Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comfortabel rijden?
#35
(20-Mar-2024, 10:32 AM)Frutsel schreef:
(20-Mar-2024, 02:01 AM)Joop99 schreef: Begin eens met 4.3bar, als dat te zacht is ga je naar 4.4bar en zo verder. Echt met 0.1 bar verhogen of verlagen. De  sweetspot is maar iets van 0.2bar "breed". Achter zou nog minder kunnen zijn, maar een beetje harder kan daar geen kwaad. Het gaat om de voorbanden. Ik heb 35kg meer en zit op 4.6 tot 4.7.


Hoe krijg je de druk zo precies? Ik heb een analoge drukmeter op mijn fietspomp, en met het loskoppelen van de pomp ontsnapt er ook altijd wat. Ik kan hooguit op 'ergens tussen 5,8 en 6,2 bar' zeggen na oppompen.
Ik gebruik een Schwalbe Airmax Pro drukmeter, in bar geeft de meter de metingen in 2 cijfers achter de komma. Dat geeft de suggestie dat het heel precies is. Het is wel handig om de banden onderling exact gelijke druk te geven vooral voor kan dat  behoorlijk schelen met "zelf sturen" van de fiets, met een ongelijke druk wil de fiets dan of continue naar rechts of naar links. Mijn pomp heeft dus geen drukmeter en is een stom ding wat ze misschien op de fiets laten zitten, ik heb deze Giyo GF04 voetpomp. Ik heb binnenbanden met een auto ventiel. Pomp de banden op, je weet na verloop van tijd aan de weerstand van de pomp wel of je in de buurt van je waarde zit. Meestal meet ik vooraf en kan dan zien hoeveel ik moet bijpompen. Pomp iets teveel en ga meten met de luchtdrukmeter. Met je nagel kun je dan het ventiel indrukken om zo lucht te laten ontsnappen. Daarna meten en zo verder. Als je te enthousiast was moet je weer bijpompen. Soms lukt het mij ook niet, zal wel aan mij liggen, en dan rijd ik met 0,1 of 0,2 onbalans.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comfortabel rijden? - door Joop99 - 22-Mar-2024, 03:09 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
nieuwe questpiloot
bedankt voor alle le...charhof — 08:42 PM
nieuwe questpiloot
Welkom Charles! Alv...365cycle — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De lupine accu aange...365cycle — 08:01 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Als voorbeeldje ev...365cycle — 07:55 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Veel mbb fietsen heb...Merijn — 07:44 PM
Uit de media ligfiets nieuws
In aflevering 4 van ...De tovenaar — 06:34 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Mooie aflevering. ...Tom Fekkes — 06:19 PM
Alve's minivizier
Hoekie — 06:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag weer een paa...Gideonaut — 03:35 PM
wat ze zeggen
Gisteren met de CHR....Wim -de roetsende — 03:26 PM
nieuwe questpiloot
Mooie kleurcombi. ...Wim -de roetsende — 03:06 PM
nieuwe questpiloot
Welkom op het forum ...Hardloper — 03:04 PM
Kampeer spullen
De sportieve velonau...ZoefZoef — 02:32 PM
nieuwe questpiloot
Mooie kleurcombi. H...ZoefZoef — 02:24 PM
nieuwe questpiloot
Welkom Charles, hier...JanBurp — 02:10 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Nou, kom dan maar ni...Lopopodium — 01:49 PM
Kampeer spullen
Inderdaad. Biba + bu...Hoekie — 01:36 PM