Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Medeliggers onderweg
Ik zou het ook niet echt een fobie willen noemen. Het is meer dat ik merk dat ik in tunnels (en mindere mate ook gewoon in de schemer/het donker) erg slecht zie (nachtblindheid?) en daardoor de neiging heb te gaan slingeren. In een tunnel en dan vooral naar beneden met een aardig vaartje vind ik dat niet prettig. Alsof ik dan te weinig controle heb. Het opgaande stuk heb ik geen probleem mee. Goede verlichting helpt uiteraard ook.

Het stamt waarschijnlijk ook van een aantal ervaringen met mijn veteraan motoren... Heb eens door de Alpen gereden in dichte mist door onverlichte tunnels die ook vol hingen met mist op een motor (1927) waarvan de accu overleden was. Dus zonder licht. Dat was echt haast letterlijk "een hand aan de vangrail" om erdoor te komen. En maar hopen dat je geen tegenliggers tegenkwam...

Of met de klassieke scooter (met z'n tweeën en volle bepakking voor twee weken Engeland) door de Westerschelde tunnel op volle snelheid en dan een enorme vrachtwagen op een paar meter achter je hebben zitten pushen zodat alles wat je in je spiegel zag een grote Mercedes ster was...

De Beneluxtunnel vind ik trouwens wel leuk vanwege het gedicht dat op de muur staat Smile
Antwoord }
Bedankt door:
(04-Oct-2018, 04:23 PM)ErikvanD schreef: De Beneluxtunnel vind ik trouwens wel leuk vanwege het gedicht dat op de muur staat Smile

Ik ken 'm al bijna uit mijn hoofd. Maar dan moet je wel vooral vanuit Pernis de tunnel infietsen. Anders wordt het te moeilijk...
Ik realiseer me nu dat ik me niet kan heugen het gedicht te hebben gelezen vanuit de kant van Schiedam fietsende, trouwens. Denk dat het gedicht dan gewoon niet opvalt?
Antwoord }
Bedankt door:
Die tunnels die je hier in de omgeving hebt past nauwelijks een zin op, laat staan een gedicht.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
Dan kan ik je van harte aanraden eens de oversteek te maken van Schiedam / Pernis, of Barendrecht / Heinenoord. Lekker met de fiets de roltrap op naar boven en beneden, en onder de grond een kilometer door een tunnel fietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
Vanmiddag (ca 16:30h) op de N344 (provinciale weg van Holten naar Deventer) net buiten Holten kwam ik een gele VM (Quest of Strada denk ik?) tegen die in de richting van Deventer fietste. Ik zag de VM te laat dus ik heb ook niet goed gezien wat voor type VM het was. Ik stak nog mijn hand op maar ik denk dat hij dat niet meer gezien heeft. Iemand van hier?
Antwoord }
Bedankt door:
Vandaag om 11:13 uur zag ik in de stalling bij het Biesbosch museumeiland een bordeauxrode ligfiets staan. Onderstuur, 26 inch wielen. Ik denk een Gaucho.
Antwoord }
Bedankt door:
Donderdag kwam een ligfietsende (fel groene fiets) dame mij tegemoet bij het station Breukelen
Antwoord }
Bedankt door:
Exclamation 
Kijk je even een paar dagen niet en dan zoiets:

(30-Sep-2018, 07:02 PM)ErikvanD schreef: Nou, als één van jullie toevallig een lange grijze baard heeft en vandaag om 17 uur in Rotterdam Kralingen aan het rijden was in een gele VM (Strada?), dan komt daar nu verandering in Smile

HIER! Dat was ik in mijn Mango, op weg terug van Alblasserdam, waar ik die dag de tweede van twee repetitiedagen van mijn koor had - en ik vond het al zo grappig dat juist een andere ligfietser een foto maakte... Big Grin  Sorry dat ik niet even gestopt ben - het was een lange dag en ik wilde op dat moment eigenlijk alleen nog naar huis. Een andere keer wel! thumb
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
Heden (zaterdag dus) 11.30 uur bij Monnickendam langs de E247 ter hoogte van het Texaco tankstation een blauwe VM met witte strepen. Hij reed noordwaarts, ik ging naar het zuiden....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
In een tocht van 128 kilometer vanuit Didam via Millingen, Kranenburg, Gennip, Bergen naar Weeze, terug via Bedburg-Hau en Emmerich. Onderweg bij Afferden een halve ligfiets gezien; een lig / zit-tandemcombinatie. De liggende dame voorop zwaaide enthousiast.
Antwoord }
Bedankt door:
Vanmorgen onderweg naar mijn werk tussen Nummer Een en Breskens een ligfietser tegen gekomen.
Geen idee welk merk of type, het was nog donker.
Antwoord }
Bedankt door:
Helemaal vergeten, ik werd 2 weken geleden ingehaald door een Ligger toen ik op mijn vorige Handbike naar Deventer reed. 's Ochtends, het begon al een beetje licht te worden.

Op de Wilpse Dijk kwam ons afgelopen zondag een Ligger tegen. Ik zat relaxt op mijn nieuwe Handbike een ijsje te eten. Uit automatisme groette ik heel enthousiast, maar uiteraard werd ik niet als ligfietser herkend.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
(17-Oct-2018, 06:44 AM)Wim -de roetsende schreef: Helemaal vergeten, ik werd 2 weken geleden ingehaald door een Ligger toen ik op mijn vorige Handbike naar Deventer reed. 's Ochtends, het begon al een beetje licht te worden.

Op de Wilpse Dijk kwam ons afgelopen zondag een Ligger tegen. Ik zat relaxt op mijn nieuwe Handbike een ijsje te eten. Uit automatisme groette ik heel enthousiast, maar uiteraard werd ik niet als ligfietser herkend.

Eigenlijk wel raar dat je niet herkend wordt als ligfietser. Je ligt toch ook gewoon op een handbike?
Antwoord }
Bedankt door:
ik kwam vanochtend rond kwart over negen - half tien in Enschede bij de kruising van de Haaksbergerstraat en de Usselerrondweg iemand op een witte ligfiets tegen. We hebben nog even gezwaaid naar elkaar.
Antwoord }
Bedankt door:
(17-Oct-2018, 08:05 PM)Roef Veerman schreef:
(17-Oct-2018, 06:44 AM)Wim -de roetsende schreef: Helemaal vergeten, ik werd 2 weken geleden ingehaald door een Ligger toen ik op mijn vorige Handbike naar Deventer reed. 's Ochtends, het begon al een beetje licht te worden.

Op de Wilpse Dijk kwam ons afgelopen zondag een Ligger tegen. Ik zat relaxt op mijn nieuwe Handbike een ijsje te eten. Uit automatisme groette ik heel enthousiast, maar uiteraard werd ik niet als ligfietser herkend.

Eigenlijk wel raar dat je niet herkend wordt als ligfietser. Je ligt toch ook gewoon op een handbike?

Ik heb nu een andere. Een kneesit, dat is geen ligfietshouding. 

Het komt meer in de buurt van een racefietshouding  Sad  

Ik begin zelfs last van mijn nek te krijgen  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
(17-Oct-2018, 11:06 PM)Wim -de roetsende schreef:
(17-Oct-2018, 08:05 PM)Roef Veerman schreef:
(17-Oct-2018, 06:44 AM)Wim -de roetsende schreef: Helemaal vergeten, ik werd 2 weken geleden ingehaald door een Ligger toen ik op mijn vorige Handbike naar Deventer reed. 's Ochtends, het begon al een beetje licht te worden.

Op de Wilpse Dijk kwam ons afgelopen zondag een Ligger tegen. Ik zat relaxt op mijn nieuwe Handbike een ijsje te eten. Uit automatisme groette ik heel enthousiast, maar uiteraard werd ik niet als ligfietser herkend.

Eigenlijk wel raar dat je niet herkend wordt als ligfietser. Je ligt toch ook gewoon op een handbike?

Ik heb nu een andere. Een kneesit, dat is geen ligfietshouding. 

Het komt meer in de buurt van een racefietshouding  Sad  

Ik begin zelfs last van mijn nek te krijgen  Wink


Goede training Wim ;-) Foto's van jou op die fiets?
Antwoord }
Bedankt door:
Ja, het was weer eens raak dit keer, na heel veel tochten geen ligfietser tegengekomen te zijn!

Een rondje vanuit Didam via Emmerich (kon helaas niet via Millingen, want de veerpont vaart niet wegens te laag water, dus dan maar via de grootste brug van Duitsland in Emmerich de rijn over), Bedburg-Hau, Gennip, Cuijk, Nijmegen en via de veerpont van Doornenburg weer naar huis. De veerboot bij Doornenburg vaarde gelukkig nog wel. Dat het water laag staat was nu wel erg duidelijk. De boot lag laag, dus ik hobbelde ook voorzichtig de boot op doordat de hoek tussen de op- / afrit en de boot wel redelijk groot was. Bij het aanmeren maakt de klep van de boot al veel lawaai toen het de kant raakte, en ik zag er zelfs rook vanaf komen door de wrijving van het metaal op het beton. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Het oprijden kostte een van de auto's ook bijna de voorbumper. Bij het afrijden van de veerboot zag ik dat de voorbumper aardig verbogen was. Maar misschien was dat al zo.

Maar qua tegengekomen ligfietsers; een driewieler op de Sint. Annastraat in Nijmegen. Een driewieler dus, en als mijn geheugen goed was, een versie met twee wielen aan de achterzijde. Hij reed mij voorbij bij een stoplicht, toen ik nog even aan het rommelen was met mijn fiets en nog stil stond, maar het licht al op groen was gesprongen. Tweehonderd meter later had ik 'm al ingehaald, en kon toen ook even hallo zeggen. Daarna meteen mijn eigen tempo doorgefietst.

De wind was gemeen vandaag, ook al waaide het nauwelijks. Ik leek het continu tegen te hebben. Het zou uit het zuidwesten komen (daar heb ik op gerekend met mijn geplande tocht), maar op het moment dat ik dacht het mee te hebben, leek het vooral uit het noord / noordwesten te komen. Gelukkig toch weer de door mij altijd gewenste 25 km/uur wederom gehaald. Dat is mij elke tocht dit jaar al gelukt.

De laatste dertig kilometer had ik het wel zwaar. Kan het zijn dat ik gewoon 'op' ben zo aan het eind van het fietsseizoen? Had dit vorige week en twee weken geleden ook al bij mijn tochten, op het eind. Ik zit nu op zo'n 7500 / 7600 kilometer in 57 tochten sinds begin maart. Zoveel kilometer en zoveel tochten heb ik nog niet gefietst in een jaar op de ligfiets (ik fiets er alleen lange toertochten mee). Ligt het aan mij, dat ik moe lijk te worden, of hebben jullie dat ook een beetje?
Antwoord }
Bedankt door:
Ik zit op ongeveer hetzelfde aantal km dit jaar en ik heb juist het idee dat ik steeds beter en makkelijker ga fietsen... Maar ik streef intussen niet meer naar die 25 km/u gemiddeld. Dat deed ik eerst wel. Op mijn woon-werk ritten haal ik dat meestal ruim maar op mijn recreatieve tochten rij ik zoals ik rij. De ene keer is dat 25+ gemiddeld en de andere keer maar rond de 20. Komt ook door het grote aantal fotostops dat ik onderweg maak en het is ook sterk afhankelijk van de fiets waar ik op rij. Op mijn single-speed en "gravel" fiets ben ik nog altijd een stuk sneller dan op de liggers. En zeker de trike is niet zo snel (maar wel zo relaxed!). Maar goed, het gaan om de lol en dat heb ik zeker!
Antwoord }
Bedankt door:
(20-Oct-2018, 07:40 PM)Lopopodium schreef: Gennip

Gennep is het trouwens... Was vergeten te vertellen over het treintje in Gennep:

[Afbeelding: 94_1640_Gennep.jpg]

Die zag ik daar ineens staan. Nog niet eerder gezien, hoewel ik op een meter of 100 afstand er wel eens een paar keer eerder langsgefietst ben. Vond het mooi zo'n oude trein eens rustig van dichtbij te kunnen bekijken. Hij staat op de plek waar tot de tweede wereldoorlog het spoor en treinstation van Gennep stond. Altijd leuk, dit soort dingen.

Vandaag een tocht van Didam via Doornenburg, Valburg, Nijmegen, Millingen en Emmerich, in 117 kilometer. Hoewel ik een handfietser niet direct zie als een ligfietser (anderen hier zullen daar een andere mening over hebben...), zal ik het uit goede wil toch even vermelden. Dit was wel een opvallende handfietser, vond ik. Bij de meesten liggen de benen (indien aanwezig) naar voren. Maar deze mijnheer zat op z'n knieën, de houding die je hebt als je op de grond de onkruid tussen je tegels aan het wurmen bent. De benen waren dus na achteren gericht. Had ik nog niet eerder gezien. Leek mij voor de rug niet zo fijn, maar dat zie ik wellicht verkeerd.

Op de terugweg tussen Nijmegen en Millingen heb ik op de dijk drie auto's moeten inhalen. Gek genoeg waren het alle drie Duitsers. Je zou denken dat die Duitsers wel weten wat doorrijden is. Of in ieder geval niet zachter dan mijn kruissnelheid van 28 km/uur (wat niet belachelijk hard is) op dat moment weten aan te houden op een dijk waar je makkelijk 60 zou kunnen.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik heb de laatste tijd ook geen medeliggers meer gezien, of het moet de Giant Revive gisteren in Appingedam zijn geweest. Die beschouw ik weer niet als ligfiets. Bovendien zat er ook niemand op. Hij stond geparkeerd aan de Wijkstraat bij de Nicolaikerk. De term medeliggers in de titel van het topic zal wel slaan op ligfietser en niet op de ligfiets (hoewel dat laatste ook niet helemaal is uitgesloten). De 94 1640 staat vermeld op spoorzoeker.net met een overzicht van al het statisch materieel  die gelukkig nog steeds on line is. Stoomlocomotieven zijn erg leuk vind ik, al heb ik een voorkeur voor rijdend materieel om dat die veel meer de volledige uitstraling van een stoomloc geven. Dat geldt sowieso voor al het mobiel erfgoed. Rijdend is mooier, al zijn er ook apologeten te vinden voor het statisch bewaren van materieel omdat dan de oorspronkelijke onderdelen dan bewaard blijven. 

Deze 94.1640 ziet er erg fraai uit. Meestal gaan ze nogal achteruit vanwege gebrek aan conserveringsonderhoud zoals deze  vuurloze stoomloc bij Hulshorst

Mijn snelheid varieert ook. Soms gaat het sneller dan weer langzamer. Ik wil probeer zo snel te fietsen als ik het prettig vind. Mijn kilometerteller zit mij daarbij wel eens dwars. Ik wvind mijn snelheid dan te laag. Op mijn Bowi had ik geen kilometerteller om deze reden.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik vond ook dat deze locomotief er nog prima uit zag. Het zal in de jaren wel eens een nieuwe laklaag gehad hebben.

Bij vliegveld Deelen staat een (oude?) straaljager langs de kant van de weg. Ook altijd weer geinig om te zien als ik er langs fiets. Als ik de cockpit zie krijg ik er wel altijd een claustrofobisch gevoel bij. Denk dat ik er niet eens in zou passen...

[Afbeelding: ?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9]
Antwoord }
Bedankt door:
[Afbeelding: 20181017_115804.jpg]

De Jacobite onder volle stoom op het Glenfinnan viaduct dat beroemd is van de Harry Potter films. Afgelopen week op de foto gezet in Schotland. Was niet op de fiets moet ik er eerlijk bij zeggen...
Antwoord }
Bedankt door:
Als ik op mijn onderstuur ligfiets zit en ik rol een of andere helling af, dan verbeeld ik mij  soms dat ik op (niet in) zo'n Starfighter zit. Mijn rugleuning is is die verticale staartvleugel (kielvlak is, zo ontdekte ik net, de officiële term) en mijn stuur is het paar vleugeltjes van de Starfighter. Geef toe: een paar wieltjes er onder en een krankstel met tandwiel en ketting erop en je fietst zo op weg.

Prachtig zo'n sneltreinstoomtrein. Net een filmpje over Meiningen bekeken. Prachtig blijft het
Antwoord }
Bedankt door:
Dan kennen jullie deze jongen ook wel in Stadtlohn.
Ik ben er 2 keer geweest, allebei de keren museum dicht.

Zoals je ziet was ik toen niet met de ligfiets.

[Afbeelding: SDC10887.jpg]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
(21-Oct-2018, 09:27 PM)Lopopodium schreef: . Als ik de cockpit zie krijg ik er wel altijd een claustrofobisch gevoel bij. Denk dat ik er niet eens in zou passen...

Eindelijk gevonden. Het gaat om een schaalmodel 1:2 Zie hier.
Vandaar dat je er niet in past.

Dat museum bij Stadt Lohn met statische locomotief kende ik niet. Bij Vroomshoop in de buurt is er ook de de MBS (Haaksbergen- Boekelo). Het zou mij leuk lijken om een fietstocht te plannen op een rijdag en een ritje te integreren in een fietstocht, zoals ik met de STAR geregeld doe.
Antwoord }
Bedankt door:
Die in Stadtlohn ken ik ook niet. Maar ik ben daar maar een keertje geweest. Net iets te ver voor een rit heen en weer. Misschien te combineren met een tocht vanuit Winterswijk, wanneer mijn fiets daar eens is voor reparatie / onderhoud.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 15 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM