19-Jan-2024, 01:52 PM
(19-Jan-2024, 01:01 PM)Raymond schreef: Ik vind het interessant dat je gaat zoeken naar andere manieren om aan te drijven, ik zal dit topic blijven volgen om meer te leren.
Ben je toevallig ook in de geschiedenis gedoken hoe we terecht zijn gekomen bij een crank die je met je voeren moet ronddraaien? Was dat een lange weg, waarbij vele opties zijn afgevallen, of dat een idee dat direct verassend goed werkte en daarom nooit meer in twijfel is getrokken?
...
Dat doen we nu gewoon nog steeds...
Het begon met het eerste filmpje uit dit draadje. Ik zag hoe je een circulaire rotatie kon veranderen in een elips. Dat in combinatie met de constatering dat ik bij het passen van de vm vaak problemen had met schoenmaat 45 en de bovenkant danwel de bodemplaat.
Het probleem met de Battle Mountain constructie is dat die mooi past in die fiets, maar kijk eens hoe lang die is. Die constructie past niet in een reguliere vm. Ook zag ik dat er een poging gedaan is om de snek op een roeifiets in duplo uit te voeren, zodat elke trapper onafhankelijk kon aandrijven. Dat lijkt me echt geweldig. Met twee voeten tegelijk als het nodig is (optrekken) en alterneren op snelheid. En een tussenvorm bergop. Maar daar las ik dat de slider nogal gevoelig was m.b.t. de krachten die er op uitgeoefend worden, en ik heb geen zin om er twee sneks in te gaan bouwen.
Ik kwam op het idee dat i.p.v. een slider die perfect lineair beweegt, je ook een schommelbeweging zou kunnen gebruiken. Dat heeft maar een vast bevestigingspunt dat eenvoudig sterk te maken is. Daarna met Fischer Techniek iets in elkaar geknutselt dat scheen te werken, waarna ik bedacht dat ik vast niet de eerste was die dit bedacht heeft en toen op zoek gegaan naar hoe dit heette. Dat bleek dus de Crank Rocker.
Ik heb wel naar meerdere alternatiefe aandrijvingen gekeken die al bestaan. En het feit dat we nog steeds de traditionele aandrijving hebben geeft voor mij aan dat het zeker niet een enorme verbetering zal zijn. Sterker nog ik denk dat wat we gebruiken nog steeds het meest efficient is. Maar het mooie is dat als de constructie er eenmaal is, ik nog altijd de pedalen ter hoogte van de cranks kan aanbrengen en dus de efficiënste aandrijving zal hebben. Hoe verder naar achter hoe minder efficiënt verwacht ik. Maar misschien is er een punt dat voor mij persoonlijk het prettigst is.
En je laatste opmerking is wel belangrijk: "Dat doen we nu gewoon nog steeds..." Niet zozeer uit luiheid of gebrek aan inzicht, maar gewoon omdat dit in het algemeen de beste manier is.
Samenvattend:
Ik doe dit omdat:
- Het een goedkope test is.
- Het past in mijn vm. (hoop/verwacht ik)
- Ik wil weten of dit mij beter bevalt dan de traditionele aandrijving.
Het past ook in mijn manier van ligfietsen. Ik koop een fabrieksmodel en dan begint het pas. Ik ga aanpassen totdat alles zo is afgewerkt dat het goed past bij mijn lichaam.