Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
banaantas maken voor hoge racer
#2
Mogelijk heb je al een idee wat je er in wilt stoppen. Het is in ieder geval wel even handig wat dingetjes te testen. Mogelijk met het stuk papier, dingen erop leggen. Of je niet er 1 aan elkaar van stukken papier of een rest stof.

Bijvoorbeeld of je handpompje erin past, je warme trui, jas, vest, wat je mee neemt, je tentje of slaapzak. De werkelijk tas wordt waarschijnlijk iets kleiner als het patroon. Houd bij je patroon ook rekening met ca 1 cm extra voor de stiknaad.

De inhoud berekenen is lengte keer breedte keer hoogte. Als je dat in centimeters doet, dan is 1000cm3 1 liter. Je kunt ook eerst de oppervlakte van een rechte driehoek nemen, die ongeveer zo groot is als jouw "ronde"' driehoek. En dan vermenigvuldigen met de dikte van de tas. Twee driehoeken omgekeerd op elkaar kunnen samen weer een rechthoek maken. Ik zou niet te moeilijk doen om heel precies te rekenen, maar een realistische schatting maken.

Uiteindelijk weet je ook niet precies de inhoud van wat er allemaal in die tassen moet. Mijn ervaring met camping spullen is dat het niet alleen om de liters inhoud gaat, maar ook om de afmetingen. Bijvoorbeeld omdat het tentje in twee richtingen zwemt in de tas, maar de stokken helaas net te lang zijn om de rits dicht te krijgen. Of de pannen die net te groot zijn etc. Ook een groot pak Muesli is een lastig ding om mee te nemen, past bijna nergens in.

Houd er rekening mee dat je lading gaat bewegen in de tas, en daarbij kan verschuiven, verplaatsen. Een losse telefoon vindt je geheid ergens helemaal onderin terug.

Ik gebruik soms een paar heel simpele grote zijvakken van de dump, voor een grote rugzak. Die kosten weinig en zijn ook van degelijk cordura. Over het zitje gebruik ik dan graag een stukje dun touw, scheerlijn, schoenveter, die richting. Die doe ik onder het dekje en dan voel je hem niet. Ik leg het knoopje er zo in dat ie strak over de stoel ligt. De onderkant van de tas heeft nergens steun aan en kan dan gaan zwabberen. Iets van een verbinding tussen beide tassen daar, kan daar tegen helpen. Ik stop vooral kleinere zware dingen in die tassen. (gereedschap, kookset, slaapmatje, haringen.) Houdt het gewicht mooi centraal.

Kijk ook even wat de onderkant van je tas bij de ketting in de buurt doet. Met wat gewicht gaat de boel soms doorhangen, minder fraai als de vorm van de tas. Dan kan de boel aanlopen op de ketting en dat gaat niet heel erg lang goed. Dan zit er een gat in de tas. Ik heb dat met een extra stangetje opgelost aan die kant.

Tips voor het naaien; dat doe je binnenste buiten, je moet de tas dus achteraf omkeren. Daarbij moet je dus heel goed nadenken wat links, rechts, boven, onder, binnen en buiten is. Omdat je andersom werkt. Verder moet je soms dingen in een onlogische volgorde doen omdat het later in het naaiproces niet meer kan. Bijvoorbeeld eerst het bandje voor die gesp erop naaien en dan de lapjes tot tas naaien. Het kan zijn dat je er anders niet meer bij komt met de naaimachine. Houd ook in de gaten dat de stof soms twee verschillende kanten heeft, die er net iets anders uit zien. Moeders was naailerares, maar ik kan er niet veel van.
Antwoord }


Berichten in dit topic
banaantas maken voor hoge racer - door Cor.M-racer - 27-Feb-2024, 11:13 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Jeroen S - 27-Feb-2024, 11:59 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Cor.M-racer - 29-Feb-2024, 10:51 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door 365cycle - 28-Feb-2024, 07:55 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Cor.M-racer - 01-Mar-2024, 11:08 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Raymond - 29-Feb-2024, 01:05 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door blokdoorn - 01-Mar-2024, 01:01 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Jeroen S - 03-Mar-2024, 01:37 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Cor.M-racer - 08-Mar-2024, 11:37 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Cor.M-racer - 14-Mar-2024, 09:16 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door ZoefZoef - 14-Mar-2024, 09:46 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Nieuw hier!
De Quest heb ik nu i...bucovaina — 06:06 PM
Alve's minivizier
Onder andere omd...Wim -de roetsende — 05:26 PM
Kilometer topic
Ik heb mijn huidige ...Willeke_IGKT — 05:04 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Same here (reactie o...voodoo — 04:44 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus e...Hardloper — 04:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Oei, burgerlijke ong...ZoefZoef — 04:17 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus een...365cycle — 03:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..een verkoper opeen...ZoefZoef — 03:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Bij 500 watt zonder ...Jeroen S — 03:40 PM
Alve's minivizier
Op de houten had ik ...Jeroen S — 03:35 PM
Welke motor in QV?
En misschien nog e...bucovaina — 02:40 PM
Welke motor in QV?
Zo'n bafang motor sl...Gideonaut — 02:36 PM
Alve's minivizier
Ik vroeg mij ook a...Hoekie — 02:35 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Ik wilde het niet pr...bucovaina — 02:35 PM
Welke motor in QV?
Ik vermoed dat het d...bucovaina — 02:31 PM
Alve's minivizier
Ik heb bergen van di...Gideonaut — 02:29 PM
Welke motor in QV?
Ik was niet helemaal...Hoekie — 02:26 PM