Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Winterklaar maken / door de winter komen
#27
Nee dat heb ik ook nog nooit meegemaakt, ik ben erg tevreden met de Franse ventielen en wil geen Hollands ventiel meer zien!
Antwoord }
Bedankt door:
#28
(02-Dec-2017, 01:33 AM)Coen__ schreef: Frans ventiel is gewoon te lang en te dun. In combinatie met een groot gat wordt het dan heel makkelijk de boel kapot te krijgen. Gewoon fout design. Leuk in smalle velgen, maar anders hoef ik het niet te hebben. Autoventiel is ook minder vatbaar voor baldadige sabotage. Met autoventiel kun je ook makkelijk bij elk tankstation je banden oppompen zonder verloop.

Gebruik jij dan misschien een pomp die direct op het ventiel wordt bevestigd?

Al mijn pompen hebben een slang(etje), zelfs de kleine handpompen. Dan is het eigenlijk onmogelijk om een ventiel af te breken.

Tankstation heb ik niet nodig. Ik fiets niet zonder pomp.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#29
Afbrekende Franse/sclaverand ventielen heb ik nooit meegemaakt. Wel dat het bovenste stukje uit het ventiel verbuigt. Maar dan blijft het meestal wel gewoon bruikbaar. En als je een pompje hebt wat je erop moet draaien wil dat stukje heel af en toe met losdraaien meekomen en in de pompkop blijven zitten. Dan heb je net je band vol en is hij in één keer weer leeg. Dat is nogal frustrerend. En ik heb ook heel af en toe gehad dat het hele ventiel loskomt uit de band. Schwalbes schijnt daar vaker last van te hebben dan andere merken.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
Ja, die verbuiging van het ventieltje heb ik ook wel eens gehad met een Frans ventiel. Maar in de praktijk eigenlijk geen probleem.
Antwoord }
Bedankt door:
#31
(03-Dec-2017, 09:18 AM)Wim -de roetsende schreef:
(02-Dec-2017, 01:33 AM)Coen__ schreef: Frans ventiel is gewoon te lang en te dun. In combinatie met een groot gat wordt het dan heel makkelijk de boel kapot te krijgen. Gewoon fout design. Leuk in smalle velgen, maar anders hoef ik het niet te hebben. Autoventiel is ook minder vatbaar voor baldadige sabotage. Met autoventiel kun je ook makkelijk bij elk tankstation je banden oppompen zonder verloop.

Gebruik jij dan misschien een pomp die direct op het ventiel wordt bevestigd?

Al mijn pompen hebben een slang(etje), zelfs de kleine handpompen. Dan is het eigenlijk onmogelijk om een ventiel af te breken.

Tankstation heb ik niet nodig. Ik fiets niet zonder pomp.

Nee, de afgebroken Franse ventielen waren alleen bij slangpompen. Enige afgebroken autoventiel dat ik had was op de Brompton, daar was het ventielgat niet afgebraamd...

Ventiel wat los gaat is ook weer zo'n typisch Frans verhaal; heb je bij autoventiel ook geen last van. Ook geen last van baldadige rommel waarbij ze je ventielen stelen. Dat verbuigen ook; ook al geen last van. Meedraaien van het ding met verloopjes of pompkoppen; ook al geen last van. Ik zie voor gebruik met velgen die al een groot gat hebben geen enkel voordeel voor dat Franse ventiel.
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Bij velgen met groot gat idd gewoon auto ventiel erin!

Heb trouwens weleens gehad dat van een Frans ventiel dat hele moertje van het ventiel eraf was gekapt door een opspringende steen.. oppompen ging niet meer maar de band bleef wel prima op spanning.
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Ik heb daarnet bij het vervangen van de achterbanden (binnen en buiten, geen QV helaas Tongue ) dat ringetje gevonden; het zat aan de binnenkant van de velg...

Ook nog een hoop bagger uit de wielkast geveegd.
Antwoord }
Bedankt door:
#34
+Linker voorwielkast dicht plakken... band is er nu echt doorheen gesleten; er komt zeer fijne modder binnen.

Banden vervangen was wel een succesverhaal. Volgens mij rijdt die nieuwe "Schwalbe Energizer Plus GreenGuard 47-406" toch een stukje lichter dan die afgesleten Schwalbe Marathon (Greenguard?, niet Plus iig) 47-406.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(25-Dec-2017, 03:22 AM)Coen__ schreef: +Linker voorwielkast dicht plakken... band is er nu echt doorheen gesleten; er komt zeer fijne modder binnen.

Banden vervangen was wel een succesverhaal. Volgens mij rijdt die nieuwe "Schwalbe Energizer Plus GreenGuard 47-406" toch een stukje lichter dan die afgesleten Schwalbe Marathon (Greenguard?, niet Plus iig) 47-406.

Hoe meet je dat? Dat een band lichter rijdt dan een andere?
Antwoord }
Bedankt door:
#36
(25-Dec-2017, 03:22 AM)Coen__ schreef: +Linker voorwielkast dicht plakken... band is er nu echt doorheen gesleten; er komt zeer fijne modder binnen.

Banden vervangen was wel een succesverhaal. Volgens mij rijdt die nieuwe "Schwalbe Energizer Plus GreenGuard 47-406" toch een stukje lichter dan die afgesleten Schwalbe Marathon (Greenguard?, niet Plus iig) 47-406.

Normaal gesproken zijn oude en versleten banden sneller dan nieuwe banden.

Tussen de Energizer Plus en de Greenguard zou in principe niet veel verschil moeten zitten.
Zijn vergelijkbare banden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#37
(26-Dec-2017, 12:04 PM)Bert_Rijssen schreef: Hoe meet je dat? Dat een band lichter rijdt dan een andere?

De meesten doen dat op gevoel. Het ene merk of type rolt beter dan het andere. Ook een fiets met flitsende kleuren rijdt sneller.

Wetenschappelijk bewijs ligt veel moeilijker. De beste manier is een opstelling in een hal, waarbij temperatuur en luchtdruk gelijk blijven. Tussen de verschillende banden zal ook de belasting en bandenspanning gelijk moet blijven.

Rijdend in de buitenlucht treden verstorende factoren. Wind, temperatuur en ruwheid van het wegdek kunnen grote verschillen in de meetresultaten opleveren.
In het algemeen rollen lichte, soepele, brede en grote banden lichter, dan zwaardere, stuggere, smallere en kleinere banden.
Antwoord }
Bedankt door:
#38
(26-Dec-2017, 03:07 PM)PietV* schreef: Ook een fiets met flitsende kleuren rijdt sneller.

Mmm, mijn winterfiets is zuurstok roze, veel flitsender kan niet ? Maar die is echt niet snel... Misschien moet ik eens een flitsend jasje proberen Big Grin 

Zonder gekheid, ik denk dat dit erg subjectief is. Zo "voelen" dunne 25 mm bandjes op 9 bar sneller omdat je dan ieder kiezeltje voelt. Dat ervaar ik i.i.g. als sneller dan mijn dikke 55 mm Big Apples. Maar in de praktijk beaamt mijn teller dat niet. Ik rij gemiddeld wel iets minder snel op mijn Big Apples maar dat heeft waarschijnlijk veel meer te maken met het feit dat de betreffende fiets 5 kg zwaarder is etc.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
(26-Dec-2017, 12:04 PM)Bert_Rijssen schreef:
(25-Dec-2017, 03:22 AM)Coen__ schreef: +Linker voorwielkast dicht plakken... band is er nu echt doorheen gesleten; er komt zeer fijne modder binnen.

Banden vervangen was wel een succesverhaal. Volgens mij rijdt die nieuwe "Schwalbe Energizer Plus GreenGuard 47-406" toch een stukje lichter dan die afgesleten Schwalbe Marathon (Greenguard?, niet Plus iig) 47-406.

Hoe meet je dat? Dat een band lichter rijdt dan een andere?

Reed al diverse weken op hetzelfde traject met ongeveer hetzelfde weer zo'n ~30-32 gemiddeld. Eerste rit na vervanging had ik ook weer op 32 km/h gehoopt, maar het werd 36,6. Ook de W-W ritten erna heb ik sterk de indruk van "minder zweet, hogere snelheid".

Maar het blijft inderdaad allemaal giswerk, en ik geloof zelf ook niet dat enkel die band 32 > 36 verklaard. Maar ook de weken erna heb ik opvallend genoeg dezelfde ritten gewoon sneller gedaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Je hebt op de fiets met 4 soorten weerstand te maken. Transmissie-, rol-, helling- en luchtweerstand. De eerste drie zijn in beginsel liniaire weerstanden en nemen nagenoeg evenredig toe met de snelheid. Al kunnen er verschillen optreden bij de transmissieweerstand. Een hogere input levert vaak in verhouding wat minder verlies op.

De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Verdubbeling van snelheid kost (bijna) 4 keer meer trapvermogen om die weerstand te overwinnen. Die weerstand is sterk afhankelijk van het frontale opervlak en de luchtweerstandscoefficient of stroomlijn. Boven de 20 km/h wordt de luchtweerstand steeds belangrijker. 

Vele open ligfietsen hebben een matige stroomlijn. Ook brede banden in de grote maten spelen dan een rol in de luchtweerstand. Zo ook de massa tijdens de accelleratie. Voor elke band is bij een bepaalde snelheid een omslagpunt tussen rol- en luchtweerstand. Dan neemt de luchtweerstand meer toe, dan de winst van een brede band.

Het lezen waard:
http://fietssite.jouwweb.nl/rolweerstand
http://www.recumbentcycling.org/rolweerstand.php

Je gevoel is een slecht meetinstrument, omdat je kennis, ervaringen en voorkeur in dat gevoel worden meegewogen. Ook de temperatuur speelt een grote rol. 27 graden C. verschil levert circa 10% meer of minder luchtweerstand op. In de winter is de lucht “dikker” en dat scheelt zo maar 2 km/h lagere top. Uiteraard afhankelijk van de gereden snelheid en de soort fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#41
Ik heb autoventielen. Het is dan eenvoudig om de druk te meten met een metertje. Ik zet de banden op exact gelijke druk. Achteraan zou mogen afwijken, maar de twee voorwielen moeten gelijk zijn. Autoventielen zijn ook eenvoudig in gebruik voor als je de banden wilt aflaten (dat is lucht uit de band laten ontsnappen om een lagere druk te bewerkstelligen). Als het sneeuwt of gesneeuwd heeft, dan laat ik de banden af tot net boven de 4 bar. Dit heeft tot gevolg dat je op een breder loopvlak komt te staan en je minder snel wegzakt in de sneeuw. Ook heb je meer tractie in de sneeuw. Het fiets wel zwaarder, maar een (heel) hoge snelheid is met die glibberigheid niet zo verstandig.
Na de rit kijk ik even de wielkasten na of daar niet te veel rommel in is blijven hangen. Het vizier van mijn dakje schoonmaken en eventueel sneeuw uit de voetgaten halen. Vlak voor de winter had mijn fiets een beurt gehad en daar zijn de kettingen nog even (na)gesmeerd. Verder laad ik elke dag de accu op en zodra de accu voor het licht op de helft staat wordt deze ook opgeladen. Dat is het zo'n beetje.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
Op zachte oppervlakken (losse sneeuw) zijn brede banden beter (lagere druk op de ondergrond beschermt tegen vastrijden).

Op vaste oppervlakken (ijs, aangereden sneeuw) zijn smalle banden beter hogere druk betekent betere grip.

Als je vaak rijdt op aangereden sneeuw en ijs (slecht onderhouden lokale wegen) is het beter om smalle banden te monteren.

Als je vaak rijdt over goed onderhouden hoofdwegen (bv. over lange afstanden) en/of in de stad is het beter om een standaard bandenmaat te nemen.

Brede banden functioneren het best in losse sneeuw, maar daarin wordt meestal zelden of helemaal niet gereden.

Bron: bij elkaar gegoogeld ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#43
De winter is alweer zo ongeveer voorbij... en wat heb ik uitgevoerd van mijn lijst? Euh... niks. Wel nog een nieuwe achter LED + driver gekocht. En de linker voorwielkast voorzien van een stuk tape... want die is plaatselijk doorgesleten. Rugkussen en nekpad zijn ook uitgewassen.

Overigens daarnet wel een nieuw record gevestigd. 60 km met 40,8 gemiddeld. Vorige PR was 38,8 op (ongeveer) hetzelfde traject. Met dank aan de windkracht 5 in dezelfde richting. Mijn eerste rit met minder dan 1,5 minuten per km. Geheel in het donker; heerlijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#44
Ik smeer mijn frame altijd in met collinite 845 dit heeft een standtijd van 9 maanden. Vuil en waterafstotend. Dit is geen wachttijden of was. Word veel gebruikt in de autowereld.

Smeren van de ketting doe ik altijd met finish Line wet olie. Ooit squirt gebruikt maar vind ik persoonlijk niks. Voor de winter strek in in alle lagers nieuw vet.

Verder gaat alle 750 km alles eraf zodat ik alles grondig kan schoonmaken.
Antwoord }
Bedankt door:
#45
(24-Jun-2018, 04:42 PM)pietermels1979 schreef: Verder gaat alle 750 km alles eraf zodat ik alles grondig kan schoonmaken.

Echt.......dat is bij mij 1x in de anderhalve maand. Dus 8x per jaar.....oei. Ben ik even blij dat ik een vm heb. 2 x per jaar de ketting iets schoonvegen met een doek, even iets olie op de ketting en met een droge doek weer iets afnemen.....klaar.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#46
Moet er ook niet aan denken om elke 3 weken alles los te halen. Dan zou het VM voordeel volledig verdwenen zijn :+
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Ik rijd met een open ligger en ook door weer en wind en schuw ook niet om eens een stuk onverhard mee te pakken.
Daarbij ben ik ook een materiaalfreaks dus draag zorg voor mijn spullen
Antwoord }
Bedankt door:
#48
Ik maak nooit mijn ketting schoon. Eens in de duizend kilometer wat druppels olie erop, en weer gaan. Doe ik al tien jaar zo. Maar ik fiets in principe ook niet in de regen, maar wel over zandwegen en dat soort paadjes.
Antwoord }
Bedankt door:
#49
(24-Jun-2018, 09:09 PM)Lopopodium schreef: Ik maak nooit mijn ketting schoon. Eens in de duizend kilometer wat druppels olie erop, en weer gaan. Doe ik al tien jaar zo. Maar ik fiets in principe ook niet in de regen, maar wel over zandwegen en dat soort paadjes.

Ik rijd 10 speed. Met een kmc X10 sl. Dat lijkt me heel zonde voor zo'n type ketting en aangezien die niet goedkoop zijn want je hebt er 3 nodig  maak ik liever de ketting vaak schoon.
Antwoord }
Bedankt door:
#50
Vandaag andere bandjes op mijn fiets gezet voor de winter. De Kojaks vervangen door wat breder materiaal. Voor liggen er nu 2 GoCycles op:

[Afbeelding: 1k0.jpg]

Achter een Almotion:

[Afbeelding: 1k0.jpg]

Dat laatste viel nog niet mee omdat ik eerst de band er verkeerd-om op had liggen en vervolgens twee keer met mijn bandenlichter door de binnenband ben heengegaan. Nooit eerder last van gehad..

Tussendoor leek de fiets op een gestrande walvis:

[Afbeelding: 1k0.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#51
Op de bukfietsen afgelopen zomer twee keer een probleem gehad met Frans ventiel. Beide keren was het ventiel losgekomen van de BiBa. En daar deed mijn plakkertje ook weinig aan. Gelukkig zag ik er blijkbaar redelijk hopeloos uit want ee man met zo’n grote Amerikaanse pick-up stopte, zwiepte de MTB in de bak en bracht me naar huis. Op Flevotrike alleen maar autoventielen en die hebben nog nooit een probleem gegeven.

Iedere winter bedenk ik me, meestal te laat, dat ik er te weinig aan doe. Eigenlijk zou ik nu voor de vorst idd m’n versnellingskabel moeten vervangen maar de kans is heel groot dat ik dat weer vergeet. Met hydraulische remmen gelukkig weinig problemen.

Ketting gisteren nog wel even schoon gemaakt en gesmeerd wat ik midwinter ook te weinig doe want geen goede schuur. Gelukkig is ketting Flevobike hoog en kort dus iets minder gevoelig. Ik let er wel altijd goed op dat ik met smeren, niet alleen de verbindingen smeer maar ook met een doordrenkte doek de zijkanten ketting goed vet maak tegen de roestvorming.
Antwoord }
Bedankt door:
#52
(08-Dec-2018, 11:00 PM)mwijns schreef: Tussendoor leek de fiets op een gestrande walvis:

[Afbeelding: 1k0.jpg]

Waarom heeft jouw fiets maar 1 voetengat?
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM