02-Mar-2024, 11:08 AM
Ik heb het jaren gedaan, met de tweewielligfiets. Eigenlijk altijd in de gewone kleren, maar ik loop gewoon in normale kleding, niet in pak. Sinds het kan, heb ik op het werk een volledig stel droge kleding liggen. Bijna nooit nodig, maar als je toch een keer nat wordt is het wel fijn. De afstand is over die jaren wel wat gewisseld. Meestal ongeveer 10-13 km. Het is best wel te doen. Bij dubbele cijfers onder nul wordt het echt wel afzien, doe ik 2 paar sokken aan, een fietsbroek onder de gewone broek. De jas is vaak wat dunner dan wat ik onder die omstandigheden buiten zou dragen, omdat je door het bewegen toch warm wordt. Ik heb vaak de hele winter door gefietst met een goede waterafstotende fleece jas. Niet echt waterdicht in een stortbui, maar daardoor wel wat beter wind doorlatend. Betere ventilatie is wel een pluspunt.
Ik heb ook een setje van die warme overschoenen omdat ik altijd met klikpedalen rijd en die goed ventilerende zomerschoenen in de winter toch wel koud kunnen worden. Bij 10 km wel te doen, bij 20 ofzo wordt het een ander verhaal omdat je dan veel langer buiten bent. Dat paar heb ik al minstens 20 jaar, omdat het zelden gebruikt wordt. Eigenlijk alleen bij extreme koude in de winter.
Het is vooral de regen en het geklooi met regenpak, en zo'n regenbroek die dan toch steeds weer lekt, of kapot gaat of beide wat de Velomobiel verleidelijk maakte. Daar is alleen de vraag welke muts of pet er vandaag opgaat, en welke shawl. En moet ik eraan denken dat er ook en jas op het werk moet zijn.
Kou is soms pittig, in de winter was het voor mij soms zoeken naar de snelheid waarbij je je nog wel genoeg inspant om warm te worden, maar de windchill niet te extreem is.
Ik heb ook een setje van die warme overschoenen omdat ik altijd met klikpedalen rijd en die goed ventilerende zomerschoenen in de winter toch wel koud kunnen worden. Bij 10 km wel te doen, bij 20 ofzo wordt het een ander verhaal omdat je dan veel langer buiten bent. Dat paar heb ik al minstens 20 jaar, omdat het zelden gebruikt wordt. Eigenlijk alleen bij extreme koude in de winter.
Het is vooral de regen en het geklooi met regenpak, en zo'n regenbroek die dan toch steeds weer lekt, of kapot gaat of beide wat de Velomobiel verleidelijk maakte. Daar is alleen de vraag welke muts of pet er vandaag opgaat, en welke shawl. En moet ik eraan denken dat er ook en jas op het werk moet zijn.
Kou is soms pittig, in de winter was het voor mij soms zoeken naar de snelheid waarbij je je nog wel genoeg inspant om warm te worden, maar de windchill niet te extreem is.