Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fiets infrastructuur: Nederland heeft de naam, niet altijd de juiste uitvoering
#1
Nederland heeft in het buitenland het imago van een land met een (bijna) perfecte fiets infrastructuur. Veel social-media "vrienden" van me willen graag eens naar Nederland komen fietsen in verband met de vele kilometers "hemels glad asfalt". Helaas is de realiteit toch regelmatig net even iets anders.

Hier in Zeeuws Vlaanderen worden momenteel weer heel wat vierkante meters asfalt neergelegd. Voornamelijk voor de automobilisten natuurijk. 

Zo wordt in de N258 ter hoogte van Absdale een extra rotonde gelegd waarvan eigenlijk niemand echt weet wat het nut is. Komt er een extra landbouwweg naast te liggen en om de gemoederen te sussen 2 km nieuw fietspad (weliswaar asfalt) dat niet op andere fietspaden aansluit. Fietsers komen van de landbouwweg op het fietspad en moeten na 2 km terug op de landbouwweg rijden.

Ook langs de N258 (Tussen derde verkorting en drieschouwen bij Axel) is enkele jaren geleden een stuk fietspad vernieuwd. Het asfalt is vervangen door beton met een fijn ribbeltjes profiel. Wie daar onderuit gaat ondervind een rasp effect op zijn of haar huid. Ik heb hier al een paar pijnlijke voorbeelden van gezien en dit stuk fietspad wordt dan ook door veel fietsers gemeden. De meesten rijden over de ventweg die ernaast ligt, ondankt dat het om een verplicht fietspad gaat.
Reactie van locale en provinciale overheid: Dat beton is een stukje perfecte verharding voor fietspaden!
Wat ze bedoelen is goedkope verharding!


Meest recentelijk wordt de N62 (tractaagweg) van Terneuzen naar Zelzate onderhanden genomen. Van 2 baans naar 4 baans. En hebben we een nieuw stukje fietspad bij gekregen bij Westdorpe. Verhard met stoeptegels! Wel asfalt voor een 4 baans autoweg in ZeeVla (!) maar extra asfalt voor fietsers kan er niet van af.

Een wat ouder voorbeeld: 
Langs de Emmabaan tussen Koewacht en Drie Hoefijzers ligt ook nog een fietspad traject verhard met stoeptegels. Voor het grootste gedeelte slechts 3 a 4 tegels breed en veel tegels liggen los. Het is een weg die veel gebruikt wordt door toerfietsers, scholieren en ouderen organisaties om te gaan fietsen, maar gemeente vind het niet noodzakelijk om het fietspad breder te maken (de ruimte is er) en te asfalteren.

Kortom, hier in Oost-Zeeuws Vlaanderen hebben we best wel mooie fietspaden en -trajecten. Maar op veel locaties schort er nog wel het een en ander aan. En veel buitenlandse fiets-toeristen (belgen even niet meegerekend) verbazen zich hier vaak over de vele stukken slecht of ontbrekend fietspad terwijl ze een compleet ander beeld hadden van fietsen in Nederland.

Hoe is het met de fiets infrastructuur in jullie regio's gesteld en de instelling van de overheid naar fietsers / fietsen toe?

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Dag Frank,
Ik kan natuurlijk een klaagzang ophouden over de lokale situatie hier in Gelderland:
Het eerste couplet:
Veel olifanten-paadjes,
De stukken weg alleen voor fietsers zijn afgezet met klappalen, die meestal plat liggen omdat de gemeentes ze nauwelijks beheerd. Er rijden vaak auto's en omdat het een dijk is rijden er ook motoren.
De gemiddelde snelheid op de 30 km wegen is het rond de 50.
Veel opgevoerde scooters, die ook hier herrie maken, ziekmakende uitlaatgassen verspreiden en soms onbeschoft rijden.

Refrein:
Ik denk in Zeeuws Vlaanderen niet anders.

Recent is er veel internationale aandacht geweest voor het pronkstuk van onze fietsinfra: De fietssnelweg Nijmegen-Arnhem.
Als je het begin van deze snelweg in Nijmegen gevonden hebt, fietst het wel gelijk prettig door. (Al is de hoek voor het begin is wel erg scherp. Bij Lent is het even zoeken, maar het geslinger tussen de auto-infra is te doen. Het vreselijkst is echter de oversteek bij Bemmel: Erg haakse bochten, geen voorrang, betonblokken voor en na de oversteek. Met mijn velomobiel is het fietspad niet te doen; ik mag gelukkig over de weg. Voor Arnhem heeft autoverkeer nog een paar keer voorrang, maar er is gelukkig ruim fietsparkeergelegenheid in de bewaakte NS fietsenstalling.
Terug uit Arnhem is het begin lastig te vinden; deze fietsroute staat niet of slecht aangegeven. De eerste keren heb ik goed moeten zoeken en ben een paar keer verkeerd gereden. Het schijnt dat dit beleids-technisch lastig is.

De stukken in het weiland zijn wel goed: Breed, glad asfalt en bijna alle bochten zijn op volle snelheid te nemen.

Tot zover mijn schets van ons internationale pronkstuk voor fiets-infrastructuur.
Als mensen van buiten Nederland zo hoog opgeven van onze fietsinfra, dan moet het daar heel slecht zijn en onze reclame moet goed werken. Algemeen denk ik dat fietsinfra er is omdat het moet, niet omdat het bij fietsers moet passen.

Refrein :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(15-Oct-2017, 09:47 AM)Niels van der Wal schreef: [...]
Als mensen van buiten Nederland zo hoog opgeven van onze fietsinfra, dan moet het daar heel slecht zijn en onze reclame moet goed werken. Algemeen denk ik dat fietsinfra er is omdat het moet, niet omdat het bij fietsers moet passen.

Dat is b.v. voor Duitsland zeker van toepassing - wat ik in steden als Bonn of Hamburg gezien heb (gelukkig altijd als voetganger of vanuit de auto) zijn nachtmerries, maar geen fietspaden. Smal, vaak gemeenschappelijk met voetgangers, volgeplempt met afvalbakken, palen en andere mooie obstakels en dergelijken meer... Buiten de steden heb ik in Nedersaksen (ben de afgelopen jaren een paar keer vanaf Nieuweschans of Emmen naar Oldenburg gereden) ook niet veel goeds gezien - erg geliefd zijn enkelzijdige tweerichtingsfietspaden ter breedte van wat hier net voor een enkel fietspad doorgaat. Die heb ik dus ook best vaak genegeerd omdat het met tegenliggers gewoon niet veilig te doen was (met VM of aanhanger was er geen denken aan geweest...).
Enig voordel wat er in Duitsland tot nu toe was is de wetgeving - om een fietspad verplicht te maken moet er aangetoond zijn dat op de rijbaan "bijzondere gevaren" zijn. Dat wordt weliswaar door de meeste gemeentes genegeerd, maar om die reden is inmiddels ook menig bord "verplicht fietspad" voor de rechter gesneuveld...  Big Grin
Maar goed, op deze basis snap ik wel waarom veel Duitsers zo'n hoge mening van de fietspaden hier hebben, ook al is "beter" nog lang niet hetzelfde als "goed"...

Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#4
In Duitsland (althans de grensregio van Roermond tot en met Winterswijk) is het niet zo slecht gesteld met de fietspaden. Tenminste, als je je buiten de bebouwde kom begeeft. Binnen de bebouwde kom acht ik Duitsland een matig fietsland, zeker met Nederlandse ogen. Het is voor mij onduidelijk wanneer ik op de weg moet / mag fietsen, en wanneer ik op het met voetgangers gedeelde pad op moet. En dan kan je ook nog rekenen op fietsen die je aan de verkeerde kant van de weg tegemoet komen. Om het irritante af te maken, moet je als fietser bij elke zijweg of oprit van een huis over een drempeltje of verlaging heen. Die zijn niet vaak netjes gelijk gemaakt met het fietspad, waardoor je dus bij elke weg of oprit tweemaal een klap maakt met je voorwiel op een dwarsliggende rand.

Buiten de bebouwde kom zijn de landwegen prima te fietsen en de grote doorgaande wegen hebben over het algemeen een aardig goed fietspad. Helaas wordt je wel af en toe van links naar rechts gestuurd, als het fietspad aan de andere zijde van de doorgaande weg verder gaat. Maar daar heeft men in Nederland helaas ook een handje van. Tja, waarom zou je schoolkinderen niet onnodig drukke wegen laten oversteken...

Maar Duitsland is nog altijd beter dan België... Daar ben ik nu tweemaal geweest (regio Brugge en regio Antwerpen), maar daar word ik niet echt blij van. Zowel binnen alsook buiten de bebouwde kom is het gewoon slecht te noemen.

Persoonlijk zou ik nooit een fietsvakantie verder dan deze drie landen aandurven. De wegen lijken me hier en daar al niet goed, maar vooral de automobilisten en hun rekening houden met fietsen wantrouw ik in het buitenland.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Uit de verhalen die ik lees van fietsers maak ik juist op dat automobilisten in het buitenland veel beter rekening houden met fietsers.

Ik heb verhalen gelezen over vrachtwagenchauffeurs die kilometers achter een fiets bleven 'hangen', omdat ze niet veilig konden inhalen.

Er wordt ook ingehaald met meer tussenruimte.

Mijn fietservaring in het buitenland is beperkt tot Duitsland en daar kan ik ook alleen maar positieve verhalen over vertellen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Afgelopen vakantie voor het eerst gefietst in het buitenland: in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland. Op de gewone fiets (randonneur met dunne bandjes) weliswaar.

In Frankrijk werd ik blij verrast! Veel meer (wel vrij smalle) fietspaden en -stroken in de steden dan dat ik me herinnerde en mooie, veilige fietsroutes buiten de stad. Ik heb daar met name langs de Doubs en in de omgeving van Besançon gefietst. Opvallend vond ik dat het (brede) fietspad langs de Doubs een maximum snelheid had van 20 km/u, waarschijnlijk omdat het een gecombineerd fiets/voetpad was. Maar het was breed en goed geasfalteerd en de verschillende verkeersdeelnemers hadden geen last van elkaar. Op wegen waar auto's en fietsers de weg deelden stonden ook speciale borden die daarvoor waarschuwden. Het kan zijn dat deze route zo goed was verzorgd omdat deze onderdeel uitmaakt van de EuroVelo 6 maar ik was in ieder geval tevreden!

Daarna in Zwitserland heb ik maar één langs tocht gemaakt en dat was in het Rhonedal. Deze viel me nogal tegen en was in de omgeving van Sion. Hier heb ik nagenoeg geen fietspaden gezien buiten het pad langs de Rhone (onderdeel van de Rhone route). Dit pad was af en toe nogal slecht (veel gravel en ongelijk). Op de terugweg ben ik dwars door Sion gereden en dat was best gevaarlijk, met name de toegangswegen naar de stad.

In Duitsland heb ik het nodige langs de Moesel gefietst en ook meer in de heuvels eromheen. Het pad langs de Moesel was prima maar in de "binnenlanden" waren geen fietspaden te bekennen. Overigens heb ik die daar ook niet echt gemist, genoeg mooie kleine weggetjes en de automobilisten houden inderdaad goed rekening met je.

Wat me wel opviel, zowel in Zwitserland als in Duitsland dat de paden die ze daar als "fietspad" bestempelen, dat predikaat in mijn ogen niet altijd verdienen. Vaak alleen bedekt met losse gravel/grind, soms behoorlijk steil en niet echt geschikt voor dunne bandjes. Meer voor mountainbikes... Daarom kwam ik toch een aantal keer op hoofdwegen terecht die ik liever wilde mijden. 
Ook in Nederland kom ik met regelmaat dat soort "fiets"paden tegen... Van het voorjaar nog een pad rondom "het middelpunt van Nederland" op de Veluwe, met knooppuntbordjes bewegwijzerd. Dit pad verdiende naar mijn idee nog niet eens de aanduiding "ruiterpad", zo slecht en mul. Heb toen zelfs enkele stukken moeten lopen omdat ik er niet doorheen "geploegd" kwam!

Maar al met al denk ik dat wij het in NL over het algemeen echt wel getroffen hebben met de fietsinfrastructuur.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(16-Oct-2017, 08:40 AM)ErikvanD schreef: Ook in Nederland kom ik met regelmaat dat soort "fiets"paden tegen... Van het voorjaar nog een pad rondom "het middelpunt van Nederland" op de Veluwe, met knooppuntbordjes bewegwijzerd. Dit pad verdiende naar mijn idee nog niet eens de aanduiding "ruiterpad", zo slecht en mul. Heb toen zelfs enkele stukken moeten lopen omdat ik er niet doorheen "geploegd" kwam!

Ja, daar ben ik ook al wel eens in verzeild geraakt. Dit zijn - denk ik - speciale fietsroutes voor mountainbikes. Die wordt op mijn GPS met dezelfde kleur aangegeven als de 'gewone' fietsroutes. Maar ik zie het aan de kronkeling van de paden of het een 'gewone' fietspad is of zo'n afschuwelijk pad met een laag zand en overal boomwortels. in de Veluwe kom ik alleen nog maar op de fietspaden die op de kaart veelal recht lijken te lopen.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
In Appingedam, Delfzijl en Bedum worden fietsers op rotondes consequent in de bebouwde kom buiten de voorrang gehouden. Bij Zijldijk is een nieuw fietspad aangelegd langs de weg naar Uithuizen. Bij Zijldijk loopt het fietspad onder het viaduct van de N46 door. Bij de op- en afritten maakt het fietspad een wijde bocht van de begeleidende weg af en krijgt de afrit voorrang. Dat gebeurt dus voor en na het viaduct. Ik was zo geërgerd dat ik mijn fietsroutes zo gewijzigd heb dat ik daar niet meer langs hoef. Delfzijl heeft een dodelijk fietspaalje opgesteld midden op een smal fietspad in een bocht naar een sluis naast de kast van de slagboom. Die kast dwingt je bijna het paaltje vol te raken. Ik heb net een melding gedaan op het meldpunt van de fietsersbond.

Bij Noordlaren op de Hondsrug en het dal van de Drentsche Aa verbaas ik mij over de slechte staat van fietspaden. Het zijn smalle fietspaadjes naast zandwegen en het schijnen ooit schelpenpaadjes te zijn geweest (bijvoorbeeld de Beslotenveense Weg). Het lijkt erg lang geleden te zijn geweest dat er een nieuwe lading schelpen overheen is gegaan. De kruisingen met  zandwegen zijn erg rul. Toen ik deze zomer achter een groepje wat oudere  elektrisch fietsers aanreed (inhalen is daar geen optie) verbaasden die zich ook over de slechte toestand van de fietspaden aldaar. De LF 14 saksenroute loopt daar ook. en loopt daar zelfs over een rulle zandweg (bij de Pollse laan). Dan zijn de fietspaden op het Hogeland beter. Wat ook bij mij irritatie oproept zijn de plekken waar het fietspad van links naar rechts (of vice versa) van de rijbaan gaat. Ik denk eerlijk gezegd dat deze oversteken het veiligheidsvoordeel voor de fietsers te niet doen en dat de fietspaden er dan alleen nog maar toe dienen om de automobilist vrij baan te geven. Ik ken een oversteek in de Tolweg ten zuiden van Appingedam waar men het had kunnen omdraaien: Fietspad recht door en het autoverkeer kruist met twee haakse bochten het fietspad. Helaas maakt nu het fietspad de haakse bocht en dienen de fietsers aan het autoverkeer ruim baan te geven.

Ik dacht dat overal buiten Groningen fietsers buiten de voorrang vand e rotondes werden gehouden. Zaterdag had ik in Veendam een rotonde waar fietsers wel voorrang hebben. Hoera!
Antwoord }
Bedankt door:
#9
In principe hebben fietsers toch altijd voorrang op rotondes? Ik ken hier in de buurt (Brabant) maar weinig plaatsen waar dan niet zo is...
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Mijn ervaring met de fiets-infrastructuur is ook vrij wisselend er zijn wel mooie stukken, maar ook genoeg nog te doen.
Maar een bijzonder voorbeeld van flinke verschillen in het traject vind ik de F35. Die loopt vanuit Enschede naar Hengelo en dan splitst daar ergens het traject met een stuk richting Almelo en een stuk richting het westen (maar heb dat deel nog niet goed bekeken). Het is een traject wat nog steeds in ontwikkeling is... maar dat is het al enkele jaren... Als je ergens een begin punt van het traject hebt gevonden is het mooi rood asfalt en kan je lekker door. Maar vlakbij het twente-stadion moet je onder het spoor door met een paar vrij scherpe bochten en potentieel gladde tegels wat ook gedeeld wordt met veel voetgangers daar, dus ff heel goed opletten!, maar daarna kan je weer verder en is kwaliteit goed, maar in Hengelo houdt het traject zomaar op en moet je zien hoe je aan de andere kant van de stad komt om weer verder gaan op de F35. En de route door de stad is best een puzzel over ook wisselende kwaliteit fietspaden... En als nou stond aangegeven hoe verder naar de F35, nou niet dus...
Maar je kan het project volgen via http://www.fietssnelwegf35.nl/

Verder ben ik zelf wel een liefhebber van een knoop-punten route, omdat je vaak langs leuke paadjes komt, maar ook daar kans op smalle paadjes of soms ook stukken die ik als onderstuur fietser minder leuk vind doordat mijn handen soms door te hoog gras (of distels!, of brandnetels!) kunnen gaan.

Wat betreft mijn ervaring in Duitsland is dat het buitengebied inderdaad twee-richting fietspaden kent ter breedte van onze 'gewone' fietspaden. In de steden moet je inderdaad vaker de stoep op en die deel je dan samen met voetgangers en ga ik vaker op de voetganger kant omdat daar de opritten minder diep zijn, zoals iemand eerder zei, opritten vormen kuilen in het fietspad en kan je rare klappers maken als je te snel wil gaan...
Maar in de buitengebieden letten de meeste automobilisten goed op en houden ze goed rekening met je als fietser.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ja, Gelderland maakt zich er al snel vanaf met de mededeling "Dit is geen fietssnelweg".

Te denken valt aan;
De idiote bochten in het fietspad langs de N315 ten zuiden van Ruurlo
De uitritten (!!!) die voorrang hebben op het fiets langs de N315 tussen Zelhem en Doetinchem
Het ontbreken van kant-belijning, terwijl Noord-Brabant dit versneld aanlegt.
Stiekem even een van de twee éénrichting-paden opheffen en het andere niet verbreden.
Nieuwe rotonde bij Neede; van 0 bochten naar ~7 scherpe bochten voor fietsers.

Die F35 in Twente; tja... je hebt er niet bijster veel aan, want bij elke spoorwegovergang zit je buiten de voorrang... maar heb je ook geen uitzicht op wat er eventueel aan komt. In Hengelo ontbreekt inderdaad elke vorm van bewegwijzering. Als je dichter bij woonwijken komt, stikt die F35 tevens van de honden en de kinderwagens, waardoor je beter over een parallel lopende weg op een industrieterrein kunt rijden. 's winters wordt die F35 overigens op dezelfde breedte schoongemaakt als normale fietspaden.

Kwaliteit en oppervlak van fietspaden verschillen ook enorm per gemeente. Enschede is gewoon goed bezig bijvoorbeeld. Maar Doetinchem maakt het bij elke project slechter voor de fietsers (verbodsbordjes, paaltjes, getegelde paden langs hoofdroutes), foute afstelling detectielussen. Of ze doen gewoon helemaal niks (hallo, gemeente Berkelland!).

Hengelo (OV) heeft laatst wel weer zo'n zogenaamd pronkstuk aangelegd, maar het fatsoenlijk walsen van het fietspad was kennelijk geen geld voor ofzo... het is gewoon niet vlak. Hengelo heeft daar het fietspad tussen de stoep en de parkeervakken. Enschede heeft dat laatst juist omgedraaid; je fietst op dezelfde plak asfalt als de auto's, met daarnaast parkeervakken en dan pas de stoep. Persoonlijk heb ik dat liever. Het asfalt op het Enschedese stuk is ook veel mooier glad en je hebt geen last van voetgangers op het fietspad. Enschede handelt ook gewoon op goede suggesties van burgers, Hengelo negeert gewoon alles.

Duitsland is een genot. Vaak moet je daar op iets gaan rijden wat wij een stoep noemen, maar ook als je dat niet doet, wordt je nog steeds uitermate netjes behandeld door automobilisten, met uitzondering van degenen met gele plaat (Nederlanders). De polizei daar maakt er geen enkel probleem van. Ook de 100 km/h wegen zonder apart fietspad vind ik daar goed te doen.

Dat gezegd hebbende; de vraagstelling van de Fietsersbond voor de nominatie van Fietsstad is ook wat vreemd; zo wordt er ook gevraagd of de fietspaden in jouw gemeente goed verlicht zijn. Tja; en dan!? Ik wil persoonlijk helemaal geen verlichte paden. Dus als ik toevallig ergens woon waar dat prima is (geen verlichting), en je vult dat ook netjes in, dan straf je je eigen gemeente...

Want steeds meer fietspadverlichting wordt met LED uitgevoerd; veelal zijn die palen te laag en stralen ze te breed, waardoor je continue in dat felle licht zit te kijken. Wie verzint die rommel toch...

Maar elders in Nederland hoeft het overigens niet beter te zijn. Dé reden voor mij om ook mijn vouwfiets van een Cyo Premium te voorzien was toch wel dat "fietspad" langs de Beneluxbaan in Amstelveen. Losse tegels overal... soms zelfs moedwillig gesaboteerd, waar er een tegel was opgeraapt en 30 cm verder weer was neergelegd. Je zou zeggen dat de gemeente die losliggende bende oplost, maar de gemeente aldaar heeft gekozen voor een gros gele borden met "slecht wegdek". Tip; blijf (al dan niet spook-) aan de westkant rijden; daar is het beter dan aan de oostkant.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Hahaha, ben ik een van die weinige fietsers die dan wel tevreden is met zijn regio? Uiteraard kan het altijd beter, maar perfect bestaat volgens mij niet. En zover ik weet kan ik overal komen zonder al te veel moeilijkheden. Voor mij is het wel een sport om de route te vinden met de minste weerstand. Dus zo min mogelijk hoogte verschil en zo min mogelijk punten waar ik eventueel zou moeten stoppen of veel kans heb op wachten op ander verkeer en de ondergrond moet redelijk genoeg zijn om 25 km/h te kunnen blijven rijden (wanneer vlak). Uiteraard maak ik hierbij gebruik van mijn recht om niet op het fietspad te moeten rijden, waar dat zorgt voor een betere doorstroming. Ook denk ik dat de meeste mensen uit het buitenland het met minder moeten doen dan wij. Ook al zijn de oplossingen hier niet altijd even goed, het kan zeker nog een heel stuk slechter.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Over het algemeen ben ik ook wel tevreden alhoewel er altijd situaties zijn waar het beter kan. Bijv. in mijn woonplaats Rijssen. Deze plaats kent geen stoplichten maar wel veel rotondes. De aansluiting van fietspaden op die rotondes of het het afslaan ervan zijn vaak heel scherp en met mijn trike is de bocht die ik moet maken krap en moet ik soms een stukje terug en weer opnieuw bijdraaien om de bocht te maken. Ook met gewone fietsen is het oppassen. En dit terwijl de aansluitingen voor automobilisten perfect zijn. Ik heb soms het gevoel dat de aansluitingen voor de fietspaden een sluitpost zijn op de begroting en het niet teveel mag kosten c.q. er niet veel over nagedacht is.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik erger me er vooral aan als er extra kosten gemaakt worden voor iets wat voor de fietsers alleen maar naar is. Zoals totaal overbodige tunnels met aan elke kant een achtbaan omdat er eigenlijk helemaal geen ruimte is. Zegt de gemeenteambtenaar; "niet-gelijkvloerse kruising is altijd veiliger". Nou... niet dus; het ding was nog geen week open en de eerste zwaargewonde was al gevallen. +het is nu dé deal-plek geworden, want alhoewel het politiebureau er vlak bij zit... kun je nooit die tunnel inkijken voordat je afgedaalt bent...

Nu ook weer met dat strooien; bij al die onnodig scherpe bochten rijden ze de berm kapot met de strooiwagens.... ligt er even een 10cm greppel direct naast het asfalt.

In Hengelo (OV) is dat niet alleen bij scherpe bochten, maar ook bij paaltjes; want daar plaatsen ze geen paaltjes... maar een breed heuveltje en daarop een paaltje...

Er is overigens nu wel een paaltje met huid en haar verdwenen (niet Hengelo) nadat ik er meerdere keren over geklaagd heb. Uit de 'baseplate' van het ding staken gewoon vier draadeindes een paar cm omhoog! Ik had sterk de neiging dat ding zelf weg te slopen, maar nu is het professioneel gedaan. Dus het kan wel..

Zal me bij dit paaltje ook niet verbazen als de politie ook voor verwijdering geageerd heeft. In dat sociaal onveilige stuk achter het paaltje zat namelijk ook zo'n drugspand, maar met de Touran konden ze er niet komen...
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Fantastisch hoor... een stoplicht is door de (niet nader te noemen) gemeente geupgrade met zo'n cirkel aftellende witte ledjes...
Schijnbaar kun je niet te veel aansluiten... want de detectielus werkt nu niet meer...
Als je op het knopje drukt wordt het wel meteen groen. Ja... doei doei.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Allemachtig wat een geklaag zeg!
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(04-May-2018, 10:44 AM)Jurrien schreef: Allemachtig wat een geklaag zeg!

En dat moet kunnen. Er zijn nog veel plekken in Nederland waar het één en ander schort aan de voorzieningen voor fietsers. En vaak krijgt dat geen of niet voldoende aandacht van regionale politiek.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Gewoon in de NO Polder komen fietsen heerlijk over de dijk door de bossen enzovoort.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(04-May-2018, 10:44 AM)Jurrien schreef: Allemachtig wat een geklaag zeg!

Logisch toch als de plaatselijke gemeente het bij elke aanpassing slechter maakt voor de fietsers? En ik fiets op die plek sowieso niet voor de lol.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik rij liever 'gewone' routes als de fietssnelwegen.
Deze liggen over het algemeen grotendeels naast spoorlijnen, zoals de F35 hier, de F325 (ga liever over Elst ipv verdwalen) en de F59 ook zo heb ik pas ervaren.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ik kan er niet goed tegen als ik zie hoe in Appingedam en Delfzijl het fietsbeleid gewoon achterloopt. Met name op de rotondes is dat te zien. Tegen de adviezen in worden fietsers daar consequent buiten de voorrang gehouden. Niet leuk voor de fietsers, maar het laat ook zien dat het beleid in in deze plaatsen die behoorlijk last hebben van krimp niet bij de tijd is. Dat stoort mij gewoon.

De fietsroute plus of Fietssnelweg tussen Groningen en Ten Boer loopt langs de Stadsweg, een eeuwenoude verbindingsweg. Hij is prima om te fietsen. Het fietspad dat daar liep was eigenlijk aan de smalle kant. Nu is het meer dan breed genoeg. Daar heb ik geen klachten over. Ik droom nog wel van een dergelijke route aan de noordkant van het Eemskanaal tussen Groningen en Delfzijl. Of dat ooit werkelijkheid wordt? Er komt al wel een fietspad tussen Groningen en Woltersum aan de noordkant van het Eemskanaal. Dat is al een begin. Daar ben ik al blij mee.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(15-May-2018, 03:47 PM)Roepers schreef: Ik kan er niet goed tegen als ik zie hoe in Appingedam en Delfzijl het fietsbeleid gewoon achterloopt. Met name op de rotondes is dat te zien. Tegen de adviezen in worden fietsers daar consequent buiten de voorrang gehouden. Niet leuk voor de fietsers, maar het laat ook zien dat het beleid in in deze plaatsen die behoorlijk last hebben van krimp niet bij de tijd is. Dat stoort mij gewoon.

De fietsroute plus  of Fietssnelweg tussen Groningen en Ten Boer loopt langs de Stadsweg, een eeuwenoude verbindingsweg. Hij is prima om te fietsen. Het fietspad dat daar liep was eigenlijk aan de smalle kant. Nu is het meer dan breed genoeg. Daar heb ik geen klachten over. Ik droom nog wel van een dergelijke route aan de noordkant van het Eemskanaal tussen Groningen en Delfzijl. Of dat ooit werkelijkheid wordt? Er komt al wel een fietspad tussen Groningen en Woltersum aan de noordkant van het Eemskanaal. Dat is al een begin. Daar ben ik al blij mee.

Is fietsers in de voorrang bibeko nu nog niet landelijk geregeld?
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Als ik de video's van Bicycledutch op Youtube bekijk, krijg ik de indruk dat er inmiddels landelijke voorschriften zijn om fietsers binnen de bebouwde kom op rotondes voorrang te geven. Dat maakt mij weer wat chagrijnig als ik zie hoe het in Appingedam en Delfzijl is. Beide steden hebben slecht gescoord als het gaat om de beoordeling van fietsinfrastructuur dit jaar. Maar dat lag aan het gering aantal deelnemers, was het verweer. Daar ben ik het dus niet mee eens. Eigenlijk is het tijd voor een afdeling van Fietsersbond hier. De afdeling Groningen is toch vooral op de Stad (Stad = stad Groningen) gericht.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
We hebben in Nederland voor (brom)fietsers 3 soorten rotondes. Fietsers in de rotonde, vrijliggend fietspad strak naast de rotonde en vrijliggend fietspad royaal om de rotonde heen. 

Vrijliggend fietspad strak langs de rotonde levert wat bezwaren op. De rotonde is een afzonderlijke ronde weg zonder begon of einde. Dat geldt voor zowel de fietsers als de bestuurders van motorvoertuigen. 
Laat je de voorrang voor fietsers weg, dan doet zich het volgende voor. Tegen de klok in moet de fietser voorrang verlenen aan de auto's die de rotonde naderden. Rijdend met de klok mee moet aan de fietser voorrang worden verleend.

Bij het verlaten van de ronde, is de fietser die de rotonde volgt, doorgaand verkeer en de afslaande autobestuurder moet de doorgang voor de fietser vrij laten. Bovendien is bij deze vorm van rotonde de "dode hoek" ongunstig. Als er ruimte is dan worden vrijliggende fietspaden royaal buiten de rotonde aangelegd.

Er is geen afzonderlijke verkeersregel in het RVV 1990 betreffende voorrang op rotondes. Het staat de wegbeheerder vrij om binnen de bebouwde kom de keuze te maken fietsers in of buiten de voorrang. 

Veel gemeente gaan af op advies van de SWOV. Het blijkt dat op rotondes met fietsers in de voorrang meer ongevallen worden geregistreerd dan bij fietsers buiten de voorrang. Buiten de voorrang zijn fietsers allerter op rotondes. Dan is de keuze gauw gemaakt. Scheelt een hoop borden en kosten.

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/rotondes

Er is wel een advies om binnen 1 bebouwde kom alle rotondes hetzelfde uit te voeren. Dus of alle fietsers in of uit de voorrang.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Dat is jammer, dat er geen regel is om fietsers binnen te bebouwde kom voorrang op rotondes. Op de fiets vind ik het ondingen, want je moet soms 2 keer of zelfs 3 keer stoppen. Gelukkig krijg ik juist wel weer vaak voorrang van een automobilist. Op de video's van Bicycledutch lijkt het of het vanzelfsprekend is dat fietsers binnen de bebouwde kom voorrang hebben, maar dat zal wel in gemeenten zijn met een doelgericht fietsbeleid. Dat ontbreekt in Appingedam en Delfzijl in ieder geval.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Mijn ervaring is dat ik op de trike vrijwel altijd voorrang krijg op rotondes, in tegenstelling tot op m'n bukfiets.
Waarschijnlijk uit pure nieuwsgierigheid van de automobilisten. Wink

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM