreef: …ik kan er op deze manier zo'n 10.000 km mee rijden…

Ik heb jl. zondag mijn CCU-voorbanden voor het eerst na 17.000 km gewisseld vanwege een slijtage lek in de wang van een van de banden door het nemen van (te) krappe bochten. Niet eerder een lek gehad, ze zaten er op toen ik de fiets 2ehands kocht… Het loopvlak was nog in orde. Mijn wielen (Quest) staan recht.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#15
Wat druk aangaat: Ik rij met 6 bar in de CCU's (32-406), al was het alleen maar om me wat te beschermen tegen snakebites. (Zo hier en daar zitten er soms gemene gaten in de weg op mijn route, en zeker in het donker kunnen die verraderlijk plotseling opduiken).
Het grootste gedeelte van mijn route is asfalt, die paar stukjes waar ik op tegels/klinkers rij ben ik dan maar wat minder efficient (Dat zijn toch stukjes binnen de bebouwde kom waar 30+ niet echt slim is).
Comfort: Tja, met maximaal 32-406 voor valt er weinig te winnen met de bandenspanning, daarnaast hou ik niet zo van slap afgeveerde apparaten (mijn DF XL heet niet voor niets Schuddebeest Big Grin)
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Aangereden, en dus niet blij.
Ik las dit nog: W...Niels van der Wal — 01:24 PM
Medeliggers onderweg
Werd je daar niet in...Fietsbennie — 01:24 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Wat druk aangaat: Ik...Frutsel — 01:03 PM
Medeliggers onderweg
Gisteravond een heer...Frutsel — 12:53 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
…ik kan er op deze...GertBr — 12:24 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
De lek bestendighe...datakneder — 11:33 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Ik zou er een ...Niels van der Wal — 10:41 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Huidige banden: de...Frutsel — 10:07 AM
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM