Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat zit er in jullie bidon?
(, 02:05 AM)Coen__ schreef: Maarja... als je eOrca rijdt zul je wel een veel lager vermogen trappen. Of je afstanden zijn gewoon te kort om volledig door te warmen. 25 km/h terwijl je de ondersteuning ook nog 1/3e laat doen is nog geen 75W. Dat is nog niet de helft van wat ik normaal trap.
Geen idee waar je deze wijsheid vandaan haalt, maar het is grote onzin. De ondersteuning stopt bij 25km/u met een afbouw van 10% (wettelijk), dus bij 27km/u en een beetje is er geen ondersteuning meer.  Ik rijd momenteel gemiddeld 32km/u, afhankelijk van wind kan dat wat terugzakken of juist wat oplopen. De afstand die ik dagelijks fiets is ruim 26km enkele reis. Geen idee of dat te kort is voor opwarmen. Na een kilometer of 4-5 ga ik vanzelf een paar kilometer harder rijden, ik denk dat ik dan opgewarmd ben. De ondersteuning is dan allang in de slaapstand Big Grin . Ook geen idee of ik veel vermogen trap, allemaal niet bijzonder interessant geleuter. Als ik met 41km/u door een dorpje heen weet te knallen is mij dat meer dan hard zat.

(, 09:35 AM)pietermels1979 schreef: Joop ik ben benieuwd naar jouw wetenschappelijk bewijs dat wij maar 4 tot 5 liter vocht drinken en dat wij maar 500 ml uitzweten.  Gaat helemaal nergens over.  
Net zo min dat je lichaam stopt met zweten als je een nat shirt hebt.  Het enige dat ik weet bij triathlon rijders is dat ze een ijsshirt hebben om te zorgen dat hun lichaam niet te veel opwarmt. Onder warme omstandigheden.

Als je je goed verdiept in het hele gebeuren dan zie je dat het anders is dan jij beweert.
Ik ben al een jaartje of dertig bezig met buitensport, ik ken het fenomeen van de houten hamer en ik weet dat je bij extreme inspanning behoorlijk kunt zweten. Ik weet ook dat er grenzen zijn aan wat je kunt drinken. Ik zou zeggen google er eens op. Wetenschappelijk bewijs is leuk, maar nog nooit uitgevoerd omdat het gewoon niet uitvoerbaar is wil het wetenschappelijk zijn. Dus er is geen wetenschappelijk bewijs, er zijn wel artsen etc. die je kunnen vertellen dat veel drinken helemaal niet zo gezond is. Als ik mijn nat T-shirt op mijn werk uittrek ben ik daaronder zo goed als droog. Meer bewijs heb ik niet nodig. Als jij door blijft zweten is dat jouw situatie, elk lichaam heeft een andere werking.
Antwoord }
Bedankt door:
Tuurlijk Joop. Man met de houten hamer daar is nooit over gesproken. Maar als jij zo een discussie wil voeren prima. Je haalt wat aan maar als er dieper over word doorgevraagd dan ga je er niet verder op in. 30 jaar buitensport... Vissen is ook een buitensport dus... Ook bullshit. Zal wel te maken hebben dat je uit dat stugge Zeeland komt
huidige fietsen: M5 lowracer / M5 20/20 / Giant toughroad SLR1 / Van Nicholas Astraeus / Cervelo S2
Antwoord }
Bedankt door:
Met een E-Orca 41km/u rijden......wow, respect.

Zo'n E-Orca weegt toch al gauw rond de 45kg.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je voor de E-variant kiest als je toch altijd boven de 27km/u fietst. Wat is dan het voordeel?

Dit is wel heel erg off-topic.....sorry. Ik ben gewoon heel benieuwd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike - Carbon DF 121 - Challenge Taifun 20" 

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
(, 12:03 PM)pietermels1979 schreef: Je hebt vocht nodig om vet te verbranden, na een uur zijn je koolhydraat reserves op. Het verbranden van vet brengt ook extra warmte met zich mee.  Maar fietstochten zonder drinken of met een inhoud van 0.3 liter zoals ik hier voorbij zie komen dan moet je jezelf afvragen of het wel gezond is.

Als de dagelijkse hoeveelheid vocht die gewenst is al weer liter is zonder sporten dan gaat er duidelijk iets niet helemaal goed
Tja, lezen is ook een kunst. Ik drink vlak voordat ik ga fietsen bijna een halve liter, direct na het fietsen iets van 150ml en na het omkleden op kantoor weer 150ml. Dat is binnen ongeveer anderhalf uur iets van 700ml. Kan dat niet weinig noemen. Over de gehele dag drink ik ruim 2 liter. Je moet je afvragen of tijdens het fietsen drinken wel zo gezond is...

(, 09:46 PM)pietermels1979 schreef: Tuurlijk Joop. Man met de houten hamer daar is nooit over gesproken. Maar als jij zo een discussie wil voeren prima. Je haalt wat aan maar als er dieper over word doorgevraagd dan ga je er niet verder op in. 30 jaar buitensport... Vissen is ook een buitensport dus... Ook bullshit. Zal wel te maken hebben dat je uit dat stugge Zeeland komt
Om bij jouw termen te blijven, ook bullshit.
Antwoord }
Bedankt door:
Ik ga deze discussie hier verder niet voeren. Voor mij een reden om hier ook niet meer te komen
huidige fietsen: M5 lowracer / M5 20/20 / Giant toughroad SLR1 / Van Nicholas Astraeus / Cervelo S2
Antwoord }
Bedankt door:
(, 09:46 PM)Wim -de roetsende schreef: Met een E-Orca 41km/u rijden......wow, respect.

Zo'n E-Orca weegt toch al gauw rond de 45kg.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je voor de E-variant kiest als je toch altijd boven de 27km/u fietst. Wat is dan het voordeel?

Dit is wel heel erg off-topic.....sorry. Ik ben gewoon heel benieuwd.
Ik heb te maken met twee kleine steden, drie dorpen en dus last van de nodige kruispunten en bijna allemaal van het type dat de automobilist voorrang heeft. Dus vaak moeten inhouden cq stoppen. Bij het opnieuw optrekken komt de ondersteuning in en dan kan ik mijn krachten sparen om vervolgens op die top meer in te kunnen zetten. Het lukt mij ook niet elke dag om een dergelijk top te halen, maar als ik mij goed voel ga ik door en probeer ik zo hard mogelijk. De echte top is een kort stukje 46km/u, ik durf met een Ora niet harder omdat de wielen daar niet voor zijn ontworpen. Een van de redenen dat de nieuwe Orca nu weer standaard fietswielen heeft. Ik heb bewust gekozen voor de kunststof uitvoering omdat ik een sterk onderhoudsarme fiets wilde hebben.
Antwoord }
Bedankt door:
Jongens, jongens.

Houd het netjes hier.

Tot nu toe was het op dit forum gezellig en ging het er keurig aan toe.
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike - Carbon DF 121 - Challenge Taifun 20" 

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
De hoeveelheid water die je nodig hebt tijdens een inspanning is mede afhankelijk van je voeding. Koolhydraten en vetten zijn opgebouwd uit de elementen koolstof, waterstof en zuurstof. Bij verbrandingen levert dat H2O (water) en CO2 (koolzuurgas) op. Daarvoor hoef je nauwelijks extra te drinken. Complexe proteïnen of eiwitten bevatten de elementen, stikstof, zwavel en fosfor en bij verbranding van eiwitten ontstaan afvalstoffen die lever en nier belastend zijn en waarbij wel redelijk veel water nodig is. Een banaan is dus beter dan een frikandel.

Maar de mate van inspanning bepaalt veelal hoe je metabolisme of verbranding verloopt. Bij geringe inspanning je spijsvertering plus vetten. Bij meer inspanning komt daar wat van je voorraad glycogeen bij. Naar mate je inspanning verder gaat toenemen zal je spijsvertering en vetverbranding wat afnemen en het verbruik van glycogeen toenemen. Bij hoge inspanning staat je spijsvertering en vetverbranding zo goed stil en verbrand je glycogeen en spieren. Is je glycogeen zo goed als op, komt de man met de hamer, dan is het tempo eruit en val je terug op vetverbranding en het laatste beetje uit spijsvertering. Het  is niet zwart/wit, maar met geleidelijke overgangen.

Ik eet als veganist koolhydraatrijk met veel vezels. Heb redelijk wat vocht in voorraad en fiets 's-ochtends wel een 3 uur zonder ontbijt en water onderweg. Maar bij gewoon weer kom ik met volkorenbrood en bananen de dag door met 2 liter water. Ik fiets dun gekleed en zweet nauwelijks.
Antwoord }
Bedankt door:
(, 09:31 PM)Joop99 schreef:
(, 02:05 AM)Coen__ schreef: Maarja... als je eOrca rijdt zul je wel een veel lager vermogen trappen. Of je afstanden zijn gewoon te kort om volledig door te warmen. 25 km/h terwijl je de ondersteuning ook nog 1/3e laat doen is nog geen 75W. Dat is nog niet de helft van wat ik normaal trap.
Geen idee waar je deze wijsheid vandaan haalt, maar het is grote onzin. De ondersteuning stopt bij 25km/u met een afbouw van 10% (wettelijk), dus bij 27km/u en een beetje is er geen ondersteuning meer.

De vermogens van http://www.hembrow.eu/personal/kreuzotter/espeed.htm
Verder ben ik ook niet achterlijk. Wat de wet zegt over ondersteuningsgrenzen en realiteit is vaak heel wat anders.

Wat betreft die 1/3 ondersteuning en 25 km/h heb ik een aanname gedaan. Maakt ook allemaal niet bijster veel uit. Het ging uiteindelijk om het "als je shirt nat is stop je met zweten" en dat is gewoonweg niet zo.

(, 09:31 PM)Joop99 schreef: Ik rijd momenteel gemiddeld 32km/u, afhankelijk van wind kan dat wat terugzakken of juist wat oplopen. De afstand die ik dagelijks fiets is ruim 26km enkele reis. Geen idee of dat te kort is voor opwarmen. Na een kilometer of 4-5 ga ik vanzelf een paar kilometer harder rijden, ik denk dat ik dan opgewarmd ben. De ondersteuning is dan allang in de slaapstand Big Grin . Ook geen idee of ik veel vermogen trap, allemaal niet bijzonder interessant geleuter. Als ik met 41km/u door een dorpje heen weet te knallen is mij dat meer dan hard zat.

Nee, dat is lang zat om op te warmen. Ik moet er niet aan denken dat in een katoenen shirt te doen.

Ik heb mijn proefrit in een Orca in katoenen kleding gemaakt (niet helemaal fair). Ik vind het een prachtige fiets, maar ik vond hem wat tegenvallen qua snelheid. Later een proefrit gemaakt in een oude Mango en dat ging al veel rapper; die heb ik toen gekocht. Wel een ander level qua afwerking.

Al eens over gedacht om op de rijbaan te rijden en zo van de voorrang gebruik te maken?
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Wie is online?
Momenteel 5 bezoekers online. [Complete Lijst]
» 1 leden | 4 Gasten

Nieuwe berichten
New bike day
zo staat die van mij...gideon — 10:04 AM
Maarja... als je...Coen__ — 01:26 AM
De hoeveelheid water...PietV* — 11:32 PM
Jongens, jongens. ...Wim -de roetsende — 10:03 PM