Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
banaantas maken voor hoge racer
#4
Ik heb ook een achtertas en zijtassen zelf gemaakt, ook met een zelfgemaakte houten bagagedrager.
[Afbeelding: IMG-20231021-133254-800x600.jpg]
[Afbeelding: IMG-20231022-114350-800x600.jpg]

Ik zou aanraden om een ontwerp voor de tas helemaal uit te werken in karton of papier, dus niet alleen een platte 2D vorm.
Er zijn lijmstiften voor papier/karton met een droogtijd van een paar minuten, dat werkt lekker vlot. Schildersplakband of nieten kan ook handig zijn voor verbindingen.

Zo te zien heb je een kartonnen doos genomen om de vorm uit te knippen. Zo was ik ook begonnen, maar ik ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dat niet zo lekker werkt om de vorm te ontwerpen, omdat karton van dozen meestal net wat te stijf is en zich vaak maar in een richting goed laat buigen. Ik vind etalagekarton het beste werken om vormen mee uit te werken, dat laat zich in alle richtingen even goed buigen en is toch net stijf genoeg. Vellen papier vind ik te slap om mee te werken.

Mijn zijtassen zijn een vrij primitief model, een soort plunjezakken met aan de achterkant een sluiting zoals bij van die droogzakken die in kano's gebruikt worden, en zoals bij ortlieb-tassen, dus omslaan en dan inklikken. Daardoor kan ik wel lekker proppen zonder me zorgen te maken of de rits nog dicht kan, of het misschien begeeft.
Ik heb ze niet aan elkaar gemaakt met banden die over de zitting hangen, zoals bij banaantassen. In plaats daarvan hang ik ze met spanbanden achter aan de bagagedrager en voor aan de zitting. In de aluminium zitting van mijn Challenge Hurricane zitten een hoop gaten waar spanbanden door heen gehaald kunnen worden, onder de mat door. Een voordeel van de ophanging met spanbanden die ik gebruik is volgens mij dat de tassen wat minder ver opzij hangen, en zodoende een minder sterke vergroting van mijn frontaal oppervlak geven.

Bij fietstassen is een plaat aan de binnenkant redelijk standaard, ik heb ook een plaat aan de buitenkant gemaakt voor een strakke vorm, met de hoop daarmee de luchtweerstand ietsje te verminderen. Ik heb vrij dunne kunststof platen gebruikt, ze gaan door de inhoud van de tas vanzelf bol staan en worden daardoor in de lengterichting toch redelijk stijf. De platen zitten tussen dubbele stof genaaid.

Je kunt de inhoud van het ontwerp van je tas natuurlijk berekenen, met de complexere vorm van jouw ontwerp zou ik daar nogal moeite mee hebben, en er enkel een ruwe slag naar kunnen slaan. Je kunt ook de inhoud van je kartonnen conceptversie meten door er dingen in te doen die zich goed in de vorm laten plooien. Ik heb hiervoor bijvoorbeeld nog een zak schuimvlokken liggen die ooit in een of ander pakket zaten. Als je dit vervolgens in een rechthoekige doos gooit dan kun je makkelijk meten hoeveel kubieke centimeter of liter het ongeveer is.

Proberen of onderdelen van je uitrusting in de tas passen, zoals Jeroen schrijft is ook zeker een goede tip, met name de grotere dingen met een min of meer vaste vorm zoals tent, mat, pan, brander.
Antwoord }


Berichten in dit topic
banaantas maken voor hoge racer - door Cor.M-racer - 27-Feb-2024, 11:13 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Jeroen S - 27-Feb-2024, 11:59 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Cor.M-racer - 29-Feb-2024, 10:51 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door 365cycle - 28-Feb-2024, 07:55 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Martin van Mourik - 28-Feb-2024, 11:53 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Cor.M-racer - 01-Mar-2024, 11:08 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Raymond - 29-Feb-2024, 01:05 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door blokdoorn - 01-Mar-2024, 01:01 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Jeroen S - 03-Mar-2024, 01:37 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Cor.M-racer - 08-Mar-2024, 11:37 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door Cor.M-racer - 14-Mar-2024, 09:16 PM
RE: banaantas maken voor hoge racer - door ZoefZoef - 14-Mar-2024, 09:46 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Kilometer topic
Ik heb mijn huidige ...Willeke_IGKT — 05:04 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Same here (reactie o...voodoo — 04:44 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus e...Hardloper — 04:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Oei, burgerlijke ong...ZoefZoef — 04:17 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus een...365cycle — 03:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..een verkoper opeen...ZoefZoef — 03:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Bij 500 watt zonder ...Jeroen S — 03:40 PM
Alve's minivizier
Op de houten had ik ...Jeroen S — 03:35 PM
Welke motor in QV?
En misschien nog e...bucovaina — 02:40 PM
Welke motor in QV?
Zo'n bafang motor sl...Gideonaut — 02:36 PM
Alve's minivizier
Ik vroeg mij ook a...Hoekie — 02:35 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Ik wilde het niet pr...bucovaina — 02:35 PM
Welke motor in QV?
Ik vermoed dat het d...bucovaina — 02:31 PM
Alve's minivizier
Ik heb bergen van di...Gideonaut — 02:29 PM
Welke motor in QV?
Ik was niet helemaal...Hoekie — 02:26 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
1 topic voor advies ...Bob Hagendijk — 02:16 PM
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, s...bucovaina — 02:04 PM