Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Meerdere bladen voor ZONDER derailleur
#1
Hallo iedereen,

Even gewoon nieuwsgierig:

Ik lees soms weleens dat men rijdt zonder voorderailleur maar wel met meerdere bladen. Volgens mij heb ik het ook wel eens gezien. Het omleggen van de ketting doe je dan met de hand. Ik kan me voorstellen dat dat zou kunnen werken als je ketting door een kettingbuis loopt. En ook dat dit een alternatief kan zijn als je heel veel op hetzelfde blad rijdt en slechts zelden schakelt. En de voorkeur geeft aan minder gewicht op je fiets een een cleanere look. Heeft iemand ervaring hiermee? 

Groeten,
Erik
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb op mijn 2 Sinners wel meer voorbladen, maar geen voorderailleur. De Record heeft 2 bladen en de Demon zelfs 3. Beide fietsen beschikken over kettingbuizen. Die kettingbuizen gebruik ik om van voorblad  te wisselen. Ik schakel zelden van voorblad. Alleen als ik een rit ga maken met zware tegenwind dan schakel ik al aan het begin terug naar het kleine voorblad. Bij de rit terug leg ik hem weer op het grote voorblad. Ook bij zware klimmen  tijdens de Weserrunde gebruik ik het kleine en soms zelfs het kleinste blad. Het grote blad is in Nederland mijn standaard voorblad.

De Record heeft nog een ring naast het voorblad. Dat vind ik wel fijn. Bij de Demon ontbreekt dat en dan duurt het verleggen naar het grote blad wel wat langer. Maar drie bladen schijnt niet te combineren te zijn met zo'n ring.

De reden dat ik geen voorderailleur heb is niet gewichtsbesparing, maar het principe dat wat er niet op zit, ook niet stuk gaan. Simplisme dus.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Goede reden!

Schakel je ook rijdend? En loopt de ketting er dan niet af? Dat lijkt mij het grootste gevaar...
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Dat gevaar bestaat inderdaad, al is het met die ring eigenlijk heel gemakkelijk. Ik schakel rijdend (kan toch eigenlijk niet anders?), maar moet wel omhoog komen om de ketting buis te pakken en de ketting te richten, naar het kleine blad is zo gebeurd, op de Record de grote ook, bij de Demon vraagt dat wat meer voorzichtigheid. Mijn ketting is er wel eens afgelopen, bijvoorbeeld toen mijn freewheel stuk ging. Dan duwde het achterwiel de ketting van het voorblad af. Terugleggen leverde nooit vieze handen op, want ook dat gebeurde met de kettingbuis.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ok, helder. En uiteraard moet de boel draaien om te kunnen schakelen. Maar dat kan uiteraard bij nagenoeg stilstand (of zelfs door even achterwiel op te tillen) of in volle vaart...

Ik zou trouwens denken dat van groot naar klein de noodzaak sneller aan de orde is (als die helling ineens toch wel erg steil blijkt te zijn) dan andersom...

Op mijn ligger gebruik ik 99% van de tijd alleen het middelste blad. Echte hellingen heb ik niet in de buurt en helling af ben ik vaak te lui en kies dan voor lekker freewheelen. Op mijn gewone fietsen rij ik het meeste single speed en is het dus een kwestie van extra aanzetten dan wel freewheelen. Het nut van meerdere bladen en een voorderailleur vind ik persoonlijk vrij beperkt in ons platte landje. Voor mijn trike twijfel ik nog tussen een 1x8 (of 9 of 10) setup of wel een dubbel voorblad maar dan zonder derailleur. Waarbij het tweede blad dan kleiner zou zijn voor als ik toevallig wel een keer wat steviger moet klimmen.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Zelfs op mijn velomobiel gebruik ik over het algemeen het middenblad. Bij stevig klimmen wil ik nog wel eens het kleinste blad aanspreken. Mijn grote blad zit al jaren werkeloos toe te kijken ;-).
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik rijd altijd op het grootste blad. Deed ik met de XS al, nu met de DF ook en met de Taifun ook.

Hangt natuurlijk wel af van met welk grootste blad je rondrijdt ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
(22-Dec-2017, 04:06 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik rijd altijd op het grootste blad. Deed ik met de XS al, nu met de DF ook en met de Taifun ook.

Hangt natuurlijk wel af van met welk grootste blad je rondrijdt ;-)

Mijn grootste blad is 53, mijn middenblad 44 en mijn kleine 30. Achter heb ik een cassette van 9 bladen 36-11
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik mik altijd op een cadans van rond de 90 bij een snelheid van 25-27 km/u. Dan probeer ik nog een stuk of 2-3 kransjes over te hebben naar boven (minder tanden dus) en de rest van de kransjes daaronder. Ik hou van close ratio cassettes, 12-27 of hooguit 11-28 (9 of 10 speed). Op basis van bovenstaande berekening (i.c.m. de bandenmaat op de betreffende fiets) bepaal ik dan hoeveel tanden ik nodig heb op mijn voorblad. Zo heb ik meerdere fietsen opgebouwd. Voor de berekeningen gebruik ik: http://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

Op mijn fietsen resulteert dit in een snelheidsbereik van ca. 15 km/u tot 36 km/u bij een cadans van ca. 90 per minuut. Het middelste blad van mijn ligger heeft ook dat bereik.

Tot dusver kan ik hier goed mee uit de voeten in het platte Nederland. Afgelopen vakantie in de bergen in Duitsland bleek dat dit in zo'n omgeving toch echt te zwaar is. Ik kwam wel boven maar niet echt comfortabel... Dus op mijn vakantiefiets ben ik nu terug van 1x10 naar 2x10 waarbij ik het normale blad heb aangevuld met een kleiner blad.

Maar het meeste rij ik toch op mijn single speed  Cool
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(22-Dec-2017, 04:33 PM)ErikvanD schreef: Ik mik altijd op een cadans van rond de 90 bij een snelheid van 25-27 km/u. Dan probeer ik nog een stuk of 2-3 kransjes over te hebben naar boven (minder tanden dus) en de rest van de kransjes daaronder. Ik hou van close ratio cassettes, 12-27 of hooguit 11-28 (9 of 10 speed). Op basis van bovenstaande berekening (i.c.m. de bandenmaat op de betreffende fiets) bepaal ik dan hoeveel tanden ik nodig heb op mijn voorblad. Zo heb ik meerdere fietsen opgebouwd. Voor de berekeningen gebruik ik: http://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

Op mijn fietsen resulteert dit in een snelheidsbereik van ca. 15 km/u tot 36 km/u bij een cadans van ca. 90 per minuut. Het middelste blad van mijn ligger heeft ook dat bereik.

Tot dusver kan ik hier goed mee uit de voeten in het platte Nederland. Afgelopen vakantie in de bergen in Duitsland bleek dat dit in zo'n omgeving toch echt te zwaar is. Ik kwam wel boven maar niet echt comfortabel... Dus op mijn vakantiefiets ben ik nu terug van 1x10 naar 2x10 waarbij ik het normale blad heb aangevuld met een kleiner blad.

Maar het meeste rij ik toch op mijn single speed  Cool

Ik rij meestal met een cadans van rond de 100, met een snelheid van 20-25 km/h. Aangezien ik graag nog wat lichtere verzetten over heb, heb ik daarom gekozen voor een 36-11 cassette, aangezien vm.nl afraad om lager dan 30 als voorblad te gaan ivm de lengte van de ketting. In mijn geval zou een 22 blad voorop nog net gaan, maar dan valt mijn fiets dus niet meer te verkopen aan iemand boven de 1.65 en korter kan ook niet, dus dat wordt dan heel erg beperkt.  Achter gebruik ik voornamelijk dus de 1e t/m de 4e versnelling. Ik zou ervoor tekenen als ik dus meer tussenstappen heb, maar heb nog niets gevonden waarbij dat kan op een 9 speed. De eerst 3 stappen zitten namelijk niet als enkel, maar aan elkaar vast.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(22-Dec-2017, 04:33 PM)ErikvanD schreef: Voor de berekeningen gebruik ik: http://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

Ik gebruik voor dit soort berekeningen het liefst http://ritzelrechner.de/ (Engels) - die laat veel dingen grafisch zien en je kunt ook twee set-ups vergelijken. Je kunt via het interface weliswaar maximaal kettingbladen tot 64 tanden instellen - maar handmatig via de URL kun je ook grotere gebruiken.

Om op het oorsprongsposting terug te komen: in mijn FAW had ik inderdaad ook twee kettingbladen zonder derailleur en met kettingbuis. Geschakeld heb ik met de voet - maar echt blijk ben ik er nooit mee geworden, daarvoor schakel ik te vaak. Ik ben wel blij dat de Mango wel gewoon weer drie kettingbladen met derailleur heeft (28/42/52 op een 12-23 9v cassette - maar de Mango heeft uiteraard nog een tussenas met sekundair verzet, bij mij 26-18) en die gebruik ik ook allemaal. Op de open liggers trouwens ook - bij de Orca heb ik de 22/32/44 van een MTB met een 9v race-cassette 12-23 omdat ik van kleine sprongen hou. Bij de Condor ook 22/32/44, maar dan met 12-36 (9v) omdat deze fiets voor tochten gedacht is (ben er al in Eifel en Westerwald mee geweest). Met beide open liggers trek ik trouwens ook wel eens een aanhanger (BobYak of onze oude Burley D'lite voor de grotere dingen) - daarom weet ik de lage versnellingen ook in Nederland te waarderen...
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Een familielid die Alleweder reed had daarin ook twee bladen voor, zonder derailleur. En dan nog 3x8 achter...

Doe mij maar gewoon wel die derailleur. Geen zin in vieze handen en voorover zitten om te schakelen.

Ik heb het kleine blad (Mango+) heel lang niet gebruikt. Nu doe ik dat wel, maar de laatste twee weken weer wat minder, omdat ik die derailleur af moet stellen ofzo. Ketting gaat er naar alle kanten af, grrr Doh

Tevens m'n eerste fiets met derailleur, dus ik heb er totaal geen zin in.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ik krijg dus geen vieze handen van het schakelen zonder derailleur, met de kettingbuis. Ook als de ketting eraf loopt, krijg ik hem er zonder vieze handen weer op, weer met de kettingbuis. Ik heb de afgelopen tijd wat meer geschakeld van voorblad en het viel mij toen op dat ik maar iets omhoog kom. Het schakelen liep trouwens helemaal soepel.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM