Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Magistraal!
#1
Kreeg ik binnen via een fietsblog:

[Afbeelding: 85ff88021a6fa3dd88f8593000d43114_preview_featured.jpg]

Een banaan onderweg is altijd lekker maar zo'n ding in je achterzak (of voorzak/fietstas bij een ligger) is niet altijd even handig. Ik vind dit echt magistraal bedacht! Zelf uit te printen als je een 3-d printer hebt.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Slim bedacht inderdaad! thumb

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik vind een bagagedrager toch wel wat slimmer...
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(14-Dec-2017, 07:49 PM)Lopopodium schreef: Ik vind een bagagedrager toch wel wat slimmer...

Een bagagedrager brengt je fiets veel meer uit evenwicht. Op zich is dit een slimme oplossing om het gewicht toch gecentreerd te houden. Maar goed, een racefiets is gewoon niet gemaakt om een hoop op mee te nemen. Je moet gewoon zorgen dat je geld bij je hebt voor een lange tocht, zodat je onderweg kan bevoorraden Wink  . 

Als het dan toch goed op wil lossen is een velomobiel het betere voorbeeld van efficient bagage/voedsel mee kunnen nemen, zonder dat dit direct ten koste gaat van de snelheid (ja, ook daar heeft het invloed alleen dat kleine beetje eten wat je meeneemt heeft op een racefiets al veel meer invloed dan in een velomobiel).
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Een velomobiel is al zwaar. Ik ken iemand die een velomobiel heeft en zegt dat ik veel sneller ga op mijn tweewielligfiets. Hij zegt dat zijn velombiel veel te zwaar is. Als ik hoor welke snelheden hij bereikt (nog geen 20 km/h), dan is dat een aardige conclusie. Hij heeft gewoon niet genoeg power. Niet elke ligfiets is een racefiets, zeker de mijne niet en ik fiets elke dag met mijn tas, waarin ook geregeld overbodige spullen zitten. Toch is mijn ligfiets nog steeds lichter dan een velomobiel. De tas is het zwaarst als ik er twee bidons met water in doe. Dat water weegt, zeg. Overigens heeft een lagere snelheid ook voordelen. Als ik voetgangers, honden, ruiters en andere fietsers passeer, probeer ik dat te doen op gepaste snelheid. Met een lagere kruissnelheid kost dat minder potentiële energie dan met een hogere.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(15-Dec-2017, 08:12 AM)Roepers schreef: Een velomobiel is al zwaar. Ik ken iemand die een velomobiel heeft en zegt dat ik veel sneller ga op mijn tweewielligfiets. Hij zegt dat zijn velombiel veel te zwaar is. Als ik hoor welke snelheden hij bereikt (nog geen 20 km/h), dan is dat een aardige conclusie. Hij heeft gewoon niet genoeg power. Niet elke ligfiets is een racefiets, zeker de mijne niet en ik fiets elke dag met mijn tas, waarin ook geregeld overbodige spullen zitten.  Toch is mijn ligfiets nog steeds lichter dan een velomobiel. De tas is het zwaarst als ik er twee bidons met water in doe. Dat water weegt, zeg. Overigens heeft een lagere snelheid ook voordelen. Als ik voetgangers, honden, ruiters en andere fietsers passeer, probeer ik dat te doen op gepaste snelheid. Met een lagere kruissnelheid kost dat minder potentiële energie dan met een hogere.

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben ook nog steeds sneller op een racefiets dan met de velomobiel, maar dat geldt maar voor beperkte afstanden ;-). Als ik 200 km moet fietsen ben ik met mijn velomobiel wel sneller dan met de racefiets. Want dan moet ik 3x ergens stoppen om te eten in te slaan. Met de velomobiel kan ik genoeg eten meenemen zonder dat ik daarvoor snelheid inlever en verbruik ik uiteindelijk zelfs minder energie per kilometer. Dus het ligt aan je dagdoel wat efficienter is. En de totale tijd die je kwijt wil zijn vs de rijsnelheid die je wil kunnen halen. Als gewicht gaat tellen zoals in de bergen ben je uiteraard met een lichtere fiets altijd in het voordeel. Maar in Nederland is dat verwaarloosbaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(15-Dec-2017, 08:12 AM)Roepers schreef: Een velomobiel is al zwaar. Ik ken iemand die een velomobiel heeft en zegt dat ik veel sneller ga op mijn tweewielligfiets. Hij zegt dat zijn velombiel veel te zwaar is. Als ik hoor welke snelheden hij bereikt (nog geen 20 km/h), dan is dat een aardige conclusie. Hij heeft gewoon niet genoeg power. 

Dat kan bijna geen moderne velomobiel zijn. 
Of de wielen van deze vm moeten ernstig uitgelijnd worden  Undecided 

Hoe zwaar is zijn vm? Mijn XS was 29kg, de DF 25kg.


Met bijna geen inspanning fiets ik in een vm 20km/u. Een klein beetje trappen levert een snelheid van 25km/u op. Een beetje doortrappen: 30km/u. Iets serieuzer doortrappen 35km/u. Echt doortrappen: 40km/u. Echt even losgaan: 45km/u. Onbeheerst knallen: 50km/u.

Even voor de duidelijkheid: ik ben een zeer middelmatige fietser, heb weinig vermogen en een laag HB.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Grappig dat deze discussie nog steeds over "bananen" gaat al betreft dat nu VM's ipv de vruchten Tongue

Citaat:Met bijna geen inspanning fiets ik in een vm 20km/u. Een klein beetje trappen levert een snelheid van 25km/u op. Een beetje doortrappen: 30km/u. Iets serieuzer doortrappen 35km/u. Echt doortrappen: 40km/u. Echt even losgaan: 45km/u. Onbeheerst knallen: 50km/u.

Als je dat zo leest dan vraag je je toch echt serieus af waarom niet veel meer mensen een VM rijden... Maar dat is weer een andere discussie  Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(15-Dec-2017, 12:09 PM)Wim -de roetsende schreef:
(15-Dec-2017, 08:12 AM)Roepers schreef: Een velomobiel is al zwaar. Ik ken iemand die een velomobiel heeft en zegt dat ik veel sneller ga op mijn tweewielligfiets. Hij zegt dat zijn velombiel veel te zwaar is. Als ik hoor welke snelheden hij bereikt (nog geen 20 km/h), dan is dat een aardige conclusie. Hij heeft gewoon niet genoeg power. 

Dat kan bijna geen moderne velomobiel zijn. 
Of de wielen van deze vm moeten ernstig uitgelijnd worden  Undecided 

Hoe zwaar is zijn vm? Mijn XS was 29kg, de DF 25kg.


Met bijna geen inspanning fiets ik in een vm 20km/u. Een klein beetje trappen levert een snelheid van 25km/u op. Een beetje doortrappen: 30km/u. Iets serieuzer doortrappen 35km/u. Echt doortrappen: 40km/u. Echt even losgaan: 45km/u. Onbeheerst knallen: 50km/u.

Even voor de duidelijkheid: ik ben een zeer middelmatige fietser, heb weinig vermogen en een laag HB.

Ik reed in mijn gloednieuwe Strada in het begin ook niet sneller dan 20 km/h. Als je onder een bepaald vermogen zit rij je wel degelijk OOK langzaam met een velomobiel. Ik zeg altjid een vm is op een vlakke weg al rijdende, vergelijkbaar met een 25 km/h ondersteunde fiets. Wat jij kan trappen tot 25 km/h op een fiets met de ondersteuningvariant tot 25 km/h is ook wat je ongeveer zal rijden in een velomobiel met hetzelfde vermogen. Het voordeel van de vm is alleen dat je niet na een paar uur je fiets weer moet opladen ;-) (als je daar tenminste op getraint bent whahaha) en alles wat je aan vermogen boven die 25 km/h trapt is veel efficienter omgezet in snelheid door de stroomlijn. 

Met andere woorden, iemand met absoluut weinig vermogen (zeg rond de 20 km/h of langzamer op een racefiets). Zal het gewicht van de velomobiel parten gaan spelen. Dit zal of getraind moeten worden, of  gewoon niet de juiste fiets zijn voor deze persoon. Dit gaat niet over conditie maar puur de maximale kracht die jij in je benen hebt. Van een velomobiel rijden ben ik bijvoorbeeld 5 km/h sneller geworden op een racefiets. En ik denk dat ik met een DF of Quest XS ook nog een behoorlijk pak sneller kan zijn nu ik wat meer vermogen heb. Dus het ligt er ook maar aan in welke velomobiel je rijdt hoe groot het verschil kan worden. 

Maar terugkomend op het onderwerp. Het gaat bij deze uitvinding dus niet alleen om gewicht, maar om praktische opbergruimte waarbij de stroomlijn minder nadeel heeft van wat je meeneemt. En in dat geval is een velomobiel natuurlijk wel veel efficienter dan een racefiets. En een bagagerekje achterop je racefiets haalt je fiets echt helemaal uit evenwicht en daar ga je heel veel snelheid mee inleveren, ik spreek uit ervaring!
Antwoord }
Bedankt door:
#10
En een staartpuntje?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
(15-Dec-2017, 12:23 PM)ErikvanD schreef: Als je dat zo leest dan vraag je je toch echt serieus af waarom niet veel meer mensen een VM rijden... Maar dat is weer een andere discussie  Wink

Ik zou zeggen, ga het is proberen ;-). En we horen graag jou ervaring! Tot nu toe was iedereen die ik erin heb laten rijden enthousiast, maar toch hebben er maar 3 uiteindelijk ook een velomobiel aangeschaft (van de 30 ofzo).  Ik denk dat het vooral ook zo moet zijn dat je al een fietser bent, want als je dat niet bent ga je het ook niet worden door een vm aan te schaffen waarschijnlijk.

(15-Dec-2017, 12:36 PM)Wim -de roetsende schreef: En een staartpuntje?

Het gaat erom dat als je op de pedalen gaat staan je groot nadeel gaat ondervinden in het gewicht achterop de fiets. Dus even aanzetten is er gewoon niet meer bij. Dat kan je op een ligfiets niet op die manier, dus daar zal het anders zijn misschien.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Volgens mij rij je in een VM toch wel harder dan 20 km/uur? Een aantal jaren geleden heb ik eens een proefrit gemaakt in een Sunrider. Voor mijn gevoel fietste ik niet echt hard maar ik reed echter toch al bijna 30km/uur zonder al teveel inspanning.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(15-Dec-2017, 08:11 PM)Bert_Rijssen schreef: Voor mijn gevoel fietste ik niet echt hard maar ik reed echter toch al bijna 30km/uur zonder al teveel inspanning.
Zo beleef ik het met mijn Mango ook - en dat is beslist geen lichte VM. Heel vaak heb ik zo'n moment dat ik het "rustig aan" wil doen en dan staat er toch een 30 op de teller. Maar ja, optrekken is natuurlijk niet fijn - op dat moment gaat zo'n beetje elke "open" fietser langs me heen. Sterker nog, in het begin had ik soms kniepijn omdat ik probeerde met de Mango zo op te trekken als met de Optima Orca - dat werkt dus niet... Big Grin  Zo langzaam went het - en 100m voor een kruispunt kunnen stoppen met trappen en gewoon door blijven rollen heeft ook wel wat. Wink
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#14
De persoon in kwestie maakt met zijn velomobiel eigenlijk alleen maar meerdaagse tochten. Die is dan natuurlijk nog eens extra zwaar. Dat zal niet helpen. Ik heb hem ook al gezegd dat hij meer moet rijden omdat ik ervan overtuigd ben dat er dan gewenning optreedt

Groet,,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM