Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in...
#11
Ik woon sinds 2015 in zuidwest Engeland en ik heb eerder in het noordoosten van Schotland gewoond, en ook toen ik (nog) niet in het VK woonde heb ik er veel gefietst. Het is een prachtig fietsland, maar de wegen zijn over het algemeen van zeer matige kwaliteit, zowel qua ontwerp/ inrichting als qua staat van onderhoud. Houd er ook rekening mee dat de meeste automobilisten in het VK zelf minimale/ geen fietservaring hebben, wat ertoe leidt dat velen fietsers vooral als obstakels zien waar je niet veel begrip voor hoeft op te brengen. Er is in de rechtse pers een stevige anti-fietslobby waar je als fietser dagelijks de uitwerking van merkt. Soms laat ik me verleiden om me ook te verlagen tot het niveau van The Sun, maar ik scheld meestal wel in het Nederlands. De boodschap komt dan geloof ik prima over, maar de verwarring lijkt vaak enigszins de-escalerend te werken (wellicht heeft Fietsbennie wat aan deze tip). Het kan sowieso geen kwaad wat standaardreacties in te studeren voor de verwijten die je krijgt als je (zoals ik meestal) geen helm en geen high viz draagt.

Wat niet helpt is dat er in Groot-Brittannië een wegenverkeerswet is en daarnaast de Highway Code met 'verkeersregels', waarvan sommige wel in de wet vastgelegd zijn en andere niet. Hou er ook rekening mee dat in Noord-Ierland (fantastisch fietsland!) andere verkeersregels gelden (ik heb eigenlijk geen idee of ze daar een eigen Highway Code hebben). Ik woon ook in Dublin; het verkeer in Ierland (inclusief het noorden) is een stuk vriendelijker. Veel Ieren zijn geen al te beste chauffeurs, maar je hebt meer last van onhandigheid dan van haat van automobilisten. Ligfietsen doe ik in het VK alleen op de baan, in Ierland heb ik geen ligfiets.

(17-Mar-2024, 03:00 PM)Willeke_IGKT schreef: Bij het inhalen geven automobilisten je meestal veel ruimte maar vanwege de grotere benodigde ruimte worden automobilisten vaak ongeduldiger en nemen teveel risico.
De meeste fietsers rijden hier zo strak mogelijk links, wat mij betreft is dat levensgevaarlijk, want als auto's in kunnen halen zonder hun rijbaan te verlaten, doen ze dat, waardoor ze rakelings langs je heen gaan, zelfs als er genoeg ruimte is. Ik fiets altijd op ongeveer 1/3 van de rijbaan, zo worden auto's gedwongen uit te wijken en als ze dat toch moeten doen krijg je vaak wel de ruimte die de Highway Code voorschrijft. De andere reden om defensief te fietsen is dat de meeste automobilisten gerust inhalen voor een bocht die ze niet kunnen overzien. Als er dan een tegenligger aankomt schieten ze ineens naar links en dan is het wel prettig om niet meteen geplet te worden tussen een auto en bijvoorbeeld zo'n fraai drooggestapeld muurtje (vrij letterlijk 'between a rock and a hard place').

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Groot Brittannië: Tips voor fietsen in... - door melle z - 17-Mar-2024, 10:08 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Welke motor in QV?
Dat is een lastige, ...Hoekie — 01:39 PM
Nieuw hier!
Alleen waarom nog ...Wim -de roetsende — 01:31 PM
Alve's minivizier
Geen commentaar. I...Wim -de roetsende — 01:29 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Waarom is dit gespli...Wim -de roetsende — 01:28 PM
Welke motor in QV?
En misschien nog een...Willeke_IGKT — 01:21 PM
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, sta...Hoekie — 01:13 PM
Welke motor in QV?
Dubbel post. Dit top...Hoekie — 12:54 PM
Alve's minivizier
Door een zacht plast...Hoekie — 12:48 PM
Alve's minivizier
Ik vind het er inter...Willeke_IGKT — 12:29 PM
Nieuw hier!
Alleen waarom nog me...Hoekie — 12:27 PM
Alve's minivizier
Geen commentaar. Ied...Hoekie — 12:04 PM
Welke motor in QV?
ik heb een bafang 35...Veloquest — 11:58 AM
Welke motor in QV?
Volgens mij is dit e...Hardloper — 11:36 AM
Welke motor in QV?
Mijn advies aan topi...Hardloper — 11:35 AM
Welke motor in QV?
Ik zou graag een mot...bucovaina — 11:29 AM
Welke motor in QV?
Misschien moet ik id...bucovaina — 11:21 AM
nieuwe questpiloot
Als er wat meer vm-k...Wim -de roetsende — 10:24 AM