Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ketting onderhoud/smeren
#1
Fietsonderhoud is grotendeels nieuw voor me en nu ben ik op zoek naar smeermiddelen voor m'n ketting. Er blijkt een ruime keus te zijn.

Het is me inmiddels duidelijk dat je voor droog weer iets anders moet gebruiken dan nat weer, maar verder zeggen al die merken me vooralsnog weinig. Welke smeermiddelen werken goed voor jullie?

En hoe gebruiken jullie ze? Smeren jullie per toerbeurt & afhankelijk van het weer je ketting? Bijv eerder was het droog weer dus ketting gesmeerd met een 'dry lube', nu blijkt het te regenen dus eerst smeren met 'wet lube'. Is dat de praktijk of luistert het niet zo nauw?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik gebruik tegenwoordig Squirt, een wax-achtig middel. Dat bevalt me tot dusver goed. De ketting lijkt schoon (wordt niet zo zwart als van olie etc.) en geeft amper af. Ik rij wel weinig in de regen. Ik ben nu langzaamaan al mijn fietsen aan het overzetten op dit middel. Hetgeen de nodige moeite kost omdat de ketting helemaal schoon moet zijn voordat je het op kan brengen...
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik gebruik al enkele jaren een P.T.F.E. smeermiddel op Teflon basis. Een kunststof flesje van 125 ml. Vocht en vuil afstotend. Een weinig smering druppelen op de kettingrollen en de ketting blijft zo goed als droog.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Zoals ik al eerder geschreven heb, hou ik niet van Teflon op een ketting. Het vormt draden en daar gaan zandkorrels en kleideeltjes aan plakken. Ik heb wel eens verzucht dat het leek of ik mijn ketting had gesmeerd met cement. Na die verzuchting heb ik teflon in de ban gedaan. Waar ik nu meer smeer is Morgan blue racefietsolie en dan de dunne variant. Die spoelt er in een regenbui weer vanaf en dat vind ik helemaal top. Dan verzamelt het ook minimaal zand en andere ongerechtigheden.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik gebruik TefTec WS van Kroon Oil.
Bevalt me prima.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik ben geen fan van spuitbussen. Ik gebruik Cyclon Course Lube 125 ml. Ik doe al jaren met 1 druppel flacon. Vocht en vuil afstotend voor een geruisloze ketting en -derailleur. Prima onder alle omstandigheden en vormt absoluut geen draden.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Voor nat weer wet-lube; voor droog weer dry en voor lange tochten (vaak) race-lube.
Ook belangrijk is dat je je ketting schoonmaakt als je terugkomt van een natte tocht. Stukjes laken zijn handig; oude vaatdoekjes ook. Leg ze klaar en smeer de ketting na dit schoonpoetsen. (Dit kan simpel door de doek om de ketting te doen, heen en weer te gaan en licht te knijpen. De ketting gaat dan in etappes rond.)
Als je gelijk na een natte tocht boent dan:
-Haal je het vocht weg, waardoor de ketting niet roest.
-Haal je met het vocht het vuil weg, waardoor de ketting en de tandwielen minder slijten.
Het voordeel is, dat je bijna altijd met een schone ketting rijdt die ook soepel (weerstandsloos) loopt.

Maak ook gelijk je velgen schoon. Zeker bij nat weer komt er vuil op, en als je velgremmen hebt slijten door vuil je velgen door. (Je remt ook beter, dus als het langer droog is, ook een keer doen)

Niels, gesmeerd, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM